genotyp
Kan man veta eller ta reda på det på något sätt vad ett icke färgavlat marsvin har för genotyp? Alltså ganska exakt.
Det är en jättebred fråga. Det beror på vad man menar med genotyp. Om man bara säger genotyp så är väl svaret nej, då skulle man behöva kartlägga hela genomet (alla generna som styr allt i kroppen).
Men om man menar genotyp för färganlag eller för de vanligaste pälsanlagen så går det för det mesta, till ganska stor del. I princip kan man säga att det är tre steg.
* Genom att titta på djruet så får man veta det mest grundläggande.
* Genom att gå igenom stamtavlan så kan man ofta (men inte alltid) få information om vilka anlag som djuret måste bära på och också vilka anlag som det finns möjlighet att djuret bär på.
* Genom att titta på avkommor kan man ibland få ytterligare information. De luckor som sen finns kan man fylla ut genom testparningar med rätt djur.
Jo det är färganlag jag syftar på.
Okej, jag kan för lite för att förstå hur man man vet vad djuren bör bära på och inte, förutom möjligtvis rödögt.
Lite jobbigt att försöka färgavla lite smått när man inte förstår så mycket om det =)
Du får väl lära dig? Till på köpet är det roligt! 
Någon sådär superenkel genväg finns det väl inte… Tyvärr!
Jo visst kan jag det. Men jag vet inte vart man kan hitta det bara. Har ju läst endel men hittar inte så mycket om just färger och teckningar.
Steg ett är väl att lära sig allmänt om genetik och sannolikheter. Jag vet inte riktigt hur mycket koll du har på sånt.Men det finsn en hel del att läsa. Låna böcker på biblioteket t.ex.
Sen är det ju helt sant att det inte finns så mycket att läsa om genetik på just marsvin. Färgavelshäftet är en bra start, men är inte perfekt och börjar dessutom bli lite gammalt. Genetikkalkylatorn borde man kunna lära sg en del av också.
Och sen att fråga. Jag har lärt mig större delen av färggenetiken genom att fråga, fråga, fråga….
Börja med de anlag som är mest intressanta för din del, lär dig hur de funkar och bygg på därifrån.