Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 9582 ggr
Marsviin_
3

kvistar?

villka kvistar är de marsvin kan äta? :)

Abico
0

Björk ar det vart mest här hemma, lättast att sno det snyggt. Det ser inte lika bra ut om man hoppar in till grannen och knipsar hans äppleträd XD Men de fleste fruktträd går att käka utan problem.

Hanna 

Blondi3
0

Håller med Abico :) De flesta fruktgrenar funkar :)
Önskar mina ville gnaga på pinnarna jag gett dem, men de bara nonchalerar dem ^^

Marsviin_
0

Tack :) kan man ge dem löven på björken också eller ska man ta bort dem? :)

ElinM
0

Kan man ge en päron kvist med löv på till marsvinen :)?

Blondi3
0

Jag ger bara kvisten, alltså inga blad :P hehe .. men det e för jag vet inte om de kan äta bladen .. vågar inte chansa

Abico
0

Sune fick en stor björkkvast med löv och allt, fast jag plockade bort om det var några äckliga löv (typ. halvätna av larver och sånt), det är först nu när dom torkat till sig lite som han äter dom, men ändå ^^ Jag tror inte det är någon fara, Sune har inte visat några symptom XD

Hanna 

paronskrutten
0

Jo, bladen kan dom äta:D

Jag ger björk

Helena

Marsviin_
0

då ska ja kolla fall mina svin gillar de ;)

[MatildaW]
0

Jag brukar ge Rönn kvistar :) med och utan blad! :)

Chippers
0

Mina marsvin bara älskar grenar från äppelträden :-)

Nicey_och_Smulan
0

Mina får björkkvistar MED löv på…de är ju gott o nyttigt…typ som gräs =)

Abico
0

#9 - Rönn *tänka*, är det såna där med röda bär? Men dom bären är väl giftiga, dom fick jag aldrig äta när jag var liten iaf. ^^

Hanna 

paronskrutten
0

Rönnbären ska dom inte äta, men bladen och kvisten går bra

Helena

Abico
0

#13 - Asså, okej ^^

Hanna 

Samaraz
0

Dom kan äta rönnbären med, det är massor med C vitamin i dem, jag brukar plocka sådana och torka för att äta själv på vintern, som C vitamin bomb : ) Det var min mormor som gjorde det förut, fast hon åt ju späda maskrosblad i salladen oxå ; )

Mina gillar inte björk så mkt (det är ju inte alls farligt) de föredrar rönn, blad och kvistar, sälg och al sedan älskar de ju äppelträd när det finns att tillgå. Kolla i nån flora bok så ni ser hur växterna ser ut : ) ELLER googla ; ) här kan det ju facktiskat funka….

Jag tror att man INTE ska ge Ek, vet att ek ollon kan vara dödligt för hästar…

paronskrutten
0

Jaha, okej, jag trodde inte att dom skulle kunna äta bären, tack, Sara

Helena

ElinM
0

MIna marsvin älskar päronkvistar :)

mandisen
0

dom äter inte  av  dom dom  gnagar på  dom

mandisen
0

dom äter inte  av  dom dom  gnagar på  dom

KvirrZ
0

#18+19 De äter också.

- Mvh Emma

Samaraz
0

Mina äter av barken och så äter de upp löven.

KvirrZ
0

Japp, jag har aldrig varit med om att de bara gnager och sen spottar ut barken. Inte mina grabbar iaf ^^,

- Mvh Emma

katiz
0

björk

Achatina
0

Unga granskott = mkt c-vitaminrikt
Björk men bara om grenarna är släta och inte knottriga (viktigt!)
Pil älskar marsvin, perfekt om man bor i skåne x)
Fruktträd

Abico
0

#24 - Varför får björkkvistarna inte vara knottriga? :O

Hanna 

Achatina
0

#25 - Det är då av björk arten vårtbjörk och knottrorna innehåller något mindre bra ämne. Sen om det ämnet är dödligt, skadligt eller bara illasmakande kommer jag inte ihåg, men gör en sökning på "Vårtbjörk" så kommer det kanske upp någonting av värde x)

[MatildaW]
0

#12. Min mamma lät mig heller inte äta rönnbär när jag var liten, för det var "giftigt", men sen när jag började rida i ett privatstall ufodrades alla hästarna med några rönnbär varje dag! Jag tyckte det var jätte konstigt så jag frågade och fick veta att rönnbär är en c vitamin bomb och är jätte nyttiga, speciellt när dom är torkade, men det blir farligt om dom jäser.

Achatina
0

Finns de som gör gelé till att ha på köttet, av just rönnbär ~ rönnbärsgelé. Egentligen torde det ju vara saker som vi kan äta utan att dö av borde djuren också klara (om det inte är helt självklara saker).. Men det är väldigt ot xP

Abico
0

#26 - Jaha, det visste jag inte ;P Men jag tror det är vanliga björkar vi har häromkring, dom är väldigt ovårtiga ^^

#27 - Jag ska se om jag kan ta mig ner till gatan neranför backen här, har sett ett par rönnar där tror jag. Får man sno grenar från träd som komunen planterat? XD

Hanna 

AmandaF
0

Min marsvinshane fick nyligen prova äpplekvistar med det var inget som passade honom.

Abico
0

Igår knäckte jag en rönnbärs gren med en hel "klase" bär på till Sune. Jag tänkte att jag var ju tvungen att provsmaka, det fick jag ju aldrig göra när jag var liten. Och fy tusan vad det smakade XD Jag gick och fräste och spottade hela vägen hem, än idag känner jag smaken när jag tänker på det. Sune har som väntat inte rört grenen eller bären ;P Så jag ska då alltid säga till mina barn att rönnbär är giftiga, för att bespara dom onödigt lidande XD

Hanna 

PiaFR
0

#31 Giftiga är de inte, men kanske du någon gång har hört ett urgammalt uttryck "Surt sa räven om rönnbären"?

Och har Sune inte visat något intresse för dem, så löste sig ju problem sig självt! Skrattande

Abico
0

#32 - Jo, det var det första mamma sa när hon hörde vad jag gjort XD Jag får väl gå ut och ta ner lite björkris till honom, det har varit betydligt godare.

Hanna 

[MatildaW]
0

#29. Ingen aning om man får det :P men jag knycker kvistar från första bästa träd jag, ingen har sagt något än till mig så antar att man får, eller så är det ingen som orkar bry sig x'D

Abico
0

#34 - Haha, precis. Och om man som jag smiter ut i skymningen så sitter alla ändå framför tv:n eller datan så ingen ser väl antagligen ändå ;P

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Vi har en massa kvistar! Äpple, päron, plommon, aprikos, rönn och björk

paronskrutten
0

Grenar från stenfrukter ska dom inte äta.

Helena

Annna
0

#37 Plommongrenar går jätte bra att ge i allafallSkrattande. Det får mina ofta.

Aprikos, vet jag inget om….

Sandra-B
0

Precis, plommon går utmärkt att ge.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

paronskrutten
0

Jag har läst att dom inte ska ha  grenar från stenfruktsträd..

Helena

Thea-Cazzy
0

Då gör jag inte det eftersom det inte är säkert :P

Annna
0

#41 Man kan ge plommongrenar, utan några som helst problem.
Sen att du tror mer på päronskrutten som har "läst någonstanns", istället för någon med egen erfarenhet av det, är ju din ensak.

Annna
0

#40 Var har du läst det? och varför skulle det var så farligt att ge till dem?

Abico
0

#40 - Var har du läst det? Jag har alltid gett (visst stavas det så? o.O') mina marsvin äpple och plommon grenar :O

Hanna 

Achatina
0

Vet bara att vin gjort på körsbär eller plommonkäror dödar eller bedövar i flera dygn…

paronskrutten
0

Jag vet  inte, det var på nån hemsida..det stod ingen anledning, men jag ger inte stenfruktsträdgrenar..

Helena

Annna
0

#46 Det står så mycket på internet som inte är sant om marsvin.

[jejjas]
0

Kan dom äta fläder grenar?eller bladen på päron kvistar?

Hedman
0

äpple & rönn ( utan bär ) & körsbärs grenar oxo

Abico
0

#49 - Bären är jättebra att ge, fulla med c-vitamin fick jag lära mig högre upp i den här diskussionen.

Hanna 

[jejjas]
0

kan dom äta bladen från päron kvistar?

idipidi
0

Bladen från alla kvistar som är ok att äta går bra.

3velina
0

har hört att man kan ge marvsinen grenar från barrträd, stämmer det? det låter lite underligt, tycker jag..;P

Abico
0

#53 - Det kan ju inte vara så mysigt att ha dom taggiga grenarna i munnen :P Men de gröna barrskotten längst ut på granarna är jätte nyttiga, smakar lite syrligt. Prova gärna ^^

Hanna 

3velina
0

#54 jag tror faktiskt att jag läste i en tråd att det var nån som gav sina marsvin tallgrenar, hmm…

Marsviin_
0

**Tall grenar ;O ??
**

Abico
0

#55 - Okej. Jag tycker det verkar lite vasst för marsvinsmunnen, sen så sitter tallgrenar höööögt upp i träden, så det är lite jobbigt att klättra efter dom ;P De färska granbarren därimot är mjuka och sitter lagom nära marken.

Hanna 

3velina
0

#56 & #57

Ja, visst låter det väldigt konstigt!? :P så man kan alltså lägga in en grangren i buren då?

Abico
0

#58 - Ja, iaf. skotten längst ut på grenen. Det är ju dom som är goda och nyttiga, de gamla barren har en ganska träig smak, så är dom torrare också. Men till våren gäller ddet att vara framme och nypa några skott till de små :)

Hanna 

3velina
0

#59, tack,tack för tipset =D

FeliciaS
0

Barrträd innehåller även terpentin som inte är bra i för stor mängd.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#61 - Ingenting är bra i för stor mängd, lagom är alltid bäst :)

Hanna 

FeliciaS
0

#62 Precis! ;) Men när ska man veta att någonting är lagom? haha ;)

Mvh Felicia

Abico
0

#63 - Jadu ;P Lagom är lite mer än för lite ^^'

Hanna 

FeliciaS
0

#64 Men även mindre än för mycket! ;)

Mvh Felicia

Abico
0

#65 - Va? Jag tror jag tappade den röda tråden XD

Hanna 

Cazs
0

jag håller alltid utkik efter vilda fruktträd Oskyldig
just nu har mina grisar en körsbärskvist i buren som är minst sagt välgnagad ;)

Blondi3
0

nu är snart vintern här *burr* måste ut och klippa piunnar till mina pojkar :)

[SusannaK]
0

Hej!

Det ¨går bra att ge färska äpplegrenar då. Dom ska inte torka?

Abico
0

#69 -  Färska grenar med lite blad på är mumma :P

Hanna 

FeliciaS
0

#96 Självklart ;) Det har mina grisar i buren i princip ständigt.

Mvh Felicia

Denna kommentar har tagits bort.
tantnett
0

Tror att rönnbären smakar bättre för smådjuren om dom får torka först. Rönnbären alltså inte smådjuren. fniss. skriver en aningen oformulerat ibland.

Jag brukar alltid torka klasarna före jag ger det.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[SusannaK]
0

Ok va bra att vi har ett äppleträd i trädgården då ;-)…..

paronskrutten
0

#74 Lyx! Du råkar inte ha några grenar över? ^^

Helena

[SusannaK]
0

Jodå var bor du?

[SusannaK]
0

Ser att du bor i Stockholm….kanske kan skicka fast då blir dom inte så långa ;-)

paronskrutten
0

Haha, du behöver absolut inte skicka, jag bara var avis på dina tillgångar av äppelgrenar ;)

Helena

[SusannaK]
0

:-)…inga problem annars…jag har en massa grenar som ska klippas bort på trädet (toppskott).

Så om någon vill ha så kan det ordnas…allt för våra små svin ;-)

Denna kommentar har tagits bort.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.