Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1111 ggr
dreamiz
0

veterinär

Den här frågan har varit uppe o andra sajter men skadar inte att ta upp den här också. Jag har dålig erfarenhet av flera veterinärer när det gäller smådjur. De bryr sig inte, eller så verkar de ta för givet att jag inte bryr mig, eller så kan de inget…

Så vad sägs om att tipsa andra om bra smådjursveterinärer?

Jag kan börja med att tipsa om Collins Clinic i Jönköping. De gör ingen skillnad om du kommer dit med en hund eller en mus (mer än på priset då) utan alla får samma bemötande o samma behandling. De är dessutom väldigt duktiga på smådjur. Roligast är nästan att komma dit med möss för då blir Mark överlycklig då han är så intresserad av möss o råttor. Jag har varit där med marsvinen också o jag tycker alltid de ger ett bra o professionellt intryck. De tar en på allvar o de ger också klart besked om jag vill veta vad som är bäst för djuret (för ibland är ju det bästa för det att få somna in.) Men de tar inte bort ett djur om de inte anser att det är det bästa utan då behandlas det. Tex så tog vi bort ett öga på en av mina möss, pga glaukom. En lätt operation tyckte Mark. O musen blev pigg o glad efteråt o levde ytterligare ett halvår (då hon dog av ålder.)

Så dom kan jag verkligen rekommendera!

Diana61
0

En bit att åka för mig från Enköping ;-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Bra tråd. Håller med om att attityden är "varför göra sig besväret för smådjur".. Har tyvärr ingen veterinär att rekommendera, men Eskilstuna Djurklinik är väl det närmaste man kan komma här om man vill behandla smådjur.

Diana61
0

Har bara provat en av våra i Enköping och bara varit där en gång så det är lite svårt att avgöra vad jag tycker i detta läget.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Jag har en tragisk historia om Prinsessan mitt marsvin som jag skulle avliva på klinik.. men jag vet inte om jag klarar av att berätta det för jag har sån ångest för hela grejen.. :(  Det gör mig faktist skiträdd att behöva avliva nån mer på klinik och har funderat ut om man kan göra på nåt annat sätt, eller bara hoppas att de kommer dö i sömnen av ålderdom..

För det första så var dom hårdhänta så in i helvete med henne (hon hade inte druckit på flera dygn mer än det jag gett henne med pipett) Det är hon som jag berättade om i en annan tråd som inte kunde stå på benen längre och bara snurrade runt.

Jag sa att hon var uttorkad så att det antagligen var svårt att hitta en ven. Men de tryckte bara in sprutan i henne, o det gick inte, den gick av o prinsessan studsade ner på golvet GråterGråter Jag började böla. Vad fan är det för värdigt slut?! Jag som bara ville göra det bästa för henne, det enklaste slutet som finns.. Hon dog inte av det, så de plockade upp henne o tröck i en till spruta.. Nu sitter jag här o bölar igen bara jag tänker på det.. Gråter

Klandrar mig själv. Jag borde vetat bättre.Gråter

Diana61
0

Men herre gösses! Var detta hos en vetrinär ????

Du borde ha vetat bättre ?? Hur kan du säga det? Du viste väl inte hur dom skulle behandla marsvinet. Inte skall du känna det som om det vore ditt fel. Men jag förstår att du känner som du gör, men det är ju skamligt av vetrinären att behandla det hela på detta viset. Skulle aldrig återkomma till den vetrinären efter detta.

Sänder bamse kramar till dig och tårka tåren nu. Det är inte ditt fel utan dersa. Gå till en annan vetrinär istället.

Kramen!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

#4 Du gick ju till en veterinär o kunde ju inte veta att de skulle bete sig så! Jag förstår att du har ångest för det för det får man ju, men det har du ingen anledning till. Det är ju veterinären som ska ha ångest!!!

Hemskt att behöva uppleva nåt sånt!

ElinaK
0

Ja, men med tanke på att man har ytterst ansvar för sina egna djur.. Så är jag rätt bra på att klandra mig själv också.. Jag älskade henne så mkt och hon sov bredvid mig på min kudde om nätterna.. Aldrig träffat på ett marsvin som Prinsessan. Så känns det rent ut sagt förjävligt att hon fick dö på det viset… och det va ju på sätt o vis mitt fel eftersom jag valde den veterinären..

Diana61
0

ElinaK: Det var INTE ditt fel eftersom du vadle den vetrinären. Viste du att dom skulle beté sig på detta viset så hade du ej gått dit! eller hur ? Men nu viste du ej och dår är det INTE ditt fel. Klandra inte digsjälv för detta för det skulle inte Prinsessan heller göra för hon viste ju inte heller vilka idioter det var som jobbar där. Hur kunde du veta det?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Nej, det var inte ditt fel! För du visste ju inte hur veterinären skulle bete sig!

ElinaK
0

Tack för alla snälla ord! Var rädd för att skriva ut det här egentligen om ni skulle döma mig..

Diana61
0

ElinaK, inte skulle vi dömma dig! du har ju inte gjort något fel alls! Ryck upp dig och tårka tåren nu och le.

Kram på dig!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

He He. Jodå, nu är jag glad!

Diana61
0

Det var bra det!Glad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt