Cookie är rädd..
Cookie är ett av mina två marsvin som snart fyller 2 år. Han springer in i huset så fort jag öppnar burluckan. Jag har försökt locka med grönsaker/frukt som han tycker om, men han verkar inte gilla äta från min hand heller. Enda gången han springer ut ur huset när min hand är i buren är när jag stoppar in hö. Hur ska jag göra för att han ska sluta vara rädd för mej? Cola är det inga problem med, han var tam redan från början, men Cookie vet jag inte varför han inte är tam. Någon som kan hjälpa mej med mitt problem? Är väldigt tacksam för svar :)

hej. jag har lite av samma problem med mina pojkar, riktiga fegisar. dom visar samma beteende som din verkar visa. mina har ifs bara varit hemma en månad och bodde på djuraffär länge så jag tror i mitt fall att jag att jag får jobba ganska mycket hårade med tilliten och bygga upp relationen utanför buren så hoppas jag på att det kommer att komma ner i buren med.
mina har inte hus, har inte haft det till mina grisar tidigare heller förens man har ett band om att de inte är skygga längre, dom har alltid hö att gräva ner nosarna i om de vill.

Cookie heter min hamster :)
Fast hon är en hona.

Gurka är mumsemums och en bra sak att ta till när man söker marsvinskontakt. Håll en gurkbit i handen och låt Cookie ta den från dig.
Ha tålamod och ge det tid.
Ofta har jag märkt innan dom blivit tama så är dom spända när man tar upp dom. Inga djur tycker om att bli upplyfta så ta gärna en tygpåse el örngott som kan omsluta marsvinet lite, det ger trygghet. Lägg en handduk i och ha marsvinet i "påsen" när du hanterar det.
Obs nu menar jag inte att marsvinet skall vara helt nerstoppad i påsen, nej den skall bara omsluta marsvinet samtidigt som du sitter och pratar samt har din hand hos det.
Marsvin 4-ever
.

#5 Man ska ALDRIG låta marsvin vara utan gömslen och krypin. Det gör dem oerhört stressade. Jag vet att det på många tvivelaktiga marsvinssidor på nätet står att man ska det men det är fel.
Gör i stället som tantnett skriver, dvs ge dem ett krypin i form av ett örngott när du håller dem. De behöver kunna gömma sig för att känna sig trygga, det ligger i deras natur.
Mina bebisar har varit hos oss i två veckor och de springer och gömmer sig just när de ska bli upplyfta. När jag däremot har fått upp de i famnen är de lugna och fina.
Inne i buren låter de mig klia de om jag närmar mig med handen från sidan och pratar samtidigt och äter gärna från handen. Jag tror att dina (och mina) marsvin kommer bli "orädda" också men det kan ta tid och förtroende byggs med tid så är det för oss människor också.
Jag tycker också att de ska ha hus/gömmor att fara in i.
Hur gör man om de smiter in dit och man vill ha upp dem, är det OK att ta ut dem från huset eller ska man locka ut dem först och inte låta de gå in dit?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#11 - Ska jag ta upp mina marsvin och dom sitter i husen så lyfter jag bort husen för stunden. Det är möjligt att det är bättre att locka ut dom men jag tror nog att det kan göra att dom inte vill ta mat ur handen alls.. Om man sitter och lockar på dom och så fort dom kommer tillräkligt nära så hugger man tag i dom och tar upp dom. Då skulle mina tappa förtroendet helt för mig efter några gånger.
Hanna
#12 Bra då är jag inte ensam om den metoden.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#10. don har hö och halm att gömma sig i och på nätterna så har dom en filt över den delen av buren, så jag tror nog inte att de klagar.
Det finns så oändligt många trådar om exakt samma problem. Snälla - använd sökfunktionen så får du upp alla dessa, blir lite tjatigt att i längden skriva samma sak hundratals gånger.. ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus