Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 800 ggr
marsvin2008
0

Fleecetyg ovanpå spånet

Jag funderar på att sätta in fleece tyg på spånet i bebisarnas bur för de verkar inte vilja ligga på spånet, utan turas om om att ligga på hustaket (som är av plast)

Vad har ni för tankar/åsikter om det?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Hamzter95
0

Hm,jag vet inte men det borde väl gå :) Det verkar mysigt!

marsvin2008
0

Jag har det i uteburen och de verkar gilla det + att de inte lossnar trådar om de biter…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Currymarsvin
0

Om någon kan tala om för mig hur man får bort allt spånet bara när man ska tvätta så skulle jag gärna ha det! Hur gör ni? Håller på att bli tokig bara för att få bort en del av håret eftersom det inte är bra för tvättmaskinen.

marsvin2008
0

#3 Jag lyfter upp det och viker ihop fleecetyget och går ut på balkongen och skakar hejjvillt, så lossar faktiskt allt. Trot eller ej… Ang hår vet jag inte för mina släpper inte så mkt så det syns. (än iaf) Men du kan väl använda den sån där klisterrulle som man har för att få bort damm/katt/hundhår?!?

Hamzter95
0

Det finns ju en sån hära Roller grejj vet inte vad den heter men det är som klister på den och sån har jag till mina kläder när marsvinen hårar.Annars kan man ta tejp kanske ?

Tindrar
0

Jag har samma problem, lägger ut den för jag blir så sur på den:P Men i vinter kanske man kan lägga ut den över natten så fryser det bort? Och sedan värmer man upp den och sätter i buren:)

FeliciaS
0

Hur tjockt lager spån har du?
Det verkar väldigt konstigt att de inte tycker spånet är tillräckligt mjukt, om du har ett tillräckligt tjockt lager kutterspån. Att lägge in fleece ovanpå verkar onödigt, tycker jag, men det är väl inte direkt något som skadar. Men så jobbigt att få bort allt spån, hår osv. Fleecen kan inte vara så fräsch efter ett tag när de har kissat och bajsat på den ett antal gånger sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#7 Mina grisar verkar inte vara som andra…
Nä skämt åsido, jag har ungefär 5cm spån i buren. Tror inte det handlar om att de inte är mjukt nog utan nått annat eftersom de gärna ligger på hustaket som är hårt och av plast. Kanske det luktar starkt eller sticks vad vet jag.

Varför skulle det vara onödigt tycker du? Jag tycker inte att det är de minsta svårt att få bort spånet från tyget!! Jag vara skakar av det med en 4-5ryck  och allt är borta. Antingen har jag bra fleecetyg å bra knyck i armarna eller så beror det på någonting annat men som sagt det är varken jobbigt eller svårt.

Jag har fleece ovanpå spånet i uteburen och de verkar tycka om det, idag har de legat och jäst utsträckta där. Tyget har legat i 3 dagar och har inte en enda kissfläck eller bajsplutt på sig konstigt nog. De kissar och bajsar i den stora höhögen istället.

Och eftersom jag dessutom intt har några problem med att byta ofta och hålla rent så betvivlar jag att den blir ofräsch. Och skulle det bli mkt kiss så har jag tvättmaskin och handfat så det är de minsta bekymret isf.

En fördel med att ha typ ovanpå spånet är att det inte blir lika skräpigt när bebisarna kutar omkring och sprättar ut massa spån överallt. Dessutom så tyker jag själv att det är mysigt att ligga på fleece för det är lent mjukt och varmt utan att bli för varmt.

ElinLi
0

Jag har själv haft fleece i mina damers bur och om jag ska vara ärligt så stinker det så j***a mycket :S Blääh till och med marsvinen stinker när jag har fleece .. så nae jag skulle inte rekomendera det . Plus om man ska ha fleece så måste man för att få bort lukten av pisset byta flecee tyket varje dag och tvätta det

marsvin2008
0

#9 Okej. men mina verkar inte vilja kissa på tyget, Inte i uteburen iaf, där har jag tyg nästan hela vägen men på ena sidan där har jag bara spån och hö och det är där dem kissar. Alltså på en yta av 80X45cm typ.

Men jag tror ändå jag struntar i att ha tyg i vanliga lilla buren. Jag och min man diskuterade igår om vi inte ska bygga ut uteburen till flera våningar och slopa lilla plastburen helt istället…

ElinLi
0

#10 det låter ju toppen :D

[findusen]
0

mina marsvin tycker det är jättemysigt men det är stora gossar o dom kissar mkt så det luktar starkt väldigt snabbt, men tycker absolut du kan prova =) tycker du det blir jobbigt med spånen eller lukten eller vad som, så är det ju bara att sluta lägga in fleece i buren! =)

marsvin2008
0

Tack för era svar/åsikter/tankar allihopa!

Crania
0

Jag har klippt isär en fleecefilt och lagt i och på husen till mina nakenfisar. Dom små bitarna är lätta att tvätta upp i handfatet och det blir ju flera att byta med av en filt.
För att borsta bort det spån som inte lossar vid skakningen så använder jag en vanlig diskborste. Jätte enkelt!