Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 656 ggr
ElinLi
0

E jag allergisk ?

När jag ska ge marsvinen och kaninen hö så brukar det göra ont i näsan och jag måste hosta massor .. Varför blir det så ? E jag allergisk mot hö `?

marsvin2008
0

Kan vara allergi var försiktig och om det börjar klia och kännas torrt i ögona eller om näsan blir rinnig är det troligtvis allergi/överkänslighet. Håll andan om du kan medan du hålle rpå med hö.

Kyss

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

Det kan vara allergi. Själv är jag den enda i min familj på fem personer som inte är känslig mot gräs och hö men när jag grejar mycket med hö så känner jag mycket väl av det, kill i näsa och ögon och ibland börjar det klia på armarna. Mitt bästa tips är att inte mata marsvinen med hö precis innan du går och lägger dig (om du har dom i ditt sovrum) så att hödammet hinner lägga sig lite och sedan tvätta händerna med tvål när du tagit i höt samt inte killa i ögonen eller näsan bara för att det killar.

Hanna 

ElinLi
0

Ok tac för tippsen :) det jobbiga e oxå att jag inte kan berätta det för mamma ..

FeliciaS
0

Det kan också vara för att höet är dammigt. Har hänt mig någon gång i stallet och en-två gånger när jag stått vid höpåsen hemma ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#3 - Varför inte?

Hanna 

ElinLi
0

#3 Hon kommer inte tro på mig och kommer göra allt möjligt för att det ska va något annat och inte allergi

marsvin2008
0

#6 är det inte bra? Om de inte är allergi menar jag.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

Jo men om det skulle vara så att det e det så skulle hon göra allt för att jag ska tro att det inte är det ! hon skulle alldrig ta mig till doktonr och testa om det e allergi

Mari
0

#8 Vad har du för hemsk morsa? Gå till doktorn själv vetja om du vill veta om du är allergisk eller ej :)

Annars kan du gå till skoldoktorn för sån har väl alla skolor? Säg att du tror att du är allergisk så hjälper dem dig därifrån :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinLi
0

#9 haha hemsk e hon ju inte men hon älskar ju djur och har haft djur hela sitt liv så de e kklart att hon inte vill tro att man e allergisk :P

Mari
0

#10 Nä de förstår jag, men vill hon hellre ha djur än en frisk dotter så är hon hemsk :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsv1n
0

När jag började rida när jag var 7-8år fick jag alltid hostattacker när jag kom till stallet pga överkänslighet. Men det försvann, jag tror jag vändje mig.

marsvin2008
0

Håller med både #9 och #11

ElinLi
0

#13 m Men vi tror att det e dammet för ´jag kan stå och lukta på vanligt hö utan problem men sen när jag tar upp det så börjar jag hosta så det måste vara att det e dammigt .. höet ja har just nu e vääälldigt dammigt

marsvin2008
0

Men som jag uppfattat det av många här inne och på andra ställen så ska hö inte damma för då är de nått "fel" på det. Fast de kanske menar nått annat egentligen.

ElinLi
0

Jo ja har oxå hört det! Därför ska jag alldrig köpa hö där något mer!

Mari
0

#15 Hö ska ej damma då har det blivit dåligt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinLi
0

#17 ok för allt deras hö dammar ( alltså doms hö i butiken vi köpte höet i )

marsvin2008
0

Släng allt dåligt hö och skaffa nytt fräscht

Flört

ElinLi
0

#19 aa jag ska nog göra det :D

Abico
0

#8 - Här i stan suger vårdcentralen på att ordna allergiprover, dom har provat mig mot allt möjligt och säger att jag är helt allergifri. Trots det så kräks jag när jag dricker mjölk och det kliar i hela halsen när jag äter vissa sorters frukt - så de där allergiproverna är inte mycket att ha ändå ;P

Hanna