Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1236 ggr
dreamiz
0

rangordning

Jag har hört att abbessinier kan vara mer tjuriga än andra marsvin. Stämmer det?

Sabrina var korsning abbessinier/långhår. Hon var inte arg på nåt sätt men hon hade helt klart ett annat sätt än Vanessa (släthår med lite långhår i sig.) Det var Sabrina som bestämde o det visade hon tydligt. Men Vanessa visste detta så hon försökte aldrig gå före.

Tex så skulle Sabrina ha salladen först på mornen. En gång missade jag det o då tog hon Vanessas så då fick hon ju först ändå.

Sabrina ville heller inte dela hus med Vanessa.

Nu med Roy (som i o f s är virvelkorsning) o Vanessa så märks det skillnad. De kan tom dela hus.

Har det med ras, kön eller bara personligheten att göra?

Obs att Sabrina aldrig var ilsk av sig o hon var världens kelgris! O duktig på att skrika på mat. Det är inte lika mycket skrikande nu sen hon gick bort. Men visst kan även Roy o Vanessa säga till när de tycker det är matdags.

(Hrm… Jag är dålig på att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni säga till.)

ElinaK
0

Förstår nog vad du menar.. Men jag är inte så insatt i olika raser, då jag bara haft korthåriga. Dessutom är de flesta av mina släkt så de har väl samma starka gener. Det vill säga alla är bra på att synas och höras. Dock kan jag säga att Berta från djuraffären inte alls va sån när hon kom.. Då var hon rädd och satt i ett hörn och skrek så fort någon av tjejerna närmade sig. Numera är det hon som syns och hörs mest. Jag tror att det är många olika faktorer som påverkar. Hur de lever, Om de har erfarenhet av flockliv sen tidigare, Genetiskt, Personlighet och säkert hur de mår och hur bra självförtroende de har. Kan inte säga vilket som avgör mest och vad som har störst betydelse. Hoppas du fick någon del av din fråga besvarad.

Diana61
0

Kan inte heller svar på denna fråga då jag bara haft slät/korthåriga marsvin, förutom en långhårig som jag räddade ur en dålig familj och en av mina nuvarande honor som är en blandras mellan satin sheltie och något mer. Men har vi tur sp kommer det medlemmar med virvel erfarenheter.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Peppe
0

jg vet faktiskt inte men jag har ett exempel på de. vi hade hemma min kusins 2 marsvin för "betäckning" en långhårig (troligen korsning virvel/sheltie eller nåt) och en korthårig (typ virvel och vanlig korthårig va dom nu heter) och den korthåriga va väldigt tillbakadragen och den långhåriga vääldigt på sig. men sen bland mina egna 4 så är det väldigt olika. Sally är väldigt lugn med väldigt dominant, ingen vågar sätta sig upp mot mamma. Svea är känslig och skriker för minsta lilla men är ändå kaxig på nåt vis. Salma är den riktiga jättefegisen. hon springer efter Svea hela tiden (svea är hennes idol) men hon ska ändå va så himla katig och envis. sigge är bara genomcool & otroligt smart. hans favvolek är "hinna till tjejornas bur innan jag blir tagen". han springer bakom sofforna sen ligger jag ¨på lur bakom den sista soffan som han måste ta sig förbi för att komma fram. å man ser på hela honom att han tycker de e skitkul.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dreamiz
0

Kanske är det största delen personligheten o bara lite att vissa drag kan följa vissa hårlag. I vilket fall som helst så var min lilla virveltjej väldigt stark o visste vad hon ville. Det är alltid intressant att se hur olika djuren är, hur de beter sig mot varandra osv.

ElinaK
0

Det kanske är på samma vis, som man brukar säga med hästar ; rödhåriga ston är de grinigaste. Det stämmer ju skapligt ofta också.. men ingen vet vad det beror på. he he.

Jag har ju också haft virvelmarsvin, Morres syster och hela hennes kull. Men de va mer skygga än Morres familj som är släthåriga. Eller skygga o skygga, de va sociala, men de va mer försiktiga med varandra och snäste inte åt varandra. De va mkt mer för att ligga i en hög o gosa istället.

ElinaK
0

Nu måste jag berätta att vi släppte in Jocke hos Berta och Morötterna igår.. En liten stund bara, så att de får vänja sig. Vi har ju som sagt en hylla på varsin sida om buren och Berta och Morötterna satt under en varsin. Jocke gjorde allt han kunde för att fånga deras uppmärksamhet. Han vet inte riktigt hur han ska bete sig med tjejer, då han inte gått ihop med några sen han var liten.. Han blev helt till sig och försökte o försökte komma under hyllorna.. Morötterna blev jättesur och satte killen på plats direkt, han fick nöja sig med att vara på platsen mellan hyllorna. När han insåg att han inte kunde smyga sig fram utan att Morötterna blev bitsk så fann han sitt öde o la sig på hyllan istället och vilade. Ni skulle sett Morötternas min.. Hon la sig som en kung o spred ut sig för att markera att hon minsann kan göra det utan att nån stör henne.

Diana61
0

ElinaK Ha ha ha är dom inte härliga. Så gjorde min Goldie med när jag satta ihop henne med Lëo, men hon lät honom komma fram och para sig fyra dagar seanare, men hon ville tala om vem som bestämde.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

HAHAHA, ja man tror ju att det är hanen som ska bestämma, eftersom de alltid gör det.. Men nog får de kämpa för sin sak. Men Morötterna är lite speciell hon.. Hon tyckte väl han var korkad som försökte med nåt, herregud det är ju hennes brorsa ju… ;)

Diana61
0

Jo, man tror ju att det är hanarna som styr och ställer, men så är det inte alltid. Denna tjej har verkligen skinn på nosen. Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Hos mig är det också tjejen som styr. hihi… Vanessa kanske tycker det är ljuvligt att få bestämma nu för det fick hon inte när sabrina levde.

bejtedejte
0

Det sägs att abessinier ska vara "argare" än andra marsvin, men jag har då aldrig träffat på någon arg "aby". Jag tror dock de oftast är lite tuffare och mer framåt än andra raser. :)

ElinaK
0

#11. Det låter vettigt som du säger. Vissa har ju starkare psyke, eller hårdare kanske man ska säga.

Diana61
0

#11, jag tror också att du har rätt i det du säger(skriver).

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

"11 Ja tuffare o starkare stämde bra in på min Sabrina! För ilsk var hon ju inte.