Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 438 ggr
Abico
0

OT: Gymnasieval

Jag vet att det är flera härinne som ska välja gymnasium snart, ett par som börjar på något nytt ställe till hösten, några som ännu har ett tag kvar på gymnasiet och några lyckliga som slutat/ slutar snart.

Vad och vart läste/läser du? Bra/ Dåligt med det stället? Har du några tankar om vad du ska bli efter gymnasiet/ har blivit efter gymnasiet?

Skulle du rekomendera det gymnasiumet- linjen till någon annan?
Vad var det som gjorde att du valde det stället?

Lite frågor sådär bara ^^

Hanna 

elinpelin96
0

Asså jag går ju inte på gymnasiet men min syster gö det hon går på joung bover ( stavas säkert inte så men aja ) och hon läser hälsa och idrott för hon tävlar nämmligen i badminton

Hatasallad
0

Jag gick på jordbruk, och det var typ det sämsta skola man kunde gå på!

[starlights]
0

Först gick jag på friskvård i Ängelholm, och det var verkligen skit allt där.=(

Sökte om och kom in på hundgymnasiet i Örkelljunga, och det är enligt mig den bästa linjen som finns!!
Men för att tycka det bör man nog ha ett stort hundintresse.=P

Jag rekomenderar verkligen denna linje för alla som kan eller vill lära sig hund. All tränging/inlärning sker med "mjuka metoder", d.v.s positiv förstärkning och klicker m.m.

Möjlighet till att bo på internat finns, om det är så att man långt bort från skolan.

Emelie-E
0

Först och främst bröjade jag på Dingle naturbruksskola, gillade skolan och allt, men det var en bra bit hemmifrån så slutade där och började på en iv liknande linje här hemma istället..
Dingle är en bra skola, om man tycker om djur och natur och att vara bland en massa folk.. man kan nästan aldrig vara ensam och det är alltid en massa ljud runt om. Gick där en månad.

Om yrkespraktiken finns någon annanstans har jag ingen aning om.. Men det är iaf en bra "linje" att gå om man inte vet vad man vill bli, läsa upp ämnen eller bara vill ta ett "praktikår"..
Och på yp gick jag i två år..

Sen efter yp började jag på Framtidsgymnasiet i Göteborg.. En helt okej skola för dem som tycker om teknik:P Jag gillade lärarna, men eleverna var kanske inte de bästa..
gick 1 termin på ftg:P

Efter ftg började jag på samhällsgymnasiet ute på tjörn.. Ingen bra skola enligt mig.. Lärarna var väldigt dåliga på att lära ut och det var en liten skola som låg lite överallt.. Där gick jag i 1 år.

Nu har jag hoppat av och börjat på yp igen:P men efter sommaren ska jag börja läsa på komvux..
Har haft väldigt mycket otur med mina val till gymnasiet.. Har aldrig trivts eller kommit in i klassen.. Så nu har jag helt enkelt gett upp:P

FeliciaS
0

Jag ska börja på gymnasiet nu i höst. Har sökt Samhäll/Estet på Schillerska gymnasiet :) Vill inte enbart läsa samhäll eller natur och hittade då Samhäll/Estet med estetintriktning på bild vilket jag tycker är kul :) Man kan också läsa Foto A-C vilket passar mig perfekt ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag kollar ju just nu (börjar nian till hösten). Jag vill verkligen inte läsa här i Alingsås på Ahlströmmer, visst det är enligt många en hyfsad skola. Men den ser så slummig ut utanpå ^^'
Bara jag cyklar förbi så får jag en obehaglig känsla i magen, den ser ut som en "Knivhot/ våldtäkt skolan -.-'" men jag vet att det inte är så illa.
Troligen kommer jag att läsa i Göteborg = 2 timmars resväg om dagen med tåg ;P Nice *s*
Har varit inne på Kunskapsgymnasiet, vid scandinavium. Typ. media någonting. Men nu har mamma fått höra massor med bra om Munkebäcksgymnasiet som inte heller ser jättehemskt ut.
Så ja… Jag har ju ingen aning om vad jag vill bli när jag blir "stor" men det vore kul att syssla med dator och sådär på gymnasiet och då käns det som om media någonting skulle kunna funka.

Hanna 

Bella-R
0

Jag har sökt till Samhällskunskap inr beteendevetenskap på Värmdö Gymnasium här i Stockholm.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Tindrar
0

En lite halvsöt kille i paralellklassen finns det ju, men han röker och dricker och jag är inte så taggad på det direkt, iaf nu när man är så liten…

Bella-R
0

#8 Ursäkta, men vad har detta med gymnasievalet o göra? :P

Btw, du är 12 år? Aldrig hört talas om nån 12åring som röker.. dricker gör många 12åringar här, men röker? Lika illa båda två egentligen. Usch, stackars kille.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#9 Undrar också vad det har med gymnasiet att göra? ;P Det har verkligen gått neråt i åldrarna verkar det som, att röka, dricka, använda droger etc.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Imorgon ska jag (och nästan alla andra i klassen) iväg till gymnasiemässan i göteborg, jag har fått order av mamma att plocka broschyrer om ALLT som verkar intressant ;P Jag behöver en stor väska… på hjul *s*

Hanna