Olycka
Jag har blivit rätt så rädd och ledsen här på förmiddagen. Vi har sedan en liten tid tillbaka två marsvinskillar som vi blivit mycket fästa vid. Den äldsta som är född i april är han som är mest tam och sällskapssjuk…helt underbar. Han är den rödbruna teddyn på bilden.
Min man fixade en så kallad pallkrage på jobbet som är ca:20 cm hög och ganska stor. Jag satte den på bordet med vaxduk under samt hö och vatten mm. Det blir lite annat än att sitta i buren. På golvet vill jag inte ha dem för vi har en hund och katter samt småbarn (2 åring) som kan bli lite hårdhänta om man inte är med. Har både hört o sett andra som har lägre kanter för marsvinen…o trodde det var safe….skulle aldrig annars vågat ha dem där.
Där har dom varit och verkat mått bra Knoll som är äldst kommer fram när man går förbi o man kan pussa han på nosen när han tittar fram…så tam o go.
När jag sitter i soffan o tittar in emot bordet ser jag en liten rumpa och sen en smäll i golvet. Han har alltså tagit sig över kanten. Jag skrek bara NEEEEJ…vågade knappt titta efter.
Han satt där på golvet o gick ett par steg. Jag tog upp honom. Har i huvudet hur man hört/ läst att dom inte klarar av höga fall så bra :´-(…
Sätter mig i soffan båda framtänderna har han slagit av…han blöder lite ur munnen.
Ringer till uppfödaren. Hon sa att tänderna växer ut o det händer ibland att dom slår av en tand…usch…
Men om det är något inre så finns det inte så mycket att göra. Han tar sig fram just nu ligger han o vilar i sitt rör. Men vi får ha koll så han inte blir för stilla sittande/liggande.
Gode gud låt han vara kvar hos oss orkar inte med o förlora honom nu….var nog jobbigt när kaninen gick bort för oss….
Uppfödaren tyckte absolut att han skulle få vara kvar med sin kompis ( tänkte han skulle vila upp sig själv) och att man kunde riva mat till honom.. dom tuggar ju med kindtänderna men om han är öm i munnen så kanske det är bra.
Det blev långt men usch vad jag mår pyton just nu….
Sanna

Usch vad tråkigt! Stackars lilla liv, jag har mina på samma sätt men de har som tur var aldrig gått över.
Om jag var du skulle jag åka till veterinär eller i alla fall ringa veterinär och höra vad de säger. Kanske har har skadat något inre? Då är det snällast mot honom att de får upptäcka det hos vet och att han inte får plågas. Framtänderna växer ut, ja, men det kan ju ha hänt andra saker.
Förhoppningsvis klarar han sig, men det skadar ju inte att kolla!
Jag ringer för glatta livet…men det är ju så svårt att få tag på en veterinär………………:-/

Hur högt upp är det han har ramlat ifrån?
Ett tips sen är att ni sätter kompostgaller eller nåt annat runt så att det inte händer igen.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Detär nog bra att försöka hålla honom varm om han blivit chockad av fallet.
Jag tappade ett marsvin från ca 2m höjd en gång.. han slog ut framtänderna och fick hjärnskakning och blev chockad.. men han fick vila samtidigt som jag höll honom varm och höll koll på honom. Han blev helt återställd till slut. Usch vilka skuldkänslor man får när det händer nåt sånt. :/
Hoppas det blir bra!
#3 Ifrån köksbordet…..jag kommer defenitivt inte ha dom mer på köksbordet….har alltid tyckt det varit lite konstig att man kan ha dom med ganska låga kanter o så händer det här….bättre o göra för högt än för lågt.
Han äter här iallafall och går runt i buren som vanligt….min lilla gris :-(
Nej, vad tråkig! 20 cm är inte mycket för marsvin, det tar de sig lätt över. Men nu har du lärt dig något och det lär inte hända igen :) Tur att han inte slog sig mycket mer än att tänderna försvann, vilket är något de klarar sig utan tills de växt ut igen. Du får bara se till att han äter ordentligt: dela alla grönsaker smått/alt. riv dem och stödmata honom ev. Det jobbigste kan vara höet, vilket de måste få i sig. Håll koll på att han rör på sig lite också, ligger han stilla flera timmar på samma ställe bör du kontakta veterinär. Jag håller tummarna för sötnosen ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Ja nu har man sannerligen lärt sig en läxa!
Han äter både hö och grönsaker här även om han knixar lite med munnen…det känns iallafall bra. Rör sig gör han också….
#7 Okej, vad bra! :) Då låter det som om det inte var någon större fara i alla fall ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Visst får man en chock när dom ramlar.
Hade mitt ena marsvin Röde Orm i knäet en kväll i soffan.
Hux flux kastar han sig och landar med kraft i golvet. Jag var beredd på allt i form av skador efter det fallet men han klarade sig helskinad utan några som helst men.
Hoppas din "snuttis" endast skadade tänderna.
Marsvin 4-ever
.
Pratat med uppfödaren igen. Hon tycker det låter positvit att han äter och rör sig som han gör iaf.
Jag har rivt mat till honom. Han äter allt jag gett honom…hoppas det endast är tänderna som tagit stryk.
Glömde fråga uppfödaren hur lång tid det tar för tänderna att växa ut? Dom "gamla" sitter fortfarande kvar, men är lösa!
Usch det här var en känslomässig pärs….
Tack för stödet jag fick här igår!
Det ser bra ut fortfarande…o jag hoppasbdet håller sig så. Hade han i knät igår kväll och han var som vanligt skulle nopra mig i fingrarna fast tänderna sitter löst :-)…sötnosen.
Men tack för att ni skrev… behövdes igår
Kram Sanna

#11 Det låter som att han skall klara sig.
Ge honom en kramis från mig.
Marsvin 4-ever
.