Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1068 ggr
Alfh
0

Omplacering eller ungar ?

Jag har ett litet problem här. Jag ska köpa marsvin (helst skinny + någon annan ras :p ) Men frågan är ska jag ;

1. Köpa ungar från uppfödare, och "se" hur de blir i personligheten…

eller…

2. Ska jag ta över vuxna marsvin, de vet man ju redan hur de är, i personligheten alltså. Och sen gör man dem ju en "tjänst", eller vad man ska säga. Jag vill gärna ha gosiga marsvin, som gillar att bara gosa i knät. Hur nu det ska gå att hitta…. (;

Hur skulle ni gjort? :)

Kanske ska tillägga att jag endast söker marsvin till kel.:)

Om det ligger i helt fel kategori, får någon Medarbetare gärna flytta till rätt.:)

Caspia
0

Jag skulle rekommendera dig äldre marsvin. Marsvinsungar är ofta lite för upptäcktslystna för att ha tid att bli killade under hakan.

Marsvin kan behöva bli omplacerade av olika anledningar, hastig allergi, sjukdom osv. Hör med den som har omplaceringshemmet du tänkt dig eller den som har annonsen om de passar dig i personligheten (en del kan ha vart ganska ohanterade tidigare och är därför otrygga med människor och vill inte ligga i knät de första de gör), välj inte utifrån vilken som är sötast (skönheten ligger i betraktarens ögon, du kommer säkerligen att tycka att dina marsvin är vackrast på jorden).

De allra, allra flesta äldre välhanterade marsvin jag träffat gillar att gosa, så det är nog inte så svårt att få tag på.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Jag håller med Caspia ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alfh
0

Jo, jag har nog bestämt mig för äldre marsvin. Men sen är det ju det här med transport, de får inte bo för långt ifrån Östergötland. Vet ni några uppfödare i/runt östergötland?

:)

Crania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite svårt att gissa vart ifrån östergötland du är - bor du i södra eller norra delen av länet? Närmaste stad? Det skiljer ju ganska många mil.

"Min" uppfödare som finns i Filipstad ska avveckla sin avel och säljer flera av sina grisar. Både äldre och bebisar i raserna skinny och lakeland.

Gruvpickaren

Elvis kommer därifrån.

Alfh
0

Jag bor i Linköpig.

Crania
0

Då har du ca 23 mil dit och det är ju en bit.