"Baldwin's" ?
Nu är jag ju inte påläst på skinny och lakeland avel det minsta, men en "Baldwin" vad är det? Varulvar eller liknande har jag läst om, överbehårade skinnys som tappar och lägger på sig hår till och från under livet, men den här ser ju bara konstig ut ^^'
Kan långhår vara skinnybärare?
Hanna
Jag har bara läst nånstans att finns ett till naken marsvin som är helt naken, inget hår alls som våra skinnys. Tror det är denna Baldwin det handlade om men jag visste inte att dom föddes håriga och förlorade allt sitt hår efterhand.
Så den du visar bild på är bara unge och när den är vuxen kommer den vara helt naken.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Baldwins är ett helt anant anlag. De har inget med skinny att göra. De föds med pälsmen tappar all päls de första veckorna och det är det man ser på bilden. De blir helt nakna, har inga morrhår eller så. Åsikterna går i sär om huruvida de är friska eller inte. Jag har läst att de ska sakna brässen - ett organ som behövs för immunförsvaret. Samtidigt finns det uppfödare som importerat dem till Finland som hävdar att deras djur är friska, så jag vet inte…
Långhår kan teoretiskt sätt vara skinnybärare, ja. Men jag tror inte att någon gjort en sån "långhårslakeland". De borde ju ha lite strävare, inte så rak päls. Heh, intressant egentligen…
Okej :)
Men finns det uppfödare som sysslar med Baldwins i Sverige? Och ställer man ut dom som Ostandardiserade då?
Hanna
Det finns inga baldwins i Sverige, nej. Om de skulle komma så skulle man kunna ställa dem som ostandardiserade. Det kan man göra med alla nya och påhittade raser. :)
Okej *s*
Tack för svaren ^^
Hanna
Usch och fy! Förlåt, men de var inte direkt söta. Men lustiga, haha…
Läskigt om kroppen inte fungerar ordentligt, måste ju vara plågsamt och fel. Stackarna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hittade några länkar med fakta om Baldwin:
http://sphynxncavies.com/Baldwins.html
http://sphynxncavies.com/BaldwinOrigin.html
De är dock på engelska, men det är skrivet av en uppfödare av Baldwin och Skinny.
Hur kan det egentligen bli sådär? Måste vara något genetiskt fel eller något…? :S
Mvh Felicia
#9 Om de är friska, så tycker inte jag att det är mer "genetiskt fel" än andra mutationer som finns på marsvinen idag.
Det finns nog inte några säkra källor som visar att de skulle sakna brässen….?
#8 - Jag tycker att det var bra information på dom sidorna :)
Sålänge marsvinen inte är sjukare än övriga raser så tycker jag inte att dom är "värre" än skinny. Jag tror nog att det kommer dyka upp Baldwins i Sverige också om inte alltför många år.
Hanna
#10 Nej, såklart inte om de är friska. Nej, det kanske inte finns det. Skulle vara intressant att se i så fall :)
Mvh Felicia
Vad lustiga dom såg ut :O !
Oj, vilka konstiga marsvin. *s* Men ganska så söta före och efter håravfallet i alla fall. ;p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.