Resource 2,0
Någon som har anvöänt näringsdrycken Resource 2,0 istället för fortimell till sina marsvin?
Fick nämnligen 20 flaskor med aprikossmak efter min farmor och jag tycker att det borde gå lika bra att använda men jag vågar inte utan att kolla upp det med andra först.
Här finns näringsinnehållet (sidan två).
Finns även med extra fiber, näringsinnehållet här (sidan två).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Hrm… Jag har ingen aning, vet inte vad fortimell innehåller. Aprikossmak? Hm, om marsvinen gillar det så ^^,
Om innehållet är ungefär detsamma borde det ju gå utmärkt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ojdå, glömde visst skriva ner innehållet på fortimelen…
Energi 420 kj (100 kcal)
Protein 10,0 g
Kolhydrater 10,3 g
Varav sockerarter 8,1 g
laktos 3,7 g
Fett 2,1 g
Varav mättat 0,3 g
Kostfiber 0 g
MINERALER
Na 50 mg
K 200 mg
Cl 90 mg
Ca 280 mg
P 200 mg
Mg 42 mg
Fe 3,0 mg
Zn 2,3 mg
Cu 338 µg
Mn 0,63 mg
F 0,19 mg
Mo 19 µg
Se 11 µg
Cr 13 µg
I 25 µg
VITAMINER
Vit.A 188 µg RE
Vit.D3 1,3 µg
Vit.E 2,3 mg a<-TE
Vit.K 10,0 µg
Tiamin (B1) 0,28 mg
Riboflavin (B2) 0,31 mg
Niacin (B3) 3,4 mg NE
Pantotensyra (B5) 1,0 mg
Vit. B6 0,33 mg
Folsyra 50 µg
Vit. B12 0,70 µg
Biotin 7,5 µg
Vit. C 19 mg
ÖVRIGT
Cholin 69 mg
Osmolaritet 415 m0smol/l
**SMF 237 Sweet Dream's

Någon som har någon tanke på Resource 2,0?
Har inte vågat använda det än…
**SMF 237 Sweet Dream's
Ingen av de här näringsdryckerna är ju anpassade för marsvin egentligen. Framför allt innehåller de protein från mjölk som ju inte är naturligt för marsvin. Vissa marsvin kan reagera med gaser t.ex. Men jag kan inte tro att den här resource skulle vara någon större skillnad mot fortimel.
Jag måste ändå tipsa om Critical Care. Jag är inte den ena som tycker att det fungerar helt otroligt bra. Verkligen över förväntan. Det är ju anpassat för växtätare som marsvin.

Jag har hört mkt positivt om Critical Care men aldrig sett det. Är det ett pulver som man blandar med vatten, eller är det färdigblandat? Är det något som man kan köpa och förvara hemma eller är det kort "bäst före" datum. Eftersom jag inte får tag på det på min hemort så tänkte jag om man kan ha det hemma "utifallatt"?
#5 Det är pulver som man blandar ut med vatten. Jag har lite svårt att se datummärkningen på min förpackning (svag stämpel), men hållbarheten borde vara god just eftersom att det är ett pulver.
Ganska dyrt är det. Tror att 140 gram kostade 160 kr. Ett riktmärke för hur mycket det går åt är att för fullständig matning ska man ge ca 15g pulver per dygn och kilo kroppsvikt.
Jag tycker att det är en grymt bra sak att ha hemma om man föder upp. Om de börjar matvägra så gäller det ju att vända dem så fort som möjligt.

Det är därför jag är inne på att Resource egentligen borde vara bättre eftersom det innehåller väldigt lite laktos.
Jag har använt fortimel under några år och tycker det är kanon, speciellt eftersom marsvinen verkligen älskar det:-)
**SMF 237 Sweet Dream's
Jo, det är möjligt att det är skillnad. Men tredje största ingrediensen är ju fortfarande mjölkprotein. Laktos är ju mjölksocker.

Iofs, aja, ska testa nu, sämre borde den ju iaf inte kunna vara.
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja, Critical Care är jättebra! Hade det till Sera när hon var sjuk. När det var som värst fick hon det flera gånger/dag. Luktar gott för övrigt, och hon tyckte om det ^^, Det hjälpte verkligen.
Mvh Felicia
Ja, Critical Care är jättebra! Hade det till Sera när hon var sjuk. När det var som värst fick hon det flera gånger/dag. Luktar gott för övrigt, och hon tyckte om det ^^, Det hjälpte verkligen.
Färdigblandat med vatten håller det ett dygn, förvaras det i frysen håller det ca 1 år.
Mvh Felicia