Funderingar kring marsvin
Hej!
Funderar lite kring att skaffa mig marsvin, har haft det tidigare för ett par år sedan men kommer inte ihåg allt.
Så nu vill jag gärna ha hjälp med vad det är jag ska tänka på! :)
Allt såsom; vilken typ av bur jag bör välja, för och nackdelar kring att köpa djuren hos uppfödare alt zoobutik. Kostnader per månad samt engångskostnader.
Allt som kan vara bra att veta!
Tack på förhand!
//Otto
Välkommen hit! :)
Det finns ett par trådar om allt du nämner redan, prova att söka med hjälp av sökfunktionen eller kolla under de olika kategorierna.
Men jag kan ju sammanfatta lite kort.
Det viktigaste är att marsvin är flockdjur och ska enligt lag bo minst två och två, hona+hona eller hane+hane spelar ingen roll. Samt att dom inte kan producera eget c-vitamin utan behöver det i kosten (inte tillsatt utan naturligt via grönfoder).
Gallerbur är väl det vanligaste och dyraste ^^ Ett snyggt och ekonomiskt alternativ är att köpa en bokhylla (från tex. IKEA) och lägga den ner, klä den med plastmatta i botten och sedan använda den som bur, det blir bra mycket större än en gallerbur och du får det för halva priset.
Det finns en artikel om hurvida man bör köpa från djuraffär eller uppfödare, här. Läs även de andra artiklarna, där finns mycket bra information :)
Hanna

Va kul att du beslutat skaffa dessa underbara varelser som ju marsvin är.
Det första jag tycker du skall göra är att ta reda på om du vill ha en speciell ras eller om det inte har någon betydelse.
Om du är intresserad av rasrena så får du nog lätt kontakt med etablerade uppfödare här på iFokus. Kolla här på inlägg 18 Uppfödare.
Sen finns det ju omplaceringshem om du inte har krav på rasrena.
Även här på iFokus annonseras ofta omplaceringsdjur, har själv köpt ett par underbara honor här på iFokus. Kolla på inlägg 12 Köp/Sälj/Omplaceringar.
Djur från djuraffärer rekomenderar jag inte.
Lycka till. Och du, bläddra här bland inläggen där finner du mycket läsvärt om skötsel m.m.
Marsvin 4-ever
.
joo, jag är inte värst insatt i raser och teckningar osv, så jag funderar på att i så all ställa upp för omplaceringsdjur. Tänka sig så många djur som är mer eller mindre utan ägare. men,det kanske blir flera så småningom och då från en uppfödare.
Är det någon som har ett sus om vad dem kostar i månaden?
Har för mig att de var ganska dyra att hållla med allt som tillkommer såsom spån, hö t.ex.
Det behöver inte bli så jättedyrt om man köper från rätt ställen, spån och hö från djuraffärerna brukar vara fruktansvärt dyrt - en liten påsen för 18kr och på två marsvin så går det nog 1½ sån påse/ vecka. Det samma gäller spån även om det kanske går åt något mindre där. Själv köper jag stora balar med spån för 60kr och då räcker dom i 1 månad ungefär på 7 marsvin. Hö köper jag i stora säckar, 60 kr och räcker i 1½ månad.
Hanna
Priset beror ju också på om du kan köpa direkt från bonde eller från djuraffär/mataffär och om du kan förvara större mängder.
Jag köper en bal med spån för 65kr, den räcker jättelänge (ca 2 mån) och hö köper jag från en bonde för 16kr/bal den räcker nog nästan 2 månader. Då har jag sex marsvin.
Vitkål kostar nu runt 3,90kr/kilo i vanlig mataffär och det är bra att ha som bas i grönsaksgiven och det är billigt. Det går ju även att köpa fodermorötter/-vitkål och då blir även det billigare, men i regel finns det bara i stora säckar.
Vad kul att du hittat hit och funderar på marsvin igen! Varmt välkommen till oss :) Jag rekommenderar dig att kolla runt på sidan och läsa artiklarna, allt du nämner kan du läsa någonstans ^^,
Att välja omplaceringsmarsvin tycker jag låter väldigt klokt och ett mycket bra val *tummen upp*
Undrar du över något är det bara att fråga. Här finns många marsvinskunniga människor som kan svara på diverse olika frågor.
Mvh Felicia, en av medarbetarna på Marsvin.ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hej och välkommen till marsvin.ifokus! :) Humlans marsvin är en bra sida med marsvinsfakta, både grunderna och lite mer "ingående". Låter jättebra att du överväger att skaffa omplaceringsmarsvin! Det finns många marsvin där ute som är stort behov av nytt hem. ^^ Beroende på vart du bor så finns marsvinsomplaceringshemmen Eragons(i Göteborgsområdet) och Marsvinshjälpen(någon mil norr om Stockholms stad). Lycka till med kommande marsvinsköp!
Här finns en tråd om olika marsvinsägares månadskostnader också förresten. Kan kanske låta lite mycket prismässigt, men några av oss skämmer säkert bort våra småttingar lite för mycket. Sen kan man säkert hitta mycket bättre priser om man bara letar lite. ;) Min kostnad har nog dock ändrats till det billigare, så att allt kostar ungefär 150kr/månad numera. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.