Klubbar :)
Jag och min kompis tycker att det finns så några smådjurs klubbar här i Gävle, om det ens finns några aktiva o.O så jag och hon fick nu en galen idé, men kanske kul dock. Och vi ville göra en smådjursklubb, med utställningar och sånt, ja, ni vet som en riktig klubb, vi hade tänkt och typ heta GSDK ? Gästrike Smådjurs klubb. Men då undrar jag om någon av er vet om det kostar att sköta en sån klubb? (förutom när man ska ha lokaler och sånt, det vet jag att det kostar :P). För vi är rejält sugna, och vi vet ett flertal som vill kunna ställa ut sina marsvin här, men ingen av dom har chans att åka utanför Gävle. Så jag är tacksam för svar ^^
Om jag fattat rätt ska det va en styrelse för att man ska få vara en klubb (men jag kan ha fel där.)
Kostnader: om klubben ska ha tidning så kostar den + porto o ev kuvert för att skicka ut den, medlemskort om det ska vara det, om man ska ha hemsida så kan det kosta (men finns gratisalternativ också.) De som jobbar med föreningen jobbar ju gratis men kan behöva ersättning för porto, telefon mm som görs för klubben. Det är också en avgift för att ha ett plus- eller bankgiro om man ska ha det.
I samband med utställning får man räkna kostnad för lokal, domararvode o ev mat, tryck av katalog mm.
Det är vad jag kan komma på just nu…
Har inte SMF utställningar däromkring?
Inte en aning, jag har aldrig läst något sånt på deras sida. Jo, styrelse tänkte jag på, kan man bilda en egen som består typ utav mig, och 6 stycken av mina kompisar? Vi alla är runt 14 - 16 år :)
Jag har ingen aning om det där med klubbar. Men inget är väl omöjligt? 
Precis vad jag och min kompis (hon heter Erica :P) tänkte
det kan ju faktiskt vara kul att bli engagerad på det viset också 
Jag vet tyvärr inte vad som krävs för en styrelse o just nu kan jag inte komma på vem man kan vända sig till för att fråga heller. Ett alternativ är ju att kolla med en existerande förening om de vet vilka regler som finns.
Om inte annat så finns ju möjligheten att ordna utställning ändå. Om man vet nån som kan döma o så bara samlas ett gäng. Fast det blir ju inte kanske "på riktigt" då…
Nää, men man kan ju alltid testa :) vi tänkte annordna en Petclass :)
Träffas o visa upp sina marsvin kan man ju alltid göra. Ha lite priser o så också. Om man bara vill göra det för skojs skull. Kanske känner ni nån uppfödare eller nån annan som kan vara domare?
Även om ni "bara" träffas är jag övertygad om att ni kommer få kul för det är ju alltid roligt att träffa andra marsvinsfantaster!
Lycka till!
http://www.eda.se/Starta_en_forening.asp
http://www.ragunda.se/download/18.1493102faeec674fc7fff56/bilda_forening.pdf
Här finns lite info om vad man ska tänka på när man startar en ideel förening/ klubb….kolla med eran komun…i vissa fall kan man öven få bidrag har jag för mig….
Oooh, tack för tipsen :D jag ska kolla igenom det där lite granna. Aah, vi har faktiskt en bekant till min mamma som är både veterinär och marsvins uppfödare :)