Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2623 ggr
ElinaK
0

äter bajs

Detta har jag bara märkt hos mina galtar. De äter tjejernas bajs. Har hört att marsvin äter sin egen avföring och att det fungerar som korna när de idisslar. Men jag har aldrig sett tjejerna göra detta. Och killarna äter inte sin egen bajs..

Har ni märkt nåt sånt?

Kiddoo
0

Hm, mina marsvinshonor äter bajs, men det jag vet är att bajset innehåller mycket C - vitamin, eftersom dom inte kan lagra det. Så när mina är ute på golvet och springer äter dom ofta upp bajset innan det ens hamnar på golvet, och när dom är i buren och sitteri sina hus äter dom också bajset, som om det inte får bli skitigt i huset eller på golvet :P

ElinaK
0

okej.. Torkar upp efter sig alltså. Haha. Ja, som sagt.. Mina tjejer vill inte göra nå sånt.

Kiddoo
0

Ungefär :P Hmm, mina små grisar äter bajs ganska ofta om jag får säga, trotts att dom får C - vitamin grönsaker/frukter och andra vitaminer dagligen, jag brukar sprida ut allt över dagen, annars har det nästan ingen verka.

bejtedejte
0

Det är inte bajs de äter då, utan en slags lösare avföring, som de sedan tuggar en gång till, ungefär som korna idisslar. Men någon c-vitamin innehåller den inte, utan, om jag inte minns helt fel, D-vitamin.

ElinaK
0

Jahaja. Har inte sett nå lösare avföring, men det kanske beror på att de hinner äta upp det innan jag ser.

Kiddoo
0

Hmm, vad jag har läst och fått höra ska vissa marsvin äta upp "valigt" bajs ochså för att det innehåller C - vitaminen. För vart tar annars C - vitamin vägen om den inte kommer genom avföringen?

ElinaK
0

C-vitamin är vattenlösligt. Alltså kommer det ut med urinen.

Diana61
0

Som jag kommer ihåg det så är det ej bajs dom äter utan detta är en ljusare och mjukare "bajs" som kommer ut via en annan väg innuti marsvinet men ut ur samma öppning och det är b-vitaminer (B-vitaminkomplex) som bildas i blindtarmen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Hmm, intressant, måste jag läsa om, om jag hittar något, tack för att ni berättade :P jag som alltid trott att de var C - vitaminen i bajs som dom åt, så är det inte ens C i bajset :D

bejtedejte
0

#8, sant. Den ljusare avföringen kommer från blindtarmen och innehåller b-vitamin. Behöver nog friska upp mina marsvinskunskaper.. ;)

Diana61
0

#10, det är lätt att man glömmer vissa saker, vi är ju inga maskiner som kan lagra allt ;-) Även jag får läsa på lite nu och gå och fråga bättre vetande.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Hehe.. Ja, jag får veta en massa nya saker från er :)

Diana61
0

Kiddo, det är ju just det som detta forum är till för Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Haha, förstod nästan de från början ^^ idag ska ajg vara kreativ, fastän jag är sjuk, ska bygga ett två våningshus utav dom två husen jag har här hemma till marsvinen, för ställer man husen bredvid varandra tycker jag att dom får för lite plats att springa på, så jag ska sätta husena på varandra, så att det blir mer spring å lek yta, så ska jag bygga en liten stege upp så dom kommer upp dit :D

Diana61
0

Visa gärna bilder när du byggt klart.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

#15. Haha, det gick inte så bra, huset jag byggt själv till grisarna sprack, så jag fick lägga in en "nöden-i-hjälpen" grejj, nämligen ett färdigt byggt våningshus, eller ja, de är en ganska stor nedervåning, och en lite mindre övervåning :) annars brukar jag ha två riktigt STORA hus bredvid varandra, men nu har jag det dubbelhuset, och en våning :) Du kan se bilder på buren och så i forumsinlägget "inredning i buren" :)

ElinaK
0

Det va ett fint hus de har!

Kiddoo
0

Jaa, jag tycker också att det är fint :D det var dyrt, men jag tyckte att dom skulle ha det :)

Diana61
0

Fint hus!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

:) det va jättefint. Kan de hoppa upp på övervåningen?

Kiddoo
0

Haha, tack antar jag ^^ Det finns (finns här i Gävle iaf) på DjurMagazinet, för 200 :-. Jupp de kan de, dom är ganska smidiga av sig tycker jag, dom hoppar lätt upp på små avsatser och sånt, Melvis har hoppat 20 cm (!) upp på en våning (hon var på golvet och hoppade upp på en kartong, och jag tyckte den var väldigts tor för att hon skulle kunna hoppa, så jag mätta och det var 20 :D riktigt imponerande :P

ElinaK
0

Ojdå! ja, det va rätt mkt med 20 cm. Vet inte riktigt hur högt mina hoppar.. Har inte mätt, men jag brukar ändra höjden på hyllorna som jag har. Jockes är högst upp.. Ska nog ta o mäta!

Kiddoo
0

#22. Gör det :) Jag tycker de är kul att mäta, för då ser man vilken talang dom har ^^