Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1665 ggr
Sarakaniner
0

Kastrera?

Hejsan!

Vi har ju en marsvins pojke som  bor ensam. Jag ska ju skaffa ett marsvin som ska bo med han . Och då har jag VÄRKLIGEN fasnat för en marsvins hona . Och om vi ska ha dom i hop så blir det ju ungar och det vill vi inte :/ Så kan man kastrera en av dom ? Sånna fall honan eller hanen ? Är det en stor risk att kastrera ett Marsvin?

ElinLi
0

hanen e bäst att kastrera .. det beror på hur den är om den har bra hull och så .. så ifall du köppt den på djuraffär kan jag rekomendera att du tar den till vetten först och ser vad dom tycfker du ska göra med han innan .. Sen är väll narkosen den som kan inebära att han inte vaknar upp igen men det e nog ytterst ovanligt.

Sarakaniner
0

okej :) Han kommer från en djuraffär:)

Min syster vill absolut inte kastrera han :''(  ovh hon säger atrt han får leva ensam då men det vill inte jag för det e djurplågeri! så jag vet inte vad jag ska göra :(

CamillaS
0

Jag personligen skulle aldrig utsätta mitt marsvin för den risken för att få ha honom med en hona. Man tar alltid en risk när man söver ner ett djur.
Det mest kritiska kommer efter när dom ska vakna, då måste dom börja äta igen och dom måste hållas varma både efter och under op. Marsvinens kroppstemperatur sjunker när den blir nedsövd.
#1 skulle nog vilja påstå att det inte alls är så ovanligt, har hört om flera fall där marsvinet aldrig vaknade upp igen även råttor.
Jag tycker att ska man kastrera sitt marsvin så ska det vara av temperaments själ eller att den måste kastreras p.g.a sjukdom. t.ex att marsvinet inte kan gå med andra hanar för att den är aggresiv mot dom, då kan man prova att kastrera denne för att låta den gå ihop med honor sen. Eller hälso själet att den kanske får testikel cancer eller nåt och behöver kastreras av den anledningen.
Jag tycker man utsätter marsvinet för en onödig risk om man vill kastrera den för att man vill att den ska gå med honor.

Creation
0

#1 Narkosen är väl största risken som jag förstått det? Då det är ett så litet djur kan sövningen göra att de inte vaknar upp igen. Eller näststörsta risken är det väl åtminstone, då risken att de inte kommer igång med att äta igen efter operationen kanske är ännu större. :/ Jag vet inte riktigt vilket som är vanligast att ske, men det är de största riskerna i alla fall.

#0 Som jag förstått det är ert marsvin bara en unge, kanske ett par månader gammal? Jag tror att det är bättre att vänta med kastrering tills marsvinet kommit närmre vuxen ålder och har blivit lite starkare, så att det är säkrare att han klarar av sövningen. Alltså finner jag det bättre om du bara skaffar en till hane nu istället. Det är ganska mycket man riskerar med kastrering och jag tycker inte att man ska se det som annat än en sista utväg(t.ex. om hanen inte kan gå med andra hanar eller någon liknande situation) eller åtminstone inte se det som första alternativet. Kan han utan problem gå med andra hanar tycker jag inte att du ska kastrera, då det ju också inte är alla veterinärer som kan marsvin, änmindre hur man opererar dem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sarakaniner
0

MEn jag e ju förelskad i denna lilla hona Oskyldig

Caspia
0

# 3. Jag tycker att ska man kastrera sitt marsvin så ska det vara av temperaments själ

Vill bara flika in att kastrering av marsvin inte innebär temperamentsskillnad eller beteendeförändring, på samma sätt som t ex katter och hästar.

# 0. Varför inte skaffa en bebishane som sällskap istället för att kastrera med de risker det innebär, vänta minst 1 månad (för att alla små knasar ska dö ut i systemen) och sedan hitta hona? Tips: Kika här www.eragons.se Klicka på Vi söker nya hem och scrolla ner.

Om du bestämmer dig för att kastrera honom, välj Vallda distriktsveterinär som ligger i Fjärås/Kungsbacka-området.

Envishet och drömmar

Creation
0

#5 Men om det är din systers marsvin är det väl dumt att riskera hans liv med kastrering, för att du ska få en hona du gillar? =/ Det finns många marsvin här i världen och jag är säker på att du kommer att bli lika förälskad i en hane snart. ;) Vad var det för ras på marsvinet du gillade? Kolla på andra marsvin av samma ras så lär du hitta nån på nolltid. :) Tålamod.

Sedan, som #6 skrev, kommer du inte kunna få hem honan förrän minst en månad efter kastreringen ändå. Och det tycker jag är för lång tid att vänta när man kan få hem en hankompis nu. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sarakaniner
0

okej då!