Genkoder?
Hur har man räknat ut "genkoderna"? (det kallas väl så? ^^')
Då menar jag färgserierna A, B, C, E, P, S.
Kanske är det en dum fråga, men är det något man listat ut på vetenskaplig väg eller genom att bara prova sig fram i aveln? ;P Hehe. Tycker att båda sätten låter jäkligt svåra. Någon som vet svaret?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Man kan ju ge generna helt andra namn också om man vill det men det är för att förenkla för en själv (och andra) som de heter vissa saker. Sen hur man kommit fram till hur det hela nedärvs har man förmodligen kommit fram till genom avel ja, vissa gener är ju helt enkelt mer dominanta en andra och andra dyker bara upp enstaka gånger i en generation/kombination.
Tja.. hur ska man säga.
Man kan ju kalla generna för vad som helst egentligen, men vi använder de engelska förkortningarna. Försöker man lära sig färggenetik på kanin märker man att det inte alls stämmer med marsvinsgenetiken eftersom att de använder de tyska förkortningarna…
Om man jämför olika djurslag så är det ungefär samma färgmutationer som kan dyka upp. Det beror på att pälsfärgerna bildas på väldigt lika sätt hos alla däggdjur. Så ett sätt är att jämföra med andra djurslag. T.ex. tyckte man i många år att att tan-mutationen borde kunna dyka upp på marsvin också eftersom att den finns bl.a. på kanin och mus. Och till slut hittade man den, på några pettar har jag för mig. Ägaren hade ingen aning om att de hade ett unikt marsvin. :)
Men mycket av grunderna är gjorde genom kontrollerade, upprepade testparningar av forskare. Man gjorde mycket såna experiment när kunskapen om genetik var ny. I nuläget är det ju helt meningslöst för forskare att fundera över marsvinens färger, men då var det ett sätt att lära sig mer om genetik i allmänhet.
Ok, tack för svar :) Väldigt intressant att höra.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.