Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1506 ggr
[findusen]
0

färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kom på att jag inte har en susning om vad mina killar har för färger! (eller jag har mina misstankar, men det hade vatt kul att veta=))

lägger in lite bilder och hoppas på hjälp =)

bilden:
elliot(den stora) och phille. lika men ändå olika i färgen…

[findusen]
0

alla

[findusen]
0

elliot och melvin

[findusen]
0

vincent

[findusen]
0

melvin, phille, vincent

[findusen]
0

myshög

[findusen]
0

sen undrar jag det här med ridgeback, är phille ridgeback? han har en tuppkamm över hela "rumpan"…..

[findusen]
0

philles "ridge" igen.. suddiga bilder jag vet^^

Creation
0

Jag skulle tro att färgerna är såhär…

Phille: Orangeagouti/golden/white
Elliot: Goldenagouti/white/golden
Vincent: Black/white/cream
Melvin: Black/golden?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Phille är inte ridgeback förresten. :) Han ser snarare ut som någon virvelblandning. Om de är ridgeback har de som en jämn tuppkam längs ryggraden.

Binajis
0

#9 En ridgeback måste inte ha en fullständig, jämn ridge. Det är rätt få idag som har det. Därimot har nog Phille lite för mycket virvlar för att klassas som ridgeback. Det finns rosettridgebacks men det anser jag är marsvin som har ridge och två sadelrosetter.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[findusen]
0

#9 okej misstänkte det, han är från djuraffär :)

#8 är orangeagouti en färg? :P tack så mkt =)

Creation
0

#10 Rosettridgebacks? ;P Visste inte ens jag att det fanns.

#11 Ja, det är en färg. :) Då är botten av hårstrået chocolate och toppen golden. Vet inte riktigt om jag hade rätt i att det var orangeagouti dock? Var lite osäker.

[findusen]
0

#10 hehe okej..? han har 2 hyffsat tydliga virvlar men annars är jag osäker på hur många där är….. hur uppstår, och vet man att det är, rosettridgeback?

#12 okej men det låter som att det skulle kunna vara philles färg =)

Binajis
0

#12 & #13 Här kommer en bild på en rosettridgeback. Som ni ser är det en fin fullständig ridge men två rosetter på ryggen(sadelrosetter). Inte masse hår åt alla håll ;)

Phille är lite för virvlig och ostrukturerad i sitt utseende för att kallas för en ridgeback :)

MEN. Ridgeback är INTE en "fullständig" ras ännu. Vad som är en ridgeback eller rosettridgeback är egentligen upp till var och en att bestämma eftersom det finns en standard men inte officiellt. Men kort sagt; en ridgeback ska vara släthårig med tuppkam och en roettridgeback ska vara släthårig med tuppkam + sadelrosetter (utan att ge djuret ett virveltrollsliknande utseende).

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[findusen]
0

#14 oj ja så tydliga är inte philles virvlar :P då har han bara en söt tuppkam på rumpan då :)

Binajis
0

Ja, söt är han då sannerligen :D

[findusen]
0

#16 tack :) kul att någon annan utom hans matte ser hans charm =) han är det sötaste och mest underbara på denna jord :)

idipidi
0

Phille och Elliot är goldenagouti/golden/white med lite olika svärta bara. Ingen orangeagouti där inte. :)

Vincent är black/white/cream och Melvin är lite såvrt att se, men det ser ut som black/golden. Söta!

[findusen]
0

#18 okej tack =) men elliot och phille har helt olika färg på magarna, kan dom ha det ändå? philles är mkt ljusare.. min kamera har jag inte hemma just nu, men kan försöka ta en bild ikväll o lägga in….

melvin är svår att få bra på bild, hans päls ser alltid jättegrå ut (han ser iofs ganska grå ut i verkligheten oxå) och han ser mest konstig ut eftersom han är så mörk och inte har några utstickande drag som dom andra.. men jag antar att han var svartare som bebis (tog honom som 6månaders..) men hans slinga är ganska ljus, lite gulaktig..är den golden då?

idipidi
0

Helt säker på att båda är goldenagouti! Orkar inte visa jämförsbilder nu, men det är en färg som kan variera mycket mer än såhär. Goldenagouti och orangeagouti har f.ö. samma magfärg så där är det ingen skillnad. :)

Långhår är normalt sett utspädda i färgerna. Utväxten kan vara mycket ljusare än toppfärgen, alltså den färgen de hade som små. Jag tittade framför allt på bilden i #2, där man ser lite toppar på den ljusa färgen. Men jag är inte helt säker. Är han inte black/golden så är han black/buff i alla fall.

idipidi
0

Här är en orangeagouti. Ser du att bottenfärgen är brun, inte grå?