Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1427 ggr
Creation
0

Ohyra....

Hela förra veckan gick jag och grubblade på om mina marsvin hade fått någon typ av Ohyra, de tycktes klia sig mycket mer än vanligt. Jag rotade igenom pälsen varje kväll, men kunde aldrig finna minsta mjällkorn. Lördagen var den enda dagen jag inte rotade igenom pälsen och när jag sedan tittade igenom pälsarna igen sent igår, söndag - vad hittar man? Det kryllade av vita prickar i Dianthus päls(jag är jätteglad över att han är svart nu ^^')! När jag idag skakade hans päls över en vit yta låg det verkligen massor med svarta små äckliga kryp där. Fy! Cinnober har det alldeles säkert också.

Men nu till saken… min första tanke var givetvis static - men så var ju första symptom att de kliade sig(det var ju därför jag började rota i pälsarna på dem…)? Jag har hört att static inte ska vara innebära några obehag för marsvinet? =/
Larver är det inte, de där krypen rör sig inte det minsta och jag tror att de skulle se mer ut som larver än små prickar om de faktiskt var det. ;P Sen så är pälsen inte gles heller. Sellnic är det inte, dels är väl sellnic Ohyra som gräver sig ner i marsvinens hud och dels har marsvinen inga kala fläckar.
Så min fråga är då om symptom till static faktiskt kan vara att de kliar sig? :s I vilket fall som helst måste det vara static de har… kan inte komma på någon annan logisk förklaring.

Lite irriterande känns det hela… det här är ju något som måste ha följt med från Kallhäll-utställningen, och jag har inte märkt det förrän nu. :(
Ni som också ställde ut marsvin i Kallhäll borde nog också kolla era djur förresten! Man vet aldrig..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Putt!

Abico
0

Static ska inte trilla av när du skakar ur dom :/ Det sitter som berget - tro mig. Jag har just blivit av med skiten här -.-'
Vissa säger att static kliar, andra att det inte orsakar något obehag alls… Själv märkte jag ingen skillnad på mina grisar.

Grejen är att det kan ligga lågt ett tag och sedan blomma upp väldigt. Så var det här. Helt och rent i pälsarna ett bra tag och sedan en dag var där några få prickar, dagen därpå var det mängder!

Matolja är mitt tips. Jag sprayade alla sju marsvinen (trots att bara en hade det) med Frontline i ett antal veckor (var sjätte dag), två flaskor gick det åt >.<' Inte plånboksvänligt alls och inte luktade det gott heller *urk*
Det slutade med att staticen på den första försvann men istället dök det efter ett litet tag upp på två andra.. Så jag doppade dessa i matolja eftersom jag var less på Frontlinen som bara kostade och inte hjälpte. Tre dagar med matolja i, skölja ur med diskmedel och sedan fick jag sätta i ny olja i ytterligare tre dagar på en av dom. Sedan var det puts väck och gissa om det blev vackert mjuk päls och inte ett tecken på torr hud i sikte :P

Hanna 

Creation
0

#2 Tja, det var ju inte direkt skakning, som att skaka på hela marsvinet och att det trillar av vips. ;p Bättre beskrivet är väl att jag gnuggade pälsen. Blåste på det, men visst satt det som berget.

Tror att jag kanske ska prova matolja då. Så om jag har fel och det visar sig att det(osannolikt) bara varit en plötslig mjällexplosion i båda grisarnas päls(;P), så har de undsluppit konstiga medel i pälsarna i onödan.

Om jag badar dem i matolja, är det till att gnugga in dem i det så att de är helt slemmiga av olja eller räcker de med att de är fuktiga av det(att man badar dem i olja och kanske baddar dem lite med en handduk innan de släpps i buren)? x)

Abico
0

#3 - Ja, och skulle det vara mjäll så kommer oljan garanterat hjälpa mot det också :P

Jag vände upp och ner på olje flaskan över dom och sedan gnuggade jag in det så att det garanterat kom överallt. Drog med handen över innan jag lyfte upp dom ur badet för att bli av med överflödig olja. Gnuggar man med handduk så känns det som om den skulle kunna suga åt sig en del av oljan, och det vill man ju inte.

Kom ihåg att all burinredning ska saneras, Virkon på apoteket funkar bra. Fast dom hade det inte inne när jag skulle köpa utan fick beställa, men det funkar ju så också.

Hanna 

idipidi
0

Är du säker på att det är kryp? Tittade du med förstoringsglas och såg ben o.s.v.?

Static ramlar inte av och är så små att de inte syns mycket om man skulle få loss dem. Bäst känner man igen det på att de sitter fast på hårstråna en bit ut från huden, på ungefär samma avstånd. Framför allt kring bakdelen, i coronetten och i kinderna.

Jag tror att de kan klia sig för att de är torra i huden, du har väl badat dem ganska mycket?

FeliciaS
0

Om det lossnar när du blåser och skakar på pälsen tror jag det är mjäll… Då kan det hjälpa med att du gnuggar in huden med olja, men de får inte bli genomblöta av oljan. Om du häller olja av dem bör då torka dem så att de inte är dränkta, det räcker med att de är fuktiga. Tänk på att de lätt fryser när de är fuktiga, du kan behöva ha det lite extra varmt i rummet där marsvinen är.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Hm. Jag är väldigt osäker. Obestämd
Å ena sidan låter det ju ganska troligt att det är mjäll(torr hud). Antar att två bad på två veckors tid kan irritera huden(dock var det ena ju bara bad av magen… :/)? Fast sen började de inte klia sig - vad jag märkte - förrän en vecka efter det sista badet. Och nu två veckor efter senaste badet kommer mjällen upp. Det låter mindre logiskt.
Men så verkar det ju samtidigt inte som att kornen sitter så väldigt fast vid pälsen. Hälften av kornen kommer inte loss hur hårt jag än blåser på dem, hälften trillar av ganska så lätt. Lite förvirrande. Men att några korn kommer loss alls bör ju bevisa att det är mjäll, antar jag.

Jag har aldrig haft static eller någon typ av Ohyra på mina marsvin förut, så jag vet inte riktigt. ^^'
Jag är nog överhönsig, det stämmer förmodligen att det är torr hud. I vilket fall som helst kommer jag att doppa dem i olja antingen senare ikväll/imorgon(beroende på om mamma får tag på ny innan hon kommer hem eller inte). Bör ju hjälpa mot mjäll eller ev. static, vilket det än är.

Abico
0

Torr hud behöver ju inte uppstå omedelbart efter bad, det kan ju ta ett litet tag innan det blir så mycket att det börjar flagna och klia.

Hanna 

FeliciaS
0

#7 Mjäll är inte torr hud… Mjäll är en sorts svamp! ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#9 - Mjäll består ju av döda (förmodligen torra) hudflagor…

Hanna 

idipidi
0

#9 Hehe… kollat på tv-reklam kanske? :) Mjäll är torra hudflagor. Sen kan mjäll bero på olika saker. Svamp är en anledning till att man kan få mjäll, men absolut inte den enda anledningen. Däremot vill shampotillverkare gärna få oss att tro det och därför köpa mjällshampo med giftiga svampbekämpare i… Lite OT. :)

Men i alla fall. Leta reda på en lupp och kolla på mjällen/ohyran. Du kommer garanterat se skillnad.