Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 8992 ggr
Elli
0

Varböld

Mitt äldsta marsvin (snart 6 år) har haft en böld på sin vänstra sida under en ganska lång tid. Jag har hela tiden trott att det var en tumör då det är väldigt vanligt hos marsvin och hon är ändå så passa gammal.

Men nyss när jag lyfte upp henne för att ta ut henne på golvet så såg jag att den hade spruckit. Jag har sett dom senaste dagarna att det var som en liten skorpa på den, men har inte tänkt mer på det.

Jag tog ut henne på toa för att se vad jag kunde göra, jag började rengöra det och ut kom grått var som luktade apa. Jag fick dock inte ut allt då hon började pipa mot slutet, men den har helt klart blivit mycket mindre.

Vad finns det att göra? Enbart rengöra morgon och kväll? Någon som varit med om samma sak? Hjälp!

Ska nog ringa vet imorgon för att se vad dom säger.

Abico
0

Det finns en artikel om det på siten, kanske kan det ge svar på några frågor, Bölder.

Hanna 

MalinArv
0

Min ena hona Fanny blev opererad 2 gånger för böld i sidan. Första gången jag sökte vet kontakt så skar de bara upp den och ville jag skulle spruta in saltvattenslösning flera gånger om dagen. Det blev olidligt och se henne lida så nästa vet opererade henne. Bölden kom visserligen tillbaka igen och även då operation.

Elli
0

Aha okej. Men mitt marsvin mår bra trots att hon haft den där i något år. Vad tycker ni jag ska göra? Troligen får jag ut allt imorgon, ska jag då rengöra den tills den är läkt?

Sandra-B
0

Är du säker på att det är en varböld?
Var är gul-vitt i färg och luktar pyton.

Av beskrivningen skulle jag gissa att det är en talgkörtel ist, det är grå-brunt i färgen och luktar inte heller väldigt gott.

Jag har haft ett marsvin som fick en stor talgkörtel med grå-brun gegga i och nu har vår äldsta hund samma sak.

Varit hos veterinären med både marsvinet och hunden och fått samma svar båda gpngerna att så länge de inte sitter ivägen och irriterar djuret eller så ska man låta det vara. Spricker det utåt ska man tömma och rengöra så gott det går. Skulle det bli infekterat kan man behöva antibiotika.

Marsvinet hade en stor sådan knöl på bakdelen som vi tvättade med jämna mellanrum och så hade hon det i flera år, fram tills hon dog.

Hunden har flera stycken, i olika storlekar.

Man kan operera bort dem men veterinärerna tycker att det är onödiga ingrepp om djuren inte mår dåligt av att ha dem vilket de oftast inte gör.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

MalinArv
0

Mitt marsvin mådde oxå helt fint. Aldrig några problem. Hon överlevde 2 större operationer utan komplikationer.

Om du ska göra det själv så kan jag väl rekommendera dig att göra som jag blev tillsagd av vet, skölj flera gånger om dagen med saltvattenslösning med spruta (utan nål). Håll det rent och fint tills det läker.

Men om du väljer op så har du bara stygn att ta "ta hand om".

[findusen]
1

se bara till att det läker inifrån och ut.. så inte huden läker ihop först… du lär får trycka ut var tills det är läkt…. har haft böld på min äldsta hane och huden läker ihop väldigt snabbt….

Elli
0

Ja jag har märkt det också, nyss när jag tog upp henne och skulle göra rent det så var hålet redan en skorpa, men jag tror inte jag fått ut allt än. Men hur ska jag göra nu då, när det redan är en skorpa?

Vi har precis ringt till vet också och dom frågade en massa frågor, och svar var bara att rengöra det och hålla koll så det inte blir infekterat.

idipidi
0

Jag håller med #4 helt och hållet. Det låter inte som en varböld. Varbölder växer fort och innehåller gul-vitt var som luktar vansinnigt äckligt. Det som kommer ur överaktiva talgkörtlar är mer grå-vitt. Överaktiva talgkörtklar läker aldrig helt om man inte opererar bort dem utan även om man tömmer dem så fylls de på igen.

[findusen]
0

#8 har nog en sån på min phille (han som även haft varböld) vad ska man göra? ska man trycka ut gojset?

idipidi
0

#9 Det blir inte så mycket bättre av att man gör det, alltså de försvinner inte. Jag brukar hålla efter dem litegrann och klämma ur lite ibland, så att de inte växer sig jättestora. Och så tvätta lite så att det inte blir infekterat. Men annars är det inte så mycket att göra något åt om man inte opererar bort den.

[findusen]
0

#10 okej, nej operation känns lite drastiskt min phille lider inte av den iaf..har för mig dom brukar sätta sig på bakdelen av marsvinen, är det så?

innan gick det lätt att trycka ut grått mojs men nu är svårare och han har som en klump på insidan, antar att det är nån ärrvävnad från att man pillat o grejat?

förlåt om jag snor tråden liten, men det känns onödigt att skapa en ny :P

idipidi
0

Japp, det brukar bli ärrvävnad. De mår ju inte dåligt av dem om de inte blir jättestora, men de är kanske lite störande och fula. :p

Elli
0

Tack för alla svar, jag rättar mig efter vet, dvs att hålla koll på det så det inte blir infekterat och rengöra det. Hon är ändå 6 år och är pigg för sin ålder, då tycker jag det är onödigt att operera det, eftersom hon inte har ont eller den är ivägen.

Så tack än en gång:)

FeliciaS
0

Ta gärna ett kort om det går, skulle gärna vilja se hur en sån talgkörtel ser ut ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 lite halvkass bild på talgkörtel (tror jag iaf att det är =P)

FeliciaS
0

#15 Oj, okej, tack så mycket! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

det är liksom en svart prick/hål.. med lite grått klet i.. typ..