När kastrera?
När kan man som tidigast kastrera en hane?
Planerar att kastrera lilla Jalapeno så han kan gå med damerna när hans gamle fader inte längre finns. Då jag inte vet hur länge Tabasco tänker stanna kvar i jordelivet så måste jag börja planera lite inför Jalapenos framtid.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

När jag var hos veterinären sa hon att man bör vänta tills de är runt sex månader gamla - just för att de ska ha växt till sig och ha lättare för att klara av operationen.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#1 Okej tack :) Jag har inte hört någon ålder alls förr så jag har ingen aning :P
Men vad för komplikationer finns det förutom att de kanske inte vaknar ur narkosen?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Infektionsrisk finns ju alltid när det gäller operationer, samt att narkosen kan göra att han äter dåligt
Helena

Det finns väl ganska många trådar om risker vid kastrationer redan, prova sökfunktionen.
Envishet och drömmar
#4 Provade sökfunktionen innan jag skrev detta men inget kom fram när jag skrev kastrering eller kastrera.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Min Kummin höll på att dö då han kastrerades eftersom han inte kom igång att äta igen efter narskosen. Han åt lite först men slutade sedan helt och det krävdes 36 timmars intensivvård hos veterinär samt stödmatning i flera dagar för att få igång honom igen.
Så räkna med att vara ledig några dagar till en vecka efter kastration för att hålla koll på honom! Det går ju otroligt snabbt när de slutar äta, hela mag-tarm apparaten avstannar och kan vara mycket svår att få igång igen. (För att inte tala om dyrt).
Annars är det ju väldigt viktigt att gå till en veterinär som är expert på marsvin eftersom de kan dö av narkosen om man inte gör rätt. Tyvärr är många veterinärer dåliga på marsvin.
Hoppas att det går bra för lille Jalapeno!
#6 Jag har tänkt vara ledig och jag ska använda mig utav en veterinär som vet vad de gör :) Annars vågar jag inte :P
ja det går jättesnabbt när de inte äter, hade en hane som slutade äta av någon anledning, veterinärvården hjälpte inte (och jag tyckte inte den veterinären var så bra heller) och att stödmata fungerade inte alls så det gick jättesnabbt :O
Vad har ni betalat för en sådan här operation? Både när det gått rätt och när man fått lägga in extra insatser. Vet att de kan skilja otroligt hos veterinären men kan vara kul att veta :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag betalde nästan 900:-för kastreringen. Återbesök pga infektion. Fick recept på Bactrim. Tror att det kostade drygt 50:- att lösa ut. Nytt återbesök för pungen var enorm. Tömning av den En vecka senare ny operation. Håller som bäst på att behandla infektionen nu.
Veterinären har varit snäll mot mig när det gäller kostnaden. Hon har bara tagit betalt för kastreringen. Annars hade vi nog varit uppe i drygt 2000:- vid det här laget och han är fortfarande inte bra.