Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1873 ggr
Arcticas
0

Urinsten?

Är det någon som vet hur ett marsvin beter sig vid ett urinstensanfall? När jag skulle ge grisarna mat ikväll så sitter Hubbe och skjuter rygg och liksom krystar hela tiden samtidigt som han piper. När jag lyfter upp honom så sitter det ngn droppe blodblandad urin på urinröret. Han är även väldigt hård där urinröret går.

Jag har sett att det varit blodfläckar i buren och han har suttit och pipit emmelanåt, men det satte jag samband med bekymren som uppkom i samband med kastreringen som jag skrivit om i annan tråd. Han har inte haft några besvär före kastreringen.

Jag har aldrig haft ett marsvin med urinsten, men låter dessa symptom som om det kan vara det? Kan det verkligen vara så genomj-t att han ska råka ut för detta också? Eller har ni ngn annan teori om vad det kan vara.

idipidi
0

Jag har ingen erfarenhet av kastrering, så jag vet inte om det kan bero på det. Däremot har jag (tyvärr!) erfarenhet av urinsten och det där låter som mycket typiska symptom.

Arcticas
0

Tack för ditt snabba svar, Idipidi. Jag hade nog sett varningstecknen tidigare om det inte var för att jag trodde  att det kom från operationssåret.

Det är riktigt jobbigt att se att han har så ont. Tyvärr så är jag alldeles för blödig för att förkorta hans lidande. Min dotter vill nog också säga hej då till han också, om han klarar natten… Hubbe är ju hennes alldeles egna marsvin.

Mari
0

Om han klarar natten så finns det ju mediciner att få hos veterinären om jag inte missminner mig, så det finns nog hopp allt!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[findusen]
0

min phille pep när han kissade nån gång för några månder sen men innan jag hann ringa vet slutade han.
för en månad sen ungefär kissade han blod (len ördag morgon). med gråten i halsen ringde jag vet, som tyckte ja kunde avvakta så länge inte phille verkade påverkad. dvs om han åt och drack bra och inte gick ner i vikt. inga problem för han åt allt jag gav honom =)
han har kissat blod en gång till efter det men sen har det inte varit nåt.. misstänker att det var urinsten och att det är lite grus som kommit med kisset när det varit blodigt.. blodet gick över på en halv dag ungefär.

Arcticas
0

#3 Vad är det för medicin som hjälper mot urinsten? Vad jag vet så är det enda som hjälper operation. Har fått tid hos veterinären kl.11 idag. Han är fortfarande dålig och sitter och krystar. Stackars Hubbe! Jag lider verkligen med honom Gråter.

luneas
0

Håller med idipidi, det låter som väldigt typiska symtpom vid urinsten. :-( Tyvärr! Jag vet dock inte heller hur/om kastreringen kan ha något med det att göra. Men just att dte kommer blodblandat kiss och att han är hård längs urinröret är ju väldigt tydliga symptom…

Stackars Hubbe. :-( Ingen hejd på vad han råkar ut för!

marsvin2008
0

Nåå stackars liten. Krya på dig nu Hubbe och *kram* till matte som också lider.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Stackars Hubbe! Usch vad jobbigt…

#3 Vad har du fått det ifrån?

Mari
0

Jag trodde att det fanns medicin för urinsten, nått som löser upp det på nått sätt. Låter rätt logiskt för mig men jag antar att jag har fel då :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

trocadero
0

Man kan få Baytril om marsvinet har urinsten. På vilket sätt det skulle hjälpa vet jag inte, men man ska nog ha tur också. Är det större stenar är det nog inte så mycket mer att göra än att operera.

idipidi
0

Ofta har de en infektion förutom själva stenen. Alltså, de kan ha en sten, men det som gör ont är infektionen och om man botar infektionen (med antibiotika som Baytril) så slutar de pipa. Själva stenen kanske de inte har börjat få ont av ännu. Så om man får bort infektionen så kan man skjuta upp problemen.

Vad jag förstått så är det vanligare med urinvägsinfektioner om de samtidigt har stenar. Och tydligen kan stenar vara en anledning till att vissa urinvägsinfektioner är svåra att bota. Bakterierna kan enklare "gömma sig" om det ligger en sten där.

Men i det här fallet äter han ju redan antibiotika…

Sen finns det ju vissa som fått bra resultat med tranbärsjuice. Det verkar hindra bakterier att sätta sig i urinvägarna och minsta nybildningen av stenar. I vissa fall verkar det t.o.m. som att det kan minska stenarna. Men det är inte alltid det fungerar och om de har väldigt ont känns det inte som så schyst att ge tranbärsjuice och hoppas att det blir bättre…

moonlights
0

När min katt hade börjat få urinsten så spolade veterinären urinröret på honom men dem var ju tvungen att söva ner honom men han hade antagligen redan blivit urinförgiftad för han dreglade så mycket för dagen där på dog han. Men jag vet inte om det är samma på marsvin alltså att dem kan spola urinröret för att få bort det.

FeliciaS
0

Stackars Hubbe! Först kasteringsproblem och sedan det här =/
Han verkar trots allt vara en riktig kämpe, jag håller tummarna hårt och hoppas verkligen att han överlever!

#12 Det låter ju väldigt knepigt att göra sånt på små marsvin ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

Hur gick det hos veterinären?

Arcticas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hubbe fick somna in hos veterinären.

Vad det verkligen var han led av fick jag aldrig veta eftersom det inte gjordes någon grudligare undersökning av honom. När jag kom till veterinären så hade han visserligen slutat krysta, men det droppade blodblandad urin från honom hela tiden. Det fick veterinären att misstänka att njurarna kollapsat på honom. Eftersom vet varken kunde åtgärda det ena andra så fick han somna in. Jag kände också  att Hubbe hade nått den gräns då behandlingar, som mest troligt inte ger det resultat man önskar, känns alltför plågsamma för att litet djur.

Guldpet Arcticas Hubbe, som var hans fullständiga namn, kom från vår första kull. Och även om han inte var den mest rastypiska rexen (ja, 1 cert har han) så tog min dotter Stina han till sitt hjärta. Stina och Hubbe var flitiga utställare mestadels i pet-klass där de har flera BIS-placeringar. Hubbe blev även Polars "Pet of the Year" 2007 och 2008 och han höll sig väl framme när det var dags för gurkätertävling. Hans tomrum blir svårt att fylla.

Sandra-B
0

Nej vad tråkigtGråter

Stackars er.

RIP Hubbe

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[findusen]
0

nej vad tråkigt =(

luneas
0

Usch vad tråkigt. :-(

Sov sött Hubbe!

Emma-U
0

Jag beklagar :(
Vila i frid, Hubbe..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

idipidi
0

Usch vad trist. Det blir liksom extra jobbigt när man kämpat och krånglat också…

FeliciaS
0

Nä, vad ledsamt Gråter

Det var verkligen jättetråkigt att höra, men jag förstår att det inte fanns mycket att göra. Du gjorde i alla fall vad du kunde för honom, och nu slipper han lida längre. Vila i frid sötnos!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Tråkigt. :-(

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Creation
0

Nä, vad tråkigt att höra :( Har ju läst hur du kämpat också. *tröstkramar*

Vila i frid, Hubbe!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cuyi
0

Tröstkramar! Så tråkigt :(

Rest in peace Hubbe <3