Skaffa kompis?
Min lilla Bengt blev hastigt och olustligt sjuk och gick bort nu ikväll, och kvar lämnade han inte bara mig, utan också en bror.
För mig finns det ingen anledning att skaffa en ny vän, om inte Glennis kräver det. Har tidigare haft marsvin som blivit ensamt kvar, men klarat detta fint. Dock hade jag tiden att umgås med honom jämt och var bara hemifrån ett par timmar om dagen då, nu har jag ett väldigt tridskrävande jobb vilket gör att Glenn skulle sitta ensam mer än halva dagen. För mig känns det ohållbart, dom har klarat det fint när dom var två, men hur ska han klara det själv?
Vad för vän blir det?
Att kastrera är inget alternativt, eftersom narkosen redan är riskfylld som den är, och trots olika dieter är han en väldigt tjock krabat vilket höjer risken. Så därför blir det ingen flicka, eftersom jag inte vill ha en farm här hemma.
Kanin finns inte i min värld att släppa in i min lägenhet eftersom jag inte tycker att dom är några trevliga djur.
Glenn är nu 1,5 år och alltså varken purung eller gammal. Om han inte åker på några sjukdomar (vi räknar bort fetman ;)) kommer han förhoppningsvis finnas i några år till.
Här hemma är det Bengan som bestämmer och Glenn dansar efter honom. Eftersom dom är bröder var rangen redan klar när dom flyttade till mig, men jag antar att detta kan te sig helt annorlunda om det kommer en inkräktare till Glenns residens.
Han är en väldigt social kille, och har trivts väldigt bra tillsammans med sin bror.
För tillfället tar han detta med ro, brer ut sig värre än nånsin i buren, äter och dricker som han ska. Dock är han lite nervös när han ligger i mitt knä just nu, vilket han annars inte brukar vara. Han har tagit chansen när Bengan inte varit med, i vanliga fall.
Jag vill avvakta och se, men om Glenn inte klarar detta utan en annan kompis, så måste jag böja mig efter hans vilja.
Vad föreslår ni? Är det klokt att ta en icke könsmogen grabb? Jag skulle helst ha ngn i ungefär samma ålder, för att undvika att nån blir ensam kvar igen i den mån det går. Tror ni att det skulle funka?
Jag har fler burar om det skulle skita sig, men min tanke är ju att dom ska bo ihop och ha sällskap av varandra. Är det dömt att misslyckas redan från början?
Jag tycker det känns jobbigt att skaffa en ny, min Benga var en speciell herre, men det är Glenn med och det är ju tyvärr bara han kvar.
Jag tycker du ska skaffa en till därför att marsvin är flockdjur (även om de klarar att leva ensamma) Och dels för att det är lag här i Sverige på att ha minst två stycken. Har jag lästoch hört överallt.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#1 *nickar instämmande* Jag tycker du kan köpa en liten hanne ( 5-8 veckor )och sätta ihop med din hanne , det går säkert utmärkt=)

Du ska absolut skaffa ett till marsvin, det är inte ens en fråga utan ett faktum. Läs runt lite i Artiklar och trådar här så ser du snart varför marsvin ABSOLUT INTE ska vara ensamma. Det står dessutom i svenska lagen. Glenn har dessutom många lyckliga år framför sig!
För att undvika bråk skulle jag också föreslå en bebis, låt dem träffas på neutral mark och sätt sedan in dem tillsammans i en stor, väl rengjord bur med många hus och gömslen.
Flera omplaceringsorganisationer har ungar om man frågar, tex tigerharen. Lycka till!

Jag tycker absolut att du ska skaffa en kompis till Glenn. Du kan ju ta och prova med en i ung hane och om det inte fungerar akn du kastrera en av dem, men i de flesta fall fungerar det med ihop sättnng av hanar.
Var bor du? Om du är intresserad av en hane har jag en fin liten Nonself kille (cream/white/black) i Skåne.
Lycka till hälsningar Olofsberg.
Jag håller med dom andra, du borde absolut skaffa en kompis till din eller så får du försöka omplacera. Sen om du inte tänker skaffa fler marsvin efter att den här sista går bort så får du väl omplacera den som blir kvar.

Håller med alla ovanstående inlägg. Skaffa en bebiskompis till Glenn, det fungerar i de allra flesta fall utmärkt!
Däremot måste jag opponera mig mot #4. Att kastrera en av två hanar som bråkar löser ingenting. Kastrering av marsvinshanar förändrar inte deras beteende på samma sätt som när en kanin, katt eller hund kastreras - kastrerade marsvinshanar har kvar samma beteende även efter kastreringen.
Var bor du Exia? Jag har en liten charmig self buffkille till salu just nu, han är leveransklar om någon vecka och finns i Gävle men transport kan oftast ordnas runtom i landet i samband med utställningar.

Ja ha, jag trodde att de inte skulle bråka om ena hanen kastrerades, men ja nu har man lärt sig något nytt. 
Jag kan inte annat än stämma in med ovanstående - köp en liten bebiskompis till honom och sammanför dem nogrant (läs artikeln "Att sammanföra marsvin").
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Vänta nu här… Olofsberg, är du uppfödare? Eller varför skriver du att du har en fin liten hane? Om du är det, hur kan du då INTE veta att det inte hjälper att kastrera? Skumt.
Jag tror inte att alla kunskaper finns bara för att man är "uppfödare". Har sett en å annan som har elle rhar haft salsten också…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag håller med dom andra skaffa en liten hankompis till honom :)