Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3156 ggr
marsvin2008
0

Åh NEEEEJ!

Gloria är supersjuk……. vad hände??? om hon dör då dör jag också…

Gråter

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

åk akut till vetten!! vad visar hon för symptåm ? ge henne vätska fort!! Ge henne vatten . ring vetten på engång!

Abico
0

Vad är symptomen? Bajsar hon, äter hon?

Hanna 

marsvin2008
0

har rint journret  men vi får inte komma förrän kl fem Gråter dumma dumma vet!!

hon lät konstigt en gång igår när ja hade henne i famnen… idag har hon legat still hela tiden vad jag vet å när ja ropa så reagerade hon inte… när jag tog upp henne hängde hon livlös i min hand men rörde sig lite.. hon rosslar å vet sa att det nog är lunginflammation…

Åh!!! Jag står inte ut. fy fan va ont de här gör! testa ge gurka å hon bet fast men orkar inte tugga… ska försöka få i henne en vattendroppe…

Va hände?? igår kutade hon omkring som vanligt-…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

åh va klockan går sakta!! gud, någon lova att hon klarar sig.. Snälla Gråter

Fiona
0

Gud va hemst, hoppas det blir bra <3

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

marsvin2008
0

de måste det bli!!!

Abico
0

Jag skulle ha försökt hålla henne varm, ha henne innanför din tröja och försök att få i henne vatten - känns hon uttrokad? (Nyp tag i nackskinnet och dra uppåt, skinnet ska genast falla tillbaka).

Sedan är det nog tyvärr inte mycket du kan göra, hon behöver komma till veterinär om det är lunginflammation och få något utskrivet.

Hanna 

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner inte pga allt hår och jag är i chock… Har henne inlindad i en fleecefilt i famnen..

Hon tog lite vatten och hon tog just en bit gurka men hon rosslar när hon rör sig…

Agnes och Signe är oroliga i buren men jag vill inte låta gloria ligga där å va dålig…

Crazzysazza
0

Hoppas det går bra…

Dumma veterinärer som inte kan ta in er akut

Emma-U
0

Om du har någon slags pip hemma, en sån spruta som är utan nål, så mosa, med mixer så det blir riktigt mosat, morötter tillsammans med lite vatten till en puré och försök få i henne det - om hon nu inte tuggar alltså. Eller mosa något annat som du har hemma - och ge henne vatten ur pipen också.
Alla förslag är bra utom de dåliga. Ge det ett försök.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

frido
0

Ånej vad hemskt!!! Hoppas hon klarar sig bra!Förvånad

[Liinda]
0

Hoppas hon klarar sig <3

marsvin2008
0

nu åker vi…Gråter

håll tumma tassar å tår för att hon blir bättre.. tack.

Wind80
0

Hållar alla tummar och tassar jag har här hemma!

Hoppas verkligen att det löser sig för dig och den lilla!

Abico
0

Håller alla tassar och tummar här hemma för lilla Gloria!

Hanna 

pau
0

Lycka till! Håller också tummarna!

[SusannaK]
0

*Håller tummarna*Rynkar på näsan

Inanna
0

Ja, håller tummar o tår.

Å söta Gloria! Hoppas veterinären kunde hjälpa henne..! Hur har det gått?

MalinArv
0

Stackars! Hur går det? Håller tummar och tår.

*tröstkram*

CamillaS
0

Men lilla gumman då! :(
Hoppas allt har gått bra håller tummar och tassar här hemma..
Men läget ser verkligen inte bra ut. :( *kram*

tantnett
0

Kom precis hem och satte på datorn.Jag fick en chock.

Stackars Gloria och dig.

Mina tankar finns hos er.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

Mitt hjärta har gått i kras… ja det känns i alla fall så, men jag vågar inte känna efter för mkt, det gör för ont helt enkelt.

Gloria klarade sig inte och jag svär att jag hade gett vilket liv som helst men inte hennes och jag känner mig inte de minsta elak.

Gråter

Vad var det då som hände? Ja det är igen som vet men kortfattat så åkte vi till djursjukhuset på en jourtid två timmar effter jag upptäckte att hon var dålig. Vetten (veterinären) lyssnade på henne och såg minst sagt förbryllad ut, han sa att han inte kan säga om det enbart är ljungorna eller blåsljud  eller båda. Han sa att hon är väldigt sjuk och ja hon lät som en perkulator nästan i varje andetag samtdigt som det som phöös när hon andes.

Vette sa att antingen är det lunginflammation och för det ska hon äta antibiotika (vet inte vilken sort) via spruta (utan nål) 0,2ml en gång per dag i tio dagar även om hon blir bättre tidigare. Om det är blåsljus på hjärtat så är det ett medfött fel och då kommer hon bli sämre till hon inte orkar längre. de lät som att han trodde mest på båda just pga att båda missljuden var där och för att hon blev så himla dålig så orättvist fort.

Eftersom hon inte orkade röra på sig (gå) utan mer vaggade från sida till sida liggande platt på mage och för att hon hade gått ner vikt sen i måndags så fick hon en vätskespruta i nacken. Vi betalade 1350kr och åkte hem igen och besöket tog nästan 1 timme, med oss fick vi antibiotikan och en spruta.

När vi kom hem så  skyndade jag mig att ge henne medicinen och jag fick hålla upp henne huvud och hon såg ännu sämre ut än innan och då började jag bli riktigt orolig! Jag tänkte sätta henne i buren så hon skulle få va ifred och vila sig frisk å kry men när jag var i hallen så ryckte hon till 3-4 gånger och jag sa lite ironiskt-sarkastiskt- negativt tänkande till min man "var de där dödsryck eller" Jag förmådde migi inte att lägga ner henne när hon var så dålig så jag gick och satte mig i soffan och där dog hon in min famn, så ja de va dödsryck jag kände…

Gråter

Vad hände!?! Varför!?! Så orättvist!! Jag skulle ju bada henne inför julen… och jag tänkte ställa ut henne i januari… hon blev inte ens 4 månader och jag har inte fått hem stamtavlan än. I 3 timmar var hon i min famn innan hennes lilla kropp gav upp.

FrokenLindgren
0

Fy så hemskt för er! Jag beklagar sorgen! @->-->---

CamillaS
0

Men shit! Jag finner verkligen inga ord!
Fick tårar i ögonen av texten.. Så sorgligt. :'(
Vila i frid fina, fina lilla bebis..Gråter
*Många tröstkramar till dig*

[Liinda]
0

Usch vad hemskt att läsa :( Tänker på dig <3 Tröstkram <3

tantnett
0

Detta är för grymt. Stackars dig.

Lilla Gloria du var nog en liten ängel på tillfälligt besök på jorden.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Rafflan
0

Men gud vad hemskt Gråter

Stackars lilla Gloria, finns inte ord att beskriva med…

R.I.P Gloria @->-->---

marsvin2008
0

Tack för era tröstande ord… har själv inga ord.

MikaTela
0

Nej fy vad livet är orättvisst ibland! :'(

Ni har mitt medlidande!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[Lynx76]
0

Känner verkligen med dig…. Gråter

Fiona
0

Gud stackre, jätte tråkigt att höra :( R.I.P Gloria <3 *tröstkramar til dig *

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Nämen… Neeej… Sitter här och gråter. Det är fruktansvärt!

Vila i frid älskade Gloria! *tröstkramar till matte*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[SusannaK]
0

Gråter.beklagar sorgen…vet hur smärtsamt det är…..har gått igenom nästan samma för ett litet tag sedan med ett ungt marsvin…uppfödaren trodde då det var ett medfött fel på honom……..

Stor kram tänker på dig!

Hamzter95
0

nää vad hemskt! vet hur det känns att förlora ett älskat djur =( Gråter stackars stackars er !!
vila i frid <3
*Många tröstkramar*

Emma-U
0

Med tårar i ögonen sänder jag en värmande kram och mina finaste tankar går till er..
Vila i frid lilla söta lurviga Gloria :(

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Usch, lilla Gloria :'(
Tröstkramar till er!

Hanna 

idipidi
0

Jättetråkigt! DDu gjorde precis vad du kunde göra och jag tror inte att det hade gjort någon som helst skillnad o du hade fått in henne lite tidigare till veterinären.

De brukar inte bli sådär dåliga så fort utav enbart lunginflammation utan man brukar upptäcka symptomen tidigare. Så jag tror att vet. hade rätt i att hon hade ett hjärtfel som gjorde att hon inte klarade av lunginflammationen på nprmalt sätt utan blev dödssjuk. Om jag vore du så skulle jag kontakta uppfödaren och berätta att hon troligen hade ett hjärtfel så att hon kan hålla koll på syskonen och helst kolla upp föräldrarna också om hon vill fortsätta avla på dem.

marsvin2008
0

Jag kan inte förstå att det är sant, vaknade imorse och önskade att jag haft en mardröm men min man sa att det var på riktigt. Första gången i mitt liv som jag önskar mig en fruktansvärt ful och hemsk mardröm

Gråter

Har så ont i huvudet igår, täpp i nästan ONT i hjärtat! Ångest, tänk om jag hade sett nått tidigare, om hon fått stanna på sjukhuset och  kanske det var jag som hade ihjäl henne på nått vis… om jag inte hade tagit bort grönsakerna pga att Agnes är lös i magen… känns som att det är mitt mitt mitt fel.

Gråter

Samtdigt är det väl bra antar jag att hon ändå dog så fort så hon slapp ligga och plågas i flera dagar innan kroppen inte orkade längre. Har lust att obducera henne för att få veta vad det var för fel men det kostar säkert alldeles för mkt. Tänker på att om hon hade medfött hjärtfel så kanske det var därför hon blev så sjuk så fort… Vill ha ett nytt marsvin, en lika fin Lunkarya men skulle jag bara tänka på Gloria då och bli ännu mera ledsen!?! Skulle jag våga ha en sån tänk om det går galet igen…

Gråter

Kan inte sluta stirra på dotterns hår som på ett roligt sätt ser ut som Glorias päls idag… luktar och gosar på det så fort jag kommer åt men det är inte samma sak, det luktar inte Gloria och är inte lika lent…

Jag önskar mig bara en sak av tomten i år förutom att jag önskade Gloria och bara fick låna henne av gud ett tag… Jag vill HA GLORIA TILLBAKA!! Det här blir ÍNTE en kul jul!

Gråter

ElinLi
0

Åh stackars dig ! *tröstkramar* förstår precis hur du kände när hon somnade in i din famn då mitt marsvin roxie gjorde samma sak. en hemsk uplevelse som man alldrig borde få uppleva! Alla mina tankar går till dig! <3

R.I.P Min älskade Roxie

R.I.P Sötnosen Gloria

frido
0

Nej kan inte vara sant. Jag som hoppades så att hon skulle överleva. Gråter med dig!GråterSkrikandes

marsvin2008
0

Ren skär smärta!!  Gloooooooooooooria…

Tänk jag jag bara kunde… om jag fick… Lyssna här

Olofsberg
0

Nu känner jag inte dig, men jag är säker på att hon har haft ett super bra liv, och att hon saknar dig där hon nu finns…

Själv har jag upplevt värre saker än detta, som jag bara vill glöma… Det finns bara en kvar som har upplevt värre saker än vad jag har, som han bara vill glöma…

MalinArv
0

Beklagar verkligen!

När en ängel på jorden vandrar vidare så går en del av hjärtat sönder. Man har ett så starkt band till sina älsklingar och när någon rycks bort så hastigt hinner man inte med och det är inte rättvist.

Förlorade själv en underbar själ på 4 år för 2 månader sedan, läkningen tar tid.

Man står utan vetskap varför och det enda man kan tänka är OM…

Om jag gjort si,… om jag gjort så…

*Tröstkramar*

R.I.P Gloria

Inanna
0

Så otroligt sorgligt. Söta Gloria. Jag känner verkligen med dig.

Wind80
0

Jag beklagar sorgen!

Abico
0

#38 - Som sagts kunde du inte handlat på något annat sätt än det du gjorde och med tanke på hur illa det var och hur fort det utvecklades så har jag svårt att se hur det skulle kunna ha stoppats.
Det är nog så att även om du lämnat henne på djursjukhuset så skulle hon ha dött, men då långt ifrån dig i en ny och obehaglig miljö. Istället fick hon vara med dig in i det sista - vad mer kan önskas?

Att du tog bort grönsakerna är knappast orsaken heller, dom blir inte så här dåliga av c-vitamin brist och om det varit c-vitaminbrist så skulle det tagit flera veckor innan det börjat utvecklas såpass att det var livshotande. Då dom börjar bli förlamade i bakbenen har c-vitaminbristen gått långt men även då går den att vända (har själv en omplaceringstjej här hemma som blev förlamad av c-vitaminbrist i tidigare hem men idag är hon hur pigg och glad som helst).

Nog känns det hemskt nu, jag har varit där. Det kommer inte att gå över men det kommer att lägga sig och när sorgen känns lättare så skaffa en till lunka om du vill ha det - dom är ju underbara! Jag sitter själv här hemma med min lilla lunka-Irma, frisk som en nötkärna, söt som socker och bittsk som en krokodil när hon lägger den sidan till ;)

Hanna 

marsvin2008
0

Ja det blir en till Lunka det är jag säker på! Så fort jag får tag på en som känns rätt. Jag måste ha ett substitut för Gloria även om ingen någonsin kommer få hennes plats imitt hjärta. Men jag har fler rum där även om det känns helt förkrossat just nu.

Cuyi
0

Nej :( Jag beklagar verkligen! Lille Gloria, vila i frid!
Tröstkramar till dig!

Känn ingen skuld, det var kanske ett medfött fel. Och som Hanna säger, hon fick somna in sin sista sömn i din famn.
Det kommer aldrig gå att glömma Gloria eller ersätta henne. Och det vet du nog. Gloria kommer alltid finnas i ditt hjärta och trots att hon var ett litet marsvin, så saknar hon dig.

R.I.P Gloria <3

marsvin2008
0

Tack för alla kramar dem behövs. Jag tror jag håller på att bli galen av sorg, jag har sett Gloria i buren flera gånger idag och jag tycker mig höra henne pipa.

lomsen
0

R.I.P Gloria, så vackert namn på så vacker flicka, fy vad synd det som hände!

När du känner dig redo för en ny lunka kan du höra av dig till mig om du vill, jag har två kullar på g snart…

marsvin2008
0

#50 PMar dig direkt.

marsvin2008
0

Dotterns hår som liknar Glorias päls utseende med sina lockiga toffsar. Jag ser "Gloria" överallt… Gråter

lomsen
0

Ja, du oj så likt…

har svarat dig nu blev lite knas i början. men nu så…

Creation
0

#38 Känner tråkigt nog igen känslan. :( Jag själv bär än ånger över hur jag agerade innan mina två marsvinstjejer gick bort i våras… men det som tär mig mest är att jag vet att jag kunde ha gjort andra val som hade gjort chansen större för att allt slutat bättre. Jag hade gjort allt fullständigt annorlunda om jag kunnat nu. Kanske hade det inte hjälpt marsvinen och jag hade förlorat dem ändå, men det hade lättat mitt samvete med stor vikt om jag bara fått en andra chans..

Men man kan ju inte göra annat än sitt bästa, eller hur? Jag tror inte att du gjorde något fel, det låter ju som att din älskling tragiskt nog hade något fel på hjärtat. :(

Och hur hemskt det än må låta kan jag säga att med något förlorat kommer något vunnet ändå. Om mina töser inte hade gått bort i våras hade jag förmodligen inte skaffat Cinnober och Dianthus, mina marsvinsgrabbar. Jag kan inte tänka mig att vara utan dem nu heller.
Smärtan kommer inte att göra lika ont så småningom, ska du se.

Älta inte sorgen över hennes bortgång för mycket. Var istället glad över den förgyllda tid ni hade tillsammans när hon var vid liv och minns dem med glädje. Vad som än händer, kommer ju ändå inget att kunna ersätta Glorias plats i ditt hjärta. :')

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

#54 Tack för din förståelse!

Idag ska vi lämna in Gloria för kremering och det känns som ett bra beslut, känns så fel att ha henne iskall i frysen….

Svårast just nu är att jag måste hålla igen med mina egna känslor och ord för att inte skrämma livet ur vår dotter men jag kan lova att när hon gråter och vill att GLoria ska komma tillbaka måste jag bita mig stenhårt i läppen för att inte vråla rakt ut DET VILL JAG OCKSÅ! Så jag får istället lungt säga att jag också vill det men att det helt enkelt inte går, för igen kan komma tillbaka från döden. :'(

Arcticas
0

Usch, vad tråkigt! Sänder tröstkramar.

marsvin2008
0

Hämtade kvittot från vetten idag och på det står det:

Diagnos RA014,
Dyspné

Gråter

Åh vad jag saknar Gloria men om två veckor får jag iaf hem stoftet. Vi ska göra en egen "kista" åt henne.

marsvinlover
0

oh nej va synd jag gråter för din skull.

hon var ju så ung hon var ju inte ens 4 månader

r.i.p gumman

marsvin2008
0

nej å jag hade bara  haft henne i 20 dagar :'(