Olika spån och halm?
Sune och Ursula är väldigt känsliga mot en del spån sorter, dom blir rosslig och tät i luftrören. Jag kan bara använda Stabens spån som jag köper på Granngården. Ibland har dom inte den sorten så jag är tvingad att köpa annan sort och det går inte. Jag märker en stor skillnad själv, Stabens spånbalar är mer kompakta och mycket mindre med småa partiklar. De andra spånsorterna har mer små dammpartiklar i sej fast det står utanpå att dom ska vara dammfri…
Jag betalar hellre lite mer för ett bra spån än billigare spån som inte är bra….
Vilka spånsorter använder ni?
Har ni något marsvin som reagerar med typ förkylning på någon spånsort?
Jag har också hört att halm inte är bra för marsvin?
Men det kanske bara är korn halm där agnerna inte är bra vare sej för folk och fä…havre halmen är renare och bättre att använda till djur så det kanske funkar att använda till marsvin med…
Jag använder ett spån som är stora flan och kommer i stora säcker på Zoo. Fungerar hur bra som helst för mina grisar. Halm har jag aldrig gillat och det är ju ej så bra för marsvinen då ve är vassa i änderna och kan skada sig på dom (har jag läst).
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag använder Toa-lätt och spån.
Jag använder stora spån balar från Granngården som kostar 74 :-. Det är lite damm i det, men innan jag lägger in det i buren gör jag så mkt jag kan för att få bort så mkt damm som möjligt, ruskar det, trycker ner spånet och fluffar upp och sånt, fast det gör jag utomhus :) Spånet på våran Granngård heter Sandström eller något sånt.
Jag köper stora, fyrkantiga "balar" från zooaffären i närheten. De kostar 99 kr/st och räcker ca 4-5ggr/ till en bur på 120*60 cm.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha :P (ursäkta att jag skrattar men låter lite knepigt)! Min bur är 100*50 cm. Och jag har en hel stor bal som kostade 74 :-, den räcker i ungefär 2 månader fast jag städar buren två gånger i veckan och har ungefär 10 - 15 cm djup i spånet :P

oj vad ert spån räcker länge… Staben spånet räcker ca 2 veckor för mej…jag gör rent åt mina marsvin varannan dag..ibland var tredje beroende på hur många marsvin jag har i buren. Marsvins hannarna kladdar ner mer än honorna… jag kanske är lite överdrivet noga med att göra rent åt dom.
Ibland har jag storstädning…dammsuger bort allt små spån som är kvar när jag har tagit bort det andra..sen blöt torkar jag med såpa och vatten, torkar torrt och i med ny spån,,ibland badar jag marsvinen och torkar dom med fönen och i med dom i en helt fräsch bur…

Haha, jag städar så här två gånger i veckan (det blir söndagar och torsdagar ungefär + små plock emellan); ut med allt i buren, sköljer ur bottnen med hett vatten, ibland med lite citron (tar bort kalk om det blivit nå), sköjer alla tillbehör med hett vatten. I med nytt spån, nytt hö och alla tillbehör. Sen i med marsvinen, så mina får "storstädat" ganska bra om jag får säga det själv :) mina badar, ska börja bada regelbundet, ungefär 1 - 2 ggr månad, och det sker alltid på nån utav städdagarna så allt är rent och fräscht i buren :)

skönt att höra att det är fler som håller efter :-) jag tänker alltid hur jag skulle vilja ha det om jag var det djuret… maten är jag också noga med..det jag kan tänka mej äta ger jag mina djur.. inte nått gammalt eller ofräsch mat här inte :-)
Samma här, många har sagt till mig att gå till affärn och fråga efter "fallfrukter" för dom är billigare. Men jag äter inte sånt, så varför ska jag då ge mina grisar det då? Helt sjukt tycker jag, dom har rätt att få ny och fräsch mat. lika dant med vatten, för hur gott tycker vi det är att dricka en dags gammal vatten?

#9 precis..jag byter vatten 2 ggr/dag åt mina grisar…. vet en del som byter 1 gg/dag…men jag tycker att vattnet blir så varmt över dagen så jag ger dom fräscht vatten på kvällen också… när jag ändå ger dom fräsch mat på kvällen så kan jag lika gärna byta vatten också :-)
ang. typ strö pellets..typ toalätt så finns det visst något ställe här på nätet där man köpa det i större mängd,,jag ska leta så återkommer jag med en länk…
#10. Jag brukar också byta 2 gånger varje dag, ibland 3, mitt på eftermiddagen när dom får grönt :)
Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)

Granngården, suveränt!!!
/Matsvin.
Vi köper en stor fyrkantig "bal", den är väl 110*50 typ, på Jordnära. Vet inte vad dom kostar men det är nog någon hundring,
den räcker ca. tre månader (med bara ett marsvin och en dvärghamster så behövs det inga direkta mängder). Nu senast fick vi dock köpa en mindre sort efter som den större var slut, så nu hoppas jag den är tillbaka när vi ska iväg och inhandla en ny i helgen.
Hanna

ok, men jag förstår inte hur en del kan få sina spånbalar att räcka så himla länge. Jag köper ju Staben spånbal på granngården och den räcker ca 2-3 veckor. Jag gör rent varannan dag åt mina grisar, då är dom två i buren och skitat ner ordentligt.. :-)
Hm, Irma, byter du ut ALLT spån då? Du vet, det räcker om du städar var 3;e dag, och under dom andra dagarna byter du ut det stället som är drabbat mest, och tar bort kiss och sånt. Jag byter såhär varje dag: tar bort det mesta bajs som jag får upp, tar bort kiss, byter hö och så :) och fyller på med spån om det behövs, så städar jag två dagar i veckan ungefär då jag byter ut ALLT.

#16, hm, jag gjorde så idag, tänkte jag tar bort det som är värst drabbat,,, en bur funkade det bra med, med dom övriga försvann nästan allt spån från, dom hade grisat ner överallt! :-)
Hehe, ja dom är små lortgrisar ^^ hur många burar har du?

#18 jag har 4 burar, två riktiga marsvinsburar och två komplement lådor :-) Sen har jag en liten kaninbur som är ca 50x50 cm som nödbur och en 50 cm komplement bur också som nödbur.
Jag var och fotade burarna och har satt ihop 3 bilder till en bild, där ser du burarna. Om ni undrar varför jag har handukar så är det för att marsvinen ska känna sej trygga för hot uppifrån. Den röda barnpallen i Edvina's bur hamnade där av en slump, då hon var dräktig i fjol höst och fastnade med magen i trähuset så jag fick hjälpa henne lös, hon fick 5 ungar som vägde 80 gram styck :-) hon råkade även hamna på rygg och kunde inte ta sej upp, låg som en sköldpadda, fick även denna gång hjälpa henne att vända sej. :-)
Hehe, smart det där med plast"backarna" och "metallbackarna" :D hade jag vetat det hade jag byggt en stor egen bur innan jag köpt marsvinen :D

#20 jag hade sett såna "burar" men visste inte vart man fick tag på dom, så var jag till en uppfödare och köpte 2 marsvin och var in på zooaffären i Valbo och köpte en bur, men då när jag kom till uppfödaren hade hon såna där som hon köpt på ikea,,jag ner och lämnade tillbaka buren jag köpt på zoo och sen in på ikea och vips hade jag två burar för hälften av priset på zooaffären. En av dom riktiga burarna betalade jag 450:- på en annan zooaffär och den andra fick jag gratis tillsammans med Sune.