Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1229 ggr
Guernica
0

Utomhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägg in bilder på era marsvin när dom är ute! Glad

FeliciaS
0

Jag har varit borta den tiden då marsvinen har kunnat vara ute på gräsmattan i området (när den inte är nyklippt m. maskinklippare, inte våt och då det ej är för kallt…) så det har bara blivit några gånger i sommar och då har det inte fotats. Mamma har grävit bort gräsmattan som är full med blomrabatter och liknande men mina första marsvin var ute jätteofta! (då gräsmattan var kvar… hm..)

Men kort på Cavatina´s Buena Sera från förra sommaren har jag!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Här är Lëo ute för första gången (i år). Jag köpte honom när det var för kallt att vara ute.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Här är alla ute för första gången och det tog tid innan dom vågade lämna sina gömställen. Lady (om ni tittar noga) har faktiskt lämnat röret på övre sidan. Hon ser bara ut som en mörk boll där. Men hon är ute och mumsar på gräset.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Guernica
0

Vad söta! Glad

Det här är mitt andra marsvin, som egentligen är min lillebrors.

Räcka ut tungan

Diana61
0

Söt!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Hehe, jag har inte tagit nå bilder nu i somras när mina var ute p.g.a hade fullt upp med att busa med dom :D men ska försöka om de blir en jätte varm dag innan det blir riktigt ruggigt kallt ^^

Guernica
0

Hihi :)

irma
0

#3 måste fråga dej Diana61, har du inget nättak över hagarna? Jag måste ha det här för vi har så mycket rovfåglar här.
Dom såg i alla fall ut att ha det jätte bra där i hagarna.

Ska erkänna att jag haft mina marsvin ute väldigt lite i sommar, och det beror på att det har varit för hett här. Vi bor mot skogen och det har varit över 30 och luften har stått still, dom har haft det svalare inne än att ha dom ute. Nästan så vi har föredragit att vara inne för värmen här har varit oooooolidlig :-) t o m Irma har gått in och lagt sej och då är det HETT.

Lotta_A
0

Kanske är en dum fråga och jag gissa på at svaret är nej, men kan ett marsvin bo ute året om?? Ifall man har en ordentlig bur? Eller skulle det fungera ifall dom bodde i ett uthus typ?

irma
0

#9  Ingen fråga är dum, frågar man inte så får man inte veta eller lära sej något. Så fråga på så svarar vi efter bästa förmåga.

Marsvin kan inte bo utomhus året runt här i Sverige, dom tål absolut inte kyla, drag eller fukt. Ska dom bo i ett uthus så ska det vara varmbonat och ha element som ger jämn och bra värme. Har läst att innan man tar ut marsvinet på bete sommartid ska det vara minst +15 grader och torrt.
Kaniner kan man ha utomhus året runt, dom tål kyla bra och dom får  vinterpäls men dom måste även ha ett bra och isolerat hus att kunna krypa in i.

Lotta_A
0

#10: Tack för svaret.

Jo. Jag har två kaniner och dom bor ute i en bra bur oså, men när jag kom in här blev ja så väldans sugen på att skaffa marsvin :) Dom är ju för söta! Tänkte att dom kanske kunde bo med kaninerna, men då går inte det alltså :( Och dom kan inte bo inne för min syster är ellergisk.. ajja. Får väl skaffa marsvin när jag flyttar :)

irma
0

#11 marsvin är mycket sociala och trevliga husdjur, synd att din syster är allergisk. Men den som väntar på nått gott …. Skrattande 
Jag har själv haft kaniner, den sista jag hade blev bara 1 år så hittade jag honom död i buren. Vet inte vad som hände.

Diana61
0

#8 Irma, Jo jag måste ha tak på för det finns en hel del rovfåglar här med, men denna dag när grisarna var ute så satt had på en solstol framför dom hela tiden och vaktade dom. Det är från stolen jag tagit fotot Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Lotta_A: Kaniner och marsvin skall inte bo tillsammans för det kan bli allvarliga skador av kaninens starka bakben. Dessutom talar dom ej samma språk och förstår ej varandra. Ingen bra kombination.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

monkan
0

Diana, jag måste bara fråga hur du gjort de uteburarna. De ser jättefina och enkla ut. Vi kom oss aldrig för att bygga någon bur i somras, men de där ser mycket fina ut och jag antar att de är lätta att ta isär och sätta ihop i tillägg?

Lotta_A
0

#14: hmm. Okej, men hur kommer det sig då att dom har så i djuraffärer? Man brukar se kaniner och marsvin i samma bur och dom ligger och sover tättintill varandra typ..
Och det är ju jättemånga som har marsvin och kanin ihop?? Det är ganska vanligt faktiskt.

Skulle det inte fungera om man har en stoor bur då? Så dom inte behöver vara så tätt inpå varandra om dom inte vill

lixom?

Diana61
0

Lotta_A Zoo butikerna vill bara sälja och dom vet inte allt om djuren. Vissa Zoo butiker har bara kunskap om fiskar eller fåglar som specialitet och fyller ut med övriga djuren trots att dom ej har riktiga erfarenheter eller kunskaper om dom. JAg har inte hittat en enda Zoo butik som verkligen kan allt (viktigt) om alla djur de säljer utan vet bara ytligt om dom, typ hur länge dom lever och den vanligaste födan för dom. Det har hänt måga otäcka olyckor där kaninerna har sparkat "bakut" och dödat marsvinen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Monkan, Min "bur" är jätte lätt att bygga ihop och ta isär, men det svåra är nu att få tag på dom. Saken är den att dom sålde dessa på Rusta men sålde ut dom förra året och slutade med dom. Jag ville nämligen ha flera och hittade dom på Jotex och köpte fler där. Nu ser det ut som om inte dom heller har dom. Dom såldes som Kub förvaring. Man bygger ihop dom som lego med hörnklossar som låser dom, himla bra konstruktion. Men man kan ju använda galler komposterna för utehagar, men se till att få till taket på dom för rovfåglar och andra djur.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4