Burunderlag
Kan man ha något annat underlag än spån i buren? Något som inte dammar lika mycket, men som fortfarande har god uppsugningsförmåga.
Man kan ha fleece, fast det är jobbigt att tvätta.
Sen hår toa-lätt också, fast det är lite hårt för marsvinstassar men det fungerar utmärkt.
Toa-lätt har jättebra uppsugningsförmåga. :) Jag har det som underlag, fast med halm/hö över, så att det inte ska bli lika hårt. Kan rekommendera det!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tycker Toa-Lätt är jättebra. Trodde inte det skulle vara så mjukt och hade i princip inga förväntningar när jag införskaffade det vid misstanke om överkänslighet mot spån. Men det är definitivt superbra! Har man ca 8 cm är det mjukt underlag. Rekommenderar det absolut. Jag har dock bara spån just nu eftersom pappa (snållänning *fniss*) betalar och det är mycket billigare. Vi köper från ett ställe och betalar 60 kr/bal, och en bal räcker 5-6 veckor (har inte nogrann koll).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ok, men hur länge räcker en säck med toalett ungefär? Har köpt sånt o haft till ena kaninen en tid men det var väldigt bökigt att städa ur, fick tömma alltihop, och då blir det ju mycket dyrare än med spån, som kostar 74 kr per bal på Granngården. Köper iof strö med jämna mellanrum till kaninen så det finns ju alltid hemma, men kaninen bor ute och då gör det inte så mycket att det dammar. Men när man ska handskas med spån inomhus blir det väldigt mycket städande. Det är mest sädandet jag vill slippa, dvs allt smådamm som yr rynt.
#5 Jag hade hälften-hälften förut, Toa-Lätt underst. Det var ultimat! :)
Mvh Felicia

Jag har tidningar i botten. Tar bort häftklamrarna sen fördelar jag tidningen över burbotten.
Sen strör jag lite halm ovanpå och har spån endast i kissehörnorna.
Enkelt och lätt sen att rulla ihop allt vid städning, vilket sker var tredje dag.
Marsvin 4-ever
.

#7 Ja det verkar ju som ett bra alternativ. Men är det lätt att lära dem att göra sina behov i en bestämd toalett?
Kan hö gå lika bra att använda som bottenunderlag över tidningarna? Eller vill de gärna plocka och äta av det höet då?

Hur mycket luktar det av deras avföring. Har haft kaniner i många år och de luktar ju en del, speciellt franska vädurar som äter mycket och lämnar mycket efter sig. 
Men marsvin är ju mindre och gör ju inte av med lika mycket som en 8 kg kanin
Vill så hemskt gärna ha djur inomhus, och det enda djuret som min sambo inte har nekat mig till är just marsvin, och är ju helt ny och ganska okunnig om detta djur. Därav mina kanske självklara frågor. Som dock inte är helt klara för mig riktigt än. Vill ju djurens bästa såklart.
Tycker inte marsvins luktar särsklit, det luktar bara om man inte byter på dom.

#8 Visst kan du ha hö istället för halm. Det blir ju automatiskt höspill när du fodrar. Man ger dom höet på botten "ha inte foderhäckar! dom kan fastna i dom".
Vid städning så tar jag vara på det torra överflödiga halm/höet och lägger tillbaka som bottenmaterial i buren.
Det är svårt att få marsvin rumsrena. Men man ser ju var dom kissar i buren, oftast har dom speciella platser som dom föredrar.Så där lägger jag spån.
Marsvin luktar inte som en kanin. Jag har en kanin och hennes bur är den enda av mina burar som luktar när det är tid att städa.
Då jag ju har tre burar så tar jag en bur per dag och städar, det tycker jag fungerar bra tidsmässigt att dom som sagt städas var tredje dag.
Marsvin 4-ever
.
#8 Om marsvinen kissar på speciella ställen kan det väl funka bra med halm. Men det suger inte upp någonting alls, så att bara ha halv på tidningar skulle jag aldrig ha om marsvinen kissar på det. Dessutom är det väldigt "fluffigt" och "bösigt" så det blir ju inget kompakt underlag som spån eller Toa-Lätt. Det krävs nog bra mycket mer för att få det tillräckligt mjukt för marsvinen att ligga på också.
Hö verkar rätt dumt att ha som bottenmaterial, hö är marsvinens basföda och klart de kommer äta av det - vilket inte är speciellt trevligt om de kissar och bajsar i det. Dessutom har det i princip samma egenskaper som halm…
Har man bara hö/halm som bottenunderlag får man städa betydligt oftare också eftersom kisset inte sugs upp någonstans. Dessutom kan jag inte tänka mig att det är billigare.
Mvh Felicia

#12 Var och en har ju sina metoder som passar bäst.
Var lägger du ditt hö?
Marsvin 4-ever
.