Skaffa marsvin ??
Hej ! Jag har tjatat lääänge på mamma att jag vill ha ett hus djur och nu så kanske hon går med på det
Såå jag bara undrar om jag kan ha en hamster i min miljö ? :) eeh va ska jag börja ? emm jo ! en sak till , är dom lätt skötta och hur e det att ha ett marsvin ? Jo juste min miljö här hemma är så här att jag har en lillebror på två år och jag vet inte om det är så bra men man kan vell ställa upp marsvinet på en bänk eller något så att han inte kommer åt den ? och jag har en hund och en katt men katten är typ aldrig inne i mitt rum o inte hunden heller och hunden är en liiten chithzu eller hur det stavas så han kommer ju verkligen inte att nå upp :P o jag själv e hemma ganska mycket så jag kan lätt klara av att mata o sånna saker :)Och mitt rum är inte alls stökigt det är faktisk ganska så lungt o skönt för jag har hört att dom kan bli rädda om det är för mycket ljud !!
Hoppas att ni svarar puss Hanna <3
är det hamster eller marsvin du vill ha?
ooj haha marvin :P

För det första så måste du ha minst 2 marsvin, dem får inte leva ensama. Sedan så får du leta upp så mycket fakta om marsvin som möjligt, så får du se om du tycker att marsvin passar dig?
Marsvin kan bli ungefär 8 år, och är du beredd att ta hand om dem i så många år? Stressa inte, och impulsköp inte marsvin. Du kanske inte alls vill ha marsvin om 2 månader?
Jag var i samma läge som dig för ca 3-4 månader sedan..eller ungefär. Jag hade velat ha marsvin tidigare men det var då jag bestämde mig. Jag har sedan dess läst allt jag kommit över om marsvin. Tänk på att det är små djur och inte bara en leksak. HAr du platsför bur? JAg tycker att du ska ha minst 100x50 eller ännu hellre 120x60 om du har plats. Har du möjlighet att släppa ut dem någon timme varje dag? Har du möjlighet och tror du att du fortfarande kommer ha lust om 5-8 år? vissa marsvin kan t.o.m äldre än 10 år. HAr ni råd att ta dem till veterinär om de blir sjuka? Du måste ge dem fräscht hö flera ggr per dag och grönsaker + vatten varje dag.
Köp helst inte från en djuraffär! Det är mycket bättre att köpa från en bra seriös uppfödare eller ett omplaceringshem! Ta reda på så mycket du kan inann du bestämmer dig, annars kan det bli så att du bestämmer dig innan du vet någt om dem och så kanske det blir svårt att ändra på sig även om du upptäcker att det kanske inte är något som passar dig. Lycka till iaf!
Jag var i samma läge som dig för ca 3-4 månader sedan..eller ungefär. Jag hade velat ha marsvin tidigare men det var då jag bestämde mig. Jag har sedan dess läst allt jag kommit över om marsvin. Tänk på att det är små djur och inte bara en leksak. HAr du platsför bur? JAg tycker att du ska ha minst 100x50 eller ännu hellre 120x60 om du har plats. Har du möjlighet att släppa ut dem någon timme varje dag? Har du möjlighet och tror du att du fortfarande kommer ha lust om 5-8 år? vissa marsvin kan t.o.m äldre än 10 år. HAr ni råd att ta dem till veterinär om de blir sjuka? Du måste ge dem fräscht hö flera ggr per dag och grönsaker + vatten varje dag.
Köp helst inte från en djuraffär! Det är mycket bättre att köpa från en bra seriös uppfödare eller ett omplaceringshem! Ta reda på så mycket du kan inann du bestämmer dig, annars kan det bli så att du bestämmer dig innan du vet någt om dem och så kanske det blir svårt att ändra på sig även om du upptäcker att det kanske inte är något som passar dig. Lycka till iaf!
Det e lag på att man minst ska ha 2 marsvin
Impuls skaffa inte marsvin!
Det vart lite så för mig då jag fick en akut avlivningshotad marsvins hane som inte hade någonstans att ta vägen ;) Blev dyrt :P
Att du har en lille bror ska inte vara någon fara, kanske kan sätta en hacke på buren så han inte kan öppna den om det nu finns risk till det och ha koll så han inte petar in saker till djuren som dom kan gnaga på ;)
Har haft katt och har nu 2 hundar utan problem, gäller bara att lära hunden att den inte får hålla på vid buren, kanske är okey att den tittar och nosar? men inte får hoppa mot/på buren och skälla och så ;)
Katten får man bara ha koll på så den inte sticker in tassen och skadar marsvinen ;)
Sen tänk på att marsvin ska vara minst 2 och 2, dom kan leva som sagt emllan 5-8 år och t.o.m. Har du plats, tid och råd för dom i framtiden? Finns det risk att du tröttnar?
Jag kan ju bara säga att marsvin är underbara djur, hur goa och personliga som helst. Dom är trevligt djur som kanske kräver en del men ger så mycket mer tillbaka :)
Jag tipsar att du skaffar dina marsvin från ett omplacerings hem ;)
Okej tack för alla komentarer !! Jätte bra tips :)