Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 863 ggr
Fiona
0

Foderproblem

Hej, jag har två honor ihop, 4 & 1½ år. Den som är 4 behöver gå upp i vikt så dom har fri tillgång på pellets och så har jag börjat med morotsdieten nu, har hållt på i 11 dagar. Men nu börjar hon som är 1½ bli lite fet. Så vad ska jag göra? Inte lätt att sära på dom någon timme/dag för hon hinner inte äta så mycket på någon timma Obestämd Behöver tips & råd , tack på förhand //Jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cuyi
0

Ja, vad besvärligt :/
ta upp hon som inte behöver gå upp i vikt på golvet och låt henne springa där. lägg en vaxduk. vad svårt. hum, orkar inte tänka just nu så någon annan får komma med bättre förslag än mig.

emelie92
0

När jag märker att mina marsvin börjar bli runda om magen så sätter jag dem inte på diet, utan dem får mer motion istället.

Fiona
0

#1 jo det skulle kanske gå, men samtidigt så kan hon inte vara ute på golvet hur länge som helst. Och på npgon timme hinner inte hon som behöver gå upp i vikt äta så mycket-

#2 morotsdieten är till för att dom ska gå upp i vikt ..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FeliciaS
0

Vilket sammanträffande, jag tänkte skriva en liknande tråd igår men gjorde aldrig det sedan ;)

Jag har samma problem, Saga som är väldigt smal, Hera lagom rund och go samt Frideborg som är på väg uppåt. Ännu är hon inte för tjock eller fet, men jag vill inte att hon ska lägga på sig extra. Hon verkar rätt lättfödd.

Det jag tänker göra är att låta marsvinen ha havre och kornkross som kraftfoder, fri tillgång ständigt i buren. Så ofta som möjligt (ett par gånger om dagen) tänker jag ta upp Fridborg och ställa in en pelletsskål åt de övriga två så att de får äta. Just nu har de kornkross, havre och pellets i skålen. Saga kommer få extramat bara hon vid sidan av - havremust och havremjölk blandat. Ibland får de kligröt också, men i den brukar jag ha havremust och havremjölk vilket jag ska sluta med om Frideborg äter utav den. Genom det hoppas jag få tre lagom runda grisar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

#4 okej, mina äter bara pellets nu. Men jag funderar på jg har ju satt ihop två 100x50 burar, om man skiljer dom åt några gånger om dagen en stund så att Kålan får äta. Men hur mycket pellets kan jag ge dom när dom sitter ihop då ? Obestämd

Jenny

FeliciaS
0

#5 Jag skulle inte haft pellets i buren överhuvud taget faktiskt. Däremot havre och kornkross på fri tillgång :)
Det är ju jättebra om du flera gånger/dag bara några minuter åt gången låter Kålan få äta i en egen bur.

Mvh Felicia

Fiona
0

#6 Okej jag får väl börja vänja dom med det då ;) Men går dom upp i vikt av det med eller? För Kålan väger bara 950 g nu igen.. Men annars funderade jag på att låta dom ha pellets i buren, det har dom haft fri tillgång på i över ett år nu. Och det är först nu som Whofflan börjar bli lite tjock. Och så får bara Kålan gå på morotsdiet. Tänkte testa det ett tag och se om Whofflan blir tjockare ändå, i sådana fall får jag tänka om Obestämd

Jenny

Lita71
0

Jag har läst, tror att det var på den här sidan under foder, att man bara ska ge max en msk havre per marsvin och dag. Och ingenting till små tjockisar eftersom de går upp i vikt av det. Glad

FeliciaS
0

#7 Javisst, det ger dem energi och andra bra ämnen. 950 gram är ju inte lite ^^,

#8 Samma sak med pellets. En msk havre per marsvin och dag är ett bra riktmått, tror sällan att de äter mer. Men har man svårfödda marsvin som har problem med vikten kan man låta de ha fri tillgång - därmed inte sagt att de ens äter en msk var ;) Men att ha havre + pellets behöver man inte, havre räcker gott och väl.

Mvh Felicia

Fiona
0

#9 Men tycker du att jag ska byta till havre & korn korss eller ha kvar pelletsen? Om jag byter kan dom ha fri tillgång på det med då, eller blir det för mycket? Hon väger till och med ett kilo (: Hon vägde cirka 900 g förra året när jag ställde henne och domaren tyckte att hon behövde mer massa Obestämd

Jenny