Hesa Sune
Måste bara lägga in ett inlägg här och höra om fler har/haft marsvin som är hes?
Min omplacerings Sune (fick honom 15/11-05) är fruktansvärt hes när han ska "prata" han kraxar fram sina ljud.
När jag hade haft Sune i ca 1 vecka hörde jag att han dels var täppt och skrovlig i bröstet + att han var fruktansvärt hes. Han hade inte nedsatt aptit och ögonen såg helt frisk ut, han var väldigt pigg men jag matade ändå i honom lite varmt hövatten några gånger/dag men när han inte blev bättre efter ett par dagar packade jag in Sune i bilen och åkte till veterinären.
Han lyssnade på lilla hjärtat och kände på honom (vill helst inte ge medicin till mina djur om jag inte behöver då dom brukar tappa mataptiten). Hjärta och lungor var jätte bra så jag åkte hem med Sune igen. Väl hemma bytte jag ut hans spån (fick en spånbal med Sune) och det täta i bröstet försvann men hesheten är fortfarande kvar. Det är så synd om honom för han vill så gärna "prata" och höras men det blir bara ett väsande ljud.
Någon som vet vad detta beror på eller om man kan göra något så att han får fram sina ljud?
sätter denna under gruppen Allmänt, är det fel kanske sajtvärden kan flytta det dit det hör hemma…
Mitt marsvin (en dutch) som dog förra sommaren var hes hela sitt dryga 7-åriga liv. Det var inte mycket ljud som kom ur henne inte. Men när hon småpratade så lät det ok, utan det var så fort hon ville vara lite högljud som det "sket" sig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ok, dom har kanske lite olika röst grejor som oss,,en del av oss är ju också hesa… men det låter så himla ynkligt när han pratar :-) men huvudsaken är att han mår bra så han får nog ha sitt hesa läte så länge han lever.. funderade ett tag om det var ras relaterat då han ser ut som en äkta peruan…

sigge är riktigt hes…fast inte när han börjar skrika ordentligt efter mat ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#3 då funkar röstresurserna
men matbegäret hjälper inte lilla Sune,,han kraxar då med…