Strävhår
Hej! Läste på wikipedia att man klappar strävhår från rumpan mot huvudet? Känns lite fel, men är det sant?
Sen läste jag att någon skrev att strävhårsmarsvin är till för de som ställer ut eftersom de inte är mysiga att gosa med för deras päls är så stickig. sant?
jag har aldrig klappat min rex baklänges mer än för att fluffa upp pälsen :) men jag ställer inte ut.. finns säkert ngn annan som kan svara bättre där..
strävhårs marsvin är superbra kelmarsvin och inte stickiga enligt mig iaf :)
Jag har två strävhår , uppfödaren till den ena sa att vid en utställning ska man klappa / kamma pälsen från rumpan upp .. antagligen för att pälsen ska vara så egentligen. mina e supermysiga det spelar ingen roll om dom e strävhåriga dom e lika sköna att klappa en då :)
Min ena hane har ganska sträv päls. likt teddy… han är den gosigaste av alla fyra att gosa med! fast den kan kännas stickig på hakan…*ler*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
okej, för jag läste att deras päls inte går i samma riktning så att det är inte skönt för dom om man klappar dem från huvudet och ner ..
det har jag inte tänkt på. Att kunna marsvin är ju en hel vetenska och ett evighetsjobb *ler*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag har strävhår, Teddy. Jag har alltid blivit lärd att klappa marsvin från rumpan till huvudet.
(Men det gör absolut inget om du inte gör det!)
Man klappar dem så därför att pälsen ska stå upp, om man klappat dem "normalt" så finns det risk att pälsen blir lite platt, vilket inte är önskvärt på utställningar för strävhår. Om du tittar på marsvin som ställs ut (Teddy t.ex.) med "bra" päls så ser du att pälsen lutar framåt (lite svårt att förklara).
Strävhårs marsvin är bra familjemarsvin, för deras päls behöver inte klippas och fixas som hos ett långhår. Alla mina Teddys som jag har haft har varit gosiga!
Rex & teddy kan man klappa åt båda hållen :)
Rex & teddy är bevisat dom lugnaste marsvinsrasen.. fast det kanske inte stämmer alltid ;) Så det är en bra familjemarsvin.
Om du t. ex går in på Peek-A-Boos och går in "Rexar" (samt väljer honor elr hanar) så ser du hur pälsen ja, liksom lutar framåt.

Om man ska ställa ut en teddy (eller rex) i ras är det bäst att klappa den mot huvudet för att få pälsriktningen så bra som möjligt.
Jag klappar alltid mina utställningsdjur på det viset, när de int ska ställas mer klappar jag dem lite hur som helst.
Jag tycker att teddysar är den absolut bästa rasen (och det inte bara för att jag föder upp den, utan jag föder upp den för att jag tycker bäst om den).
Mina första marsvin var teddysar och mitt hjärta har alltid (och komer förmodligen alltid) att slå varmast för dem.
Jag tycker att de flesta teddysar är väldigt lugna när man gosar men smtidigt nyfikna av sig och de vill gärna upptäcka nya saker.
Jag bifogar en bild på en av mina teddyhonor, SCH Asterex Love and Pride.
På ryggen kan man se fin pälsriktning.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 Ja där ser man att pälsen går framåt! Ska inte ställa ut mitt marsvin så då kan jag klappa lite hur som helst jag med :)

Ja precis:-)
Det är för att man inte ska förstöra pälsriktningen man klappar "fel" om man säger så:-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#8 Naw, så söt!
Fast.. det du säger om att teddysar är lugna och samtidigt nyfikna gäller rex också ;) hihi, mitt hjärta slår varmast för rex för att det var den första marsvinsrasen jag hade. trots att teddy & rex är i princip likadan :)
#8 - Tss.. Lugna teddysar? Inte den jag har här hemma iaf. ;)
Han är vildast av alla, helt galen överallt. Haha.
Hanna

Ja, visst är hon:-)
Ja, jag har fått den uppfattningen om rexar också men eftersom jag aldrig har haft någon eller kommit i så nära kontakt med någon så ville jag inte uttala mig om dem.
Teddysar däremot har jag ganska bra koll på:-)
Undantagen bekräftar regeln, visste du inte det Hanna?:-P
Sen kan man ju undra vad du förväntar dig när du förstör hans teddypäls och klipper honom, klart att han blir vild då, tror väl att han är en skinny eller nåt;-P
**SMF 237 Sweet Dream's
#13 - Haha XD Han var aldrig en riktig teddy, han var galen till och med när han hade mycket (värre än CH-teddy nästan ;) päls.
Hanna