Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 824 ggr
Rajamaja
0

Kattsand

Hej!

Har läst på en marsvinuppfödares sida att man kan använda kattsand som burunderlag. Googlade lite och läste om det. Inte visste jag att en typ av kattsand är gjor av trä? Trodde enbart det fanns i små sandkornsform? Har sällan varit i kontakt med kattsand så jag har ingen aning om vad det består av.

Vad har ni för erfarenhet av att använda kattsand? Är det ett bra alternativ istället för spån?

Blir det mycket dyrare att använda kattsand?

marsvin2008
0

Det blir absolut dyrare att använda bara kattsand! Men många blandar ut det med spån har jag läst.  Jag använder bara spån och köper en förpackning osm räcker minst 5 månader om jag byter  minst 1 gånger per vecka, det kostar 53kr.  J

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

Kattsand ska du inte ha, det torkar ut tassarna en hel del. För att inte tala om vad mycket sand det blir i pälsen, luftvägar, ögon osv.
Toalätt är ett slags papperspellets, tror jag, utformat för kattlådor. Dom är lite hårda men det finns en hel del människor som använder dom, om inte i hela buren så iaf. i vissa delar eller under ett lager spån.

Men spån är nog billigast om man inte köper i småpåsar.

Hanna 

Rajamaja
0

Har stora spånbalar från Granngården som används till kaninen (kostar bara 74 kr), men tycker det dammar så av det och vill helst hitta något annat att använda inomhus till marsvinen. (Kaninen bor ute)

Ireth
0

toalätt med ett halmlager över? :)