Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1418 ggr
ElinaK
0

Morötter

Hur serverar ni morötterna (inte mitt marsvin utan rotfrukten Flört) till era djur? 

Jag började skala dom för länge sen och nu ratar de morötter om de har skalet på. Dessutom torkar jag dom efter tvätten så att det inte fastnar spån.. Bortskämda djur Hemlis

Diana61
0

Jag gör båda delarna. Dom jag köper i butiken skalar jag och dom vi odlar själva tvättar vi bara av och torkar dom innan dom går i buren. Man skall ej ge blöt färsk mat till dom. Det kan bli diaré av det hela.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Jag skalar oftast. Är de rena o fina tvättar jag bara o torkar dom innan marsvinen får dom förstås.

ElinaK
0

#1. Menar du att man inte ska ge blöta morötter?

Diana61
0

Inget skall vara blött när man ger dom det, och det gäller även gräs om det har regnat. Låt det ligga på hushållspapper och torka innan du ger det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#4. Jaha, ojdå. Blöt gräs har jag inte gett dom, men morötterna är nog blöta ibland. Men de har inte blivit krassliga än. Salladen brukar också va rätt vattnig. Det kanske beror på hur känsliga de är och hur ofta man ger det också?

Diana61
0

Jo det är sant att det kan vara olika hur känsliga dom är och även jag har ibland givit dom en aning blöta salladsblad, men försöker skaka av det mesta eller rulla det i toapapper innan dom får det. JAg har haft tur jag med, men det är synd att chansa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#6. Det ska jag ha i åtanke !

dreamiz
0

När jag hade kaniner fick jag lära mig att de absolut inte ska ha blöt mat o det har suttit i sen dess så jag har torkat maten av gammal vana o även sett till så den inte är kylskåpskall.

Peppe
0

jag har hört att om man sköljer morötterna innan man ger dom till kaniner så får dom i sig upp till 40% av deras dagliga behov av vatten.

Vi har alltid gett våra marsvin blöt frukt/grönsaker och dom har inte haft diaré nån gång under dom här 5 åren och dom får de varje dag…?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

dreamiz
0

Kanske är det som de är vana vid?

ElinaK
0

Jag tror inte att marsvin som fått blöta grönsaker tar skada om de får torra grönsaker en dag.

Diana61
0

Som sagt, det är bara vad jag läst och hört och är därför försiktig med det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Jo, men jag menade tvärtom alltså. Om de har fått blöta grönsaker innan, och man börjar torka dom.. Så lär det ju inte vara några problem.

Diana61
0

Nä just det. Det skall inte vara några problem alls.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Det där ni nämnde om att skala morötterna, visste ni att det mest näringsrika sitter i "skalet" på morötterna? Jag sköljer bara noggrannt i hett och iskallt vatten, skrubbar lite granna, torkar och sen ger jag dom :)

Diana61
0

Jo jag vet att den mesta näringen sitter under skalet, men när man köper i butiker så är det ju massproduktion och man vet ju ej vilka kemikaler som sprutats på dom. Därför skalar jag dom. Men de färska och fina mörötterna sköljer jag bara av. Men vi har odlat egna morötter i år till grisarna och skall utöka odlingen nästa år till dom, så dom får hemodlade grönsaker och frukt, bär och örter. Mycket bättre än det man köper och godare Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aah, smart tänkt, jag som sagt sköljer i hett och sen iskallt vatten, och skrubbar dom :) Jag har börjat odla persilja hemma nu, för den tar slut så snabbt annars, det tar lixom 2 dagar för dom att äta upp all persilja, och förpackningarna är så små, så  nu har jag planterat egna ute på våran altan :)

Mymlan
0

Jag köper moröätter på konsum och ger även kaninerna, jag skalar inte, sköljer ej av då de jag köper är rena dvs inge jord på dem. Gett så i par års tid inget marsvin eller kanin mått dåligt av det. Sitter morotsblast kvar så får de även det. Ute i naturen inte står marsvin och rengör sin mat innan, de är inga tvättbjörnar *S*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kiddoo
0

#18. Sant :D hahaha! Smart tänkt :P

Diana61
0

Dom morötterna med blasten kvar på är bärst (tycker jag) och marsvinen tycks göra det med, för dom kastar sig hellre över dom än de vanliga "gråa". Blasten älskar dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Mymlan, klart att dom ej rengör sin mat i naturen för där besprutas dom ju ej med alla gifter som odlarna gör med dom. Men det är en smaksak hur man känner för den mat man ger.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Hm, smart sagt det med. Jag ska ge en oskalad morot och en skalad morot och se vilken dom äter först och mest av. :)

Diana61
0

Kiddo, bra sagt. JAg brukar göra detta jag med ibland för att testa vilket dom föredrar. Dom borde ju veta vad dom vill och inte vill äta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Precis :D nu har jag lagt in i buren: broccoli, persilja, paprika, två morötter och lite knäckebröd :D

Diana61
0

Persiljan lär åka fört tror jag sedan eventuellt paprikan eller broccolin. Sedan är det svårt vilken som kommer att vara sist morötterna eller knäckebrödet…… troligen knäckebrödet Glad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Denna kommentar har tagits bort.
Kiddoo
0

Haha, persiljan åkte först, sen broccolin, sen moroten, sen lite av paprikan och sen knäckebrödet Skrattande

Diana61
0

Där ser du, jag var inte helt fel Skrattande missade egentligen bara paprikan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Haha, precis :D men du, deras "smaskande" ljud kan inte varit arga :P för nu ligger dom å sover bredvid varandra i buren, jag tror dom håller på med rang nu, eftersom dom är ju trotts allt i 11 - 15 veckors åldern :D

Diana61
0

Japp, så är det. Dom gör upp om vem som är boss.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Japp :) fast dom gnabbas ändå lite då och då, framför allt när jag är i rummet ^^

FeliciaS
0

Mina marsvin får en morot varje dag (eller två, om de är väldigt små). Jag skalar de först, sedan sköljer jag i ljummet vatten och till sist torkar jag av de. Om det är morötterna jag/mamma har odlat så sköljer och torkar jag de bara. För ca ett halvår sedan började jag torka grönsakerna till marsvinen. Ingen av mina andra marsvin (eller de jag har nu) har blivit lösa i magen av att ge grönsaker som inte har varit torkade.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus