Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3859 ggr
ElinLi
0

Bokhyllebur :D

Jag har bestämt mig för att utöka min flock med ett till marsvin om  jag hittar någon :) Men jag tycker då att min 120x60 bur är alldeles för liten , då jag inte hinner släppa ut dom varje dag! Så jag frågade mamma om vad hon skulle tycka om en bokhyllebur . Hon tyckte det lät bra så nästa månad bär det av till ikea :D där ska vi då köpa flärke bokhyllan för 169 kr Glad Men nu undrar jag vad man ska ha i botten för att inte det ska bli förstört ? Kan man använda en vanlig golvmatta alltså en sån som man gör golv av eller vad det nu är ? . Tacksam för svar Glad

kramis elin och alla fyrbenta

Abico
0

Plastmatta är väl det bästa. Vi köpte en rulle på coop.

Hanna 

ElinLi
0

Okk vad kostade den ?? jag tror att det e en plastmatta vi har som jag hade tänkt ha i buren

Abico
0

Jag minns inte nu, vet att jag skrivit det i en annan tråd.

Prova att söka på plastmatta i forumet så får du nog upp ett par träffar på det åtminstone :)

Hanna 

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en vanlig vaxduk i min bokhyllebur, funkar bra det. :)

FeliciaS
1

Vad skoj! :)

Min bur är också en FLÄRKE. Observera att denna bokhyllan inte har någon rygg utan endast en tunn plastskiva, alltså måste du ha en träskiva i samma storlek på baksidan… Vi hade en i perfekt storlek hemma när jag gjorde min, så det är en 1 cm tjock plywoodskiva. Kanske är det då bättre att köpa en BILLY istället, kostar inte mycket de heller. I botten är det klart bäst att ha plastmatta, de är tjocka och kraftiga och håller fukt borta mycket bra. Jag köpte en rulle på Golv- och mattvaruhuset. Lycka till och glöm inte bort att visa resultatet ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ElinLi
0

Nu har jag flirtat lite me mamma här så det värkar som att vi redan idag åker till ikea :D:D jag skriver här senare och säger hur det gick :)

ElinLi
0

Åhh snart ska vi åka så nu pirrar det ordentligt för jag e såå glad över detta :D … Hoppas bara att det blir bra :)

ElinLi
0

Nu är allting klart :D:D jag blev supernöjd över resultatet :) det tror jag grisarna oxå e :) dom e dock välldigt blyga och så :P bilder kommer strax :D

ElinLi
0

Joo föressten det e ju jättesvårt att få fast vattenflaskan .. så jag undrar om ni vet några andra bra flaskor man kan typ sätta iniifrån ?? :)

Abico
0

Det borde väl gå att borra upp två hål och dra en ståltråd emellan att sätta fast flaskan med?

Hanna 

ElinLi
0

Joo jag ska nog göra de :) .. här kommer det en bild på buren

ElinLi
0

Bild 2 :) det e dock lite mört just nu i mitt rum ..

ElinLi
0

mörkt*

Sannich
0

Så här löste vi problemet med vattenflaskan. Funkar hur bra som helst. :) Och vi slapp göra hål i bokhyllan.

Crania
0

#11 & 12  Smart att få upp den lite från golvet. Man kan ju ha diverse tillbehör under buren också.

#14 Wow, det var smart! Vattenflaskan är ju alltid ett problem, men det där var ju helt enkelt genialt!

Sannich
0

#15 Tack så hemskt mycket. Men tanke på att jag byggde ihop buren vid 22.00 tiden ungefär så är jag förvånad att jag ens kom att tänka på det där. :)

Abico
0

#14 - Grymt smart! Jag ska absolut lägga den lösningen på minnet ^^

#11 - #12 - Vad fint det blev :D Men på bilderna har du inte lagt i någon plastmatta eller liknande eller?

Hanna 

ElinLi
0

#17 hade tyvär ingen sån så vi fick köpa någon annat det e typ samma fast smalare så vi fick lägga på några lager av det :) komr dock inte ihåg vad det heter :/ men vi ska bara ha det tills vi hittat någon sån dä matta .. :) …

Abico
0

#18 - Vaxduk menar du eller?
Prova att kika hos olika byggaffärer, det borde finnas.

Hanna 

ElinLi
0

#19 nej inte vaxduk utan något annat :P Jaa jag hade tänkt att åka runt lite och kolla :)

parsley
0

Billy har bara en ganska tunn masonitskiva i ryggen, så antingen får man montera en tjockare skiva i botten eller ha marsvinsburen Billy på ett stort bord el dyl. Jag har köpt väggskåpen Pax och ställt under min bokhyllebur. En lösning som jag har klart nöjd med.

Golvmatta / vinylgolv finns hos matthandlare. Har man tur kan man få stuvbitar gratis. Tåligare än vaxduk men svårare att få snyggt.

ElinLi
0

Ja jag vet att den inte har någon vidare bra ''rygg'' men vi får skydda den extra mycket sålänge tills vi hittat nåt att sätta bakom

Tindrar
0

Jag hittar ingen billig & stor Billy. Någon som kan länka?(aa)

Sandra-B
0

Här är en länk till BILLY på IKEAs hemsida.

Hyllan är 202 cm*80 cm, kostar 329 kr för vit, 399 kr för svart/mönstrad, svart, silver och röd samt 649 kr för mellanbrun, ek-, bok- och björkfaner.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Tindrar
0

#24 Tack så mycket:)

Förlåt för jag bröt tråden Elin. Vad roligt för marsvinen med en stor bur:) Hur har du satt upp vattenflaskan (om du andvänder det alltså)?

FeliciaS
0

Så här fäster jag vattenflaskan. En liten annordning jag fixat ;P

Mvh Felicia

Tindrar
0

#26 Vad har du andvänt, det blå alltså?

FeliciaS
0

#27 Det är hållaren till vattenflaskan som är bak-och-fram mot om man har den på en gallerbur.

Mvh Felicia

Tindrar
0

#28 Har aldrig sett en liknande hållare, så vet inte om det är någon idé att förklara för mig:P

FeliciaS
0

#29 Den är från Ferplast. Så här ser den ut när den sitter på galler. (den nedan är en mindre modell, jag har 2 st)

Mvh Felicia

Tindrar
0

#30 Jaha:) Har iofs aldrig sett något liknande ändå men nu vet jag iallafall hur den ser ut:)

ElinLi
0

#25 det gör inget :) .. Ja dom gillar den nya buren mycket skulle jag tro :)

Tindrar
0

#32 Funderar själv på bokhylle bur, med flärke eller billy.

ElinLi
0

Okk .. Jag tycker det var ett väldigt bra val av mig att fixa en sådan istället för en liten bur :)

marsvin2008
0

Vad fint och dina marsvin gillar säkert den!

Jag tänkte också köpa 2st Flärke till en tvåvångingsbur igår när vi var på Ikea, men så såg jag och min man att de hade kampanj på gallerburar på Djurmagazinet (tom 2/11) för 399kr och 299kr (nypris 6-700kr) om man blev klubbmedlem (gratis och det var enkelt) De burarna är 120x59x55 (eller 120X55X59). Då tog vi ett snabbt beslut att köra två sånna istället för det blev mindre krångligt än eget burbygge även om det säkert hade varit mycket roligare. Vi tänker sätta ihop båda burarna och då får de en jättebur i förhållande till hur små de själva är.

Skrattande

Ursäkta om jag kapade tråden för att berätt om mina ideer.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ElinLi
0

No problemo ;)

Teddysar
0

vad har du under buren'???

Cuyi
0

#37 Undrar samma sak vad har du under :) ? Och hur löste du med ryggen? Jätte fin bur i alla fall :D Vill också ha nåt sånt men har inte plats Gråter

ElinLi
0

Jag hade inget under buren. mer en den skivan man fick med

Cuyi
0

Ok, men vad står den på? :):)
GAH, JAG ÄR AVUNDSJUK FÖR ATT DU HAR PLATS!

ElinLi
0

#40 någon hyllgrej som jag satt upp och ner ^^, Har dock ej kvar bokhylleburen

Cuyi
0

#41 har du inte :O? vad hände med den, rymde den?

ElinLi
0

#42 Hehe nae ;P Men den var alldeles för opraktisk så jag slängde den.

Cuyi
0

#42 Ok.. du menar att byta spån o sådär?

ElinLi
0

#44 nae de var det lättaste man kunde göra .. men att sätta fast vatten flaska pch andra saker .. sen att dom inte ser en så dom blir ju livrädda tillskillnad från en vanlig bur