Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5768 ggr
Heddan
0

Ärtor

Hej!
Jag undrar hur man kan/ska tillaga ärtor till marsvinen? Har nämligen en liten parvel här hemma som behöver få i sig lite "stabbigare" mat. Ska man koka ärtorna, eller ska man bara låta dom tina?

Abico
0

Om ärterna är frusna så förlorar dom ju en del av sina nyttigheter, det bästa är ju om du kan odla ärter själv eller köpa färska.
Hur menar du med stabbigare mat? Det finns säkert en hel del annan mat som du kan ge som är minst lika bra som ärterna.

Hanna 

Heddan
0

Med "stabbigare" mat, menar jag mat som innehåller mer proteiner och fett, så att det inte blir bara en massa vattniga frukter. Mat med mycket fibrer. Jag ger ju sjklart annat än ärtor, men jag undrade bara om någon visste hur man tillagade ärtor.

Hamzter95
0

Man kokar dom i vatten ..

Abico
0

#2 - Okej. Koka dom skulle jag då aldrig göra iaf. Jag tillagar inga av de grönsaker mina marsvin får, i det vilda är det ju inte jättegott om spisar och grytor att koka maten i… Så jag skulle ge dom ärterna färska om dom nu skulle få ärter, varken fryst eller tillagat.
Marsvin behöver inte ha sådär jättemycket protein i sin kost, dom får i sig det dom behöver genom de grönsakerna dom får.
Vill du ge honom något extra utöver grönsakerna och höet så ge honom havregryn.

Hanna 

Arcticas
0

Är det inte enklast att ge de ärtor som är torkade och valsade? Jag har aldrig gett mina färska ärtor, däremot torkade.

Heddan
0

Tack för alla svar. Ska testa att torka dom också!
Abico, jag har redan försökt att förklara att marsvinet behöver just proteiner, för hon är så liten. Hon blev bortstött från mamman när hon var liten, och behöver lägga på sig lite.
Har också hört att det är vanligt att man kokar ärtorna; även om det då försvinner massa vitaminer.

Sandra-B
0

Hur gammal är hon och vad väger hon?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

#6 - Jag förstår vad du säger men måste ändå hålla fast vid att om marsvinet behöver lägga på sig lite så finns det bättre marsvinsmat än ärter att ge. Jag vet inte en människa som ger kokta ärter till sina marsvin för att få dom att lägga på sig.
Ge marsvinet gott om hö, grönsaker (blomkål, bysselkål, vitkål, broccoli, paprika mm. innehåller en del fibrer om du nu tycker att det är vad som saknas i kosten), havregryn, vatten och dra ner på frukten - frukt behöver du inte ge annat än som godis, grönsaker är bättre. Vill du kan du ge lite extra morötter också som kan vara bra för lite tunna marsvin. Är marsvinet extremt underviktigt så får du stödmata men om det finns det en artikel att läsa.

Hanna 

Mari
0

Köp ärtskidor i en affär, mina älskar de! :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se