Hur tjock bädd?
Hur tjock är eran spånbädd i burarna? Berätta gärna varför ni har just den tjockleken.
Jag har nästan upp till kanten på plastbottnet. Väldigt tjock bädd med andra ord. Det är för att de ska kunna böka utan att komma till botten (Morötternas favoritsyssla, hon gräver som en sork) Plus att kisset rinner längre ner och kommer så långt ifrån marsvinen som möjligt. Nackdelen är att man slänger väldigt mkt rent spån när man städar.
Jag har upp till den lilla kant som finns markerad i buren. Varför har jag det? för att det skall vara mjukare för dom och lättare att springa omlring, annars halkar dom på plastbotten.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
markerad? det måste jag kolla. finns det i alla burar tror du? Konstigt att jag missat. nu blev jag nyfiken!
Det är som en liten "läpp" som sticker ut.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
okej. :D

Vi har väl mer tjockare än bottentäcke - ca 1 - 1,5 cm. Har aldrig sett någon kant på buren - måste genast undersökas
Jag har det i alla mina tre, kanten.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nu har jag kollat - ingen kant i min bur…
Jag skall fota mina två som är uppe, den tredje är nere i förådet, så den struntar jag i.
återkommer….
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jahaja, MÅSTE verkligen kolla upp nu. Återkommer om det :D

#1, så har jag också. Lite ovanför kanten brukar vara lagom tycker jag. :) Sen har jag inte några "böksvin", utan de bökar mest runt i höet.
#12, mina bökar i höet dom med, förutom när dom får för sig att göra rivstarter och halva burens innehåll ligger på golvet 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

haha det är lite kul när alla 3 damerna sätter igång med rivstarter samtidigt. dom blir helt tokiga. tyvärr har dom inte gjort det på länge, börjar bli gamla.
Förr bökade alltid Sally runt i höet. men nu är det bara Sigge och Svea som gör det, som BTW är födda i höhäcken.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag brukar också ha papperspellets (underlaget :D) upp till den lilla kanten, men som sagt, rivstarterna dom gör varje gång dom blir leksugna gör att man får dammsuga väldigt mycket :P
Peppe! Född i höhäcken ???? Hur funkade det? Måste ha varit en stor sådan.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hahaha, klockren beskrivning.. När innehållet ligger på golvet. Så sant.. Morötterna är verkligen bökig av sig. Hon ska gräva o kraffsa hela tiden. brukar gömma potatisar i spånet så blir hon glad när hon itne har bökat i onödan.
Kan man ge marsvin potatis? Jag hört att de ska va dåligt för deras magar, eller om de bara var okokt/kokt potatis o.O
#18 . Har aldrig hört nåt om det, mina gillar det, och har aldrig varit sjuka / dåliga i magen. Jag ger skalade okokta potatisar.
#19 det måste jag testa ^^,
Finns en liten kant i min bur också. Har inte tänkt på hur mycket spån jag fyller upp med utan tar så det känns lagom helt enkelt. Mina bökar inte heller i spånet utan i höet.
Jag ska testa spån igen, när jag hade spån hade jag ungefär 10 - 15 cm högt, så dom kunde sova mjuk, gå mjukt och om dom kissar så hamnar det långt ner från marsvinen :)
#22. har du toalätt nu? Om de hostar av spån, så lägg halm överst. Det är lika bra för magen som grenar och löv för övrigt.
#23. Dom hostar snarare inte, Blondie, hon får allergi attacker utav det, klicar sig mkt, blir röd runt ögonen och sånt. Så jag slutade använda spån och använder istället Toalätt. Men det har gått några månader nu, elelr hur man säger, så jag ska testa igen, omd et inte fungerar då så vet jag inte vad jag ska göra, för jag vill ju inte behöva "plåga" Blondie för att dom ska kunna gå på spån riktigt :/
Okej, jaa då kan det hända att det är terpentin eller nåt i spånet du haft. Köp från något annat ställe så märker du om det blir nån skillnad av det.
Terpentin? Okejj, ja, jag får väl testa det på Granngården, men går det inte att köpa spån där i mindre förpackningar? Så att jag inte köper en stor i onödan?
Mjo, det brukar finnas kemikalier i det ibland. Granngården har en jättestor bal , vettefan vad den väger. Men den kostar i allafall 65 spänn här i stan. Ett tips : åk med nån som har bil annars kommer du aldrig få hem balen! he he.
Oooh, räcker den i en månad? Om man typ behöver 3 liter varje vecka? :)
du den räcker längre än så. Min håller flera månader, och jag har ändå fem marsvin o spån överallt. Den lär ju väga ett antal tiotal kilo.
Oooh, men du, den satsar jag på nästa månad ^^
En sådan "kant" har jag också på "min" bur. Fast jag har mycket mer spån en det… De har minst 5 cm överallt med spån, så det blir mjukt att både ligga på och att skutta omkring i :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har höjjt min spånbädd nu, till 10 cm.

jag har ca till kanten mer eller mindre… en bur som jag fick med Sune har räfflor i botten så där är jag noga med att ha riktigt tjockt lager så inte räfflorna skadar fötterna…den är inte lika hal som dom andra men tänk er att gå på räfflor barfota? inte skönt…
Sune var väldigt röd under föttena när jag fick honom, antagligen hade dom inte gjort rent så ofta…. nu har han fina fötter…