Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1534 ggr
dreamiz
0

spån

Vad har ni för spån till era marsvin?

Själv använder jag wisswood dammfritt kutterspån. Toalätt funkar också bra tycker jag.

Kiddoo
0

Jag använder Toalätt, för ett av mina marsvin är/var allergisk mot spån, men ska snart testa igen, det spånet kommer från någon gård här i Gävleborg :)

Diana61
0

Jag köper i Stora Säckar från Zoo. ToaLätt tycker jag verkar obehagligt för grisarna att springa omkring på grus barfota. Kan inte vara skönt. För det är ju pellets dom springer på. Kan tänka mig att ha det i deras toalett, så de kanske ej använder den att sova i dessutom. Vem vill sova i sitt eget kiss och bajs Förvånad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Okejjs, aa, jag hittade tyvärr inget annat underlag för mina små grisar eftersom den ena är allergisk mot spån, och det gör de hela mkt svårare, men jag ska testa spån nästa månad, och se om hon tål det då. Men tvivlar, och hitills har inte grisarna visat tecken på att dom vantrivs :) #2. Grus? Hur menar du då? Aah, mina sover oftast i huset, där dom inte lägger någon avföring, eller så sover dom inne i höet.

ElinaK
0

Vi köper kutterspån från Granngården, sån där stor bal. Men nu kommer det bli från sågverket eftersom vi tar hem det till hästarna också. Det är inte kutter, vet inte vad det heter annars. Typ smuligare.

Kiddoo
0

Aah :) hur mkt kostar spånet från Granngården, har aldrig kollat ^^ men så dåligt kan det väl inte vara att ha ToaLätt som underlag va? :/ Det är de enda underlag jag vet som jag kan använda utan att en av dom får hysteriskt allergi anfall :S Och den andra verkar inte heller ha problem med det :/

Diana61
0

Kiddo: Med grus menade jag att tänk dig storleken på Toa-lätt pelletsen mot marsvinens små fötter. Tänk dig då hur stora dom pelletsarna skulle vara meg gämförelse till dina fötter, och så skall du springa barfota på dom! Kan ju inte vara skönt. Det var så jag menade.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

#6. Om man jämför toalätts storlek med marsvinsfötter så är det ungefär samma storlek ev. lite större. Så grus är nog inte rätt material att jämföra med. Dessutom är de mjukare och inte kantiga eller vassa.

Det är svårt att säga vad de tycker är skönt, har tänkt flera gånger på att spån speciellt kutter, inte kan va så skönt heller.

Men med tanke på att de har visat allergiska reaktioner så är det ju rätt självklart att toalätt är skönare än biverkningarna av spån.

Kiddoo
0

#6. Men om man jämför med pelletsenas storlek, å sen förstorar dom upp så att dom anpassar våra fötter eller hur man säger, borde det inte bli lite mer "bekvämt" då? SOm att gå på en golvmatta eller nå? För dom är ju trotts allt ganska mjuka och "luddiga" :)

#7. Jaoo, mina grisar verkar inte lida utav ToaLätt, dom rejsar hur mycket som helst i buren. Men nästa månad ska jag köpa spån av Granngården, och se hur det går :)

Fast jag tänkte på det där som du, Elina, sa. Det borde ju kanske vara i sånna fall ganska likadant med spån då, för de är ju lite som förstorade flisor? Så de borde ju vara lika bekvämt med spån som papperspelletsena?

ElinaK
0

Ah, fast jag tänkte mer på att spån är ju ändå kantigare och vassa ibland. Så det lär ju va värre isåfall.. Men man vet ju inte, om man inte är marsvin.. Fundersam tror inte nåt av det är så bekvämt egentligen.

dreamiz
0

Inte lätt det där. När jag köpte mina marsvin fick jag tipset att använda nåt strö som är pellets fast av trä. Det var verkligen hårt! O när det blev blött blev det helt smuligt. Så det slutade jag snart med.

Toalätt är ju mjukt o dammar inte. Tror inte det är värre än kutterspån som ju kan vara vasst o dammigt. Men man får ju se hur ens marsvin mår o vad de verkar trivas med. Tål de inte kutterspån så ska man ju inte ha det. O då tycker jag Toalätt är det bästa alternativet (som jag känner till.)

Kanske finns det fler alternativ?

ElinaK
0

Ja halm är ju ett alternativ. Men det tycker jag inte man ska använda ensamt. För marsvin bökar ju runt och gräver ner sig i det.. Då är det inte kul om de kommer ner till plastbotten.

Torv kan man använda. (men det ser inte snyggt ut)

Rivet tidningspapper kan man väl säkert använda?

Om man vill att de ska känna grus under fötterna, kanske man ska välja vanligt kattsand!

Fler förslag?

Diana61
0

ElinaK, jag kan ha sett fel i butiken när jag tittade på det. Så jag ber om ursäkt om jag sårat dig eller andra som använder det.Generad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Diana61. Haha, vad snackar du om nu? Jag använder inte toalätt (bara katterna) Esch du, alla kan se fel och ingen har tagit illa upp! (inte jag iallafall. he he)

Diana61
0

Så bra! Räcka ut tungan

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Haha, jag har inte heller tagit illa upp ^^ men däremot använder jag ToaLätt till mina små grisar, fast jag ahr ju min anledning till det :)

FeliciaS
0

Jag håller med dig Diana61 - ToaLätt verkar obehagligt för marsvinen att gå på… Men om de får reaktioner av spån - vad har man för val? Mina 2 har i alla fall kutterspån från Zoo, en bal som räcker till ca 5-6 burar, som kostar 99 kr. Det finns så kallat miljöspån som är som stora räfflor, typ som täckbark - verkar väldigt obehagligt för marsvin och kaniner!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Gör som Amerikanrna gör, klär botten med fleece (stavas det så?)tyg. Blir ett jäkla tvättande och jag kan tänka mig att det stinker mer än spån. Vad tror ni? En del använder handdukar men det kan ej vara bra då marsvinen gärna sliter i trådarna, och får dom i sig detta så är det adjö oftast.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

#16. Hur stor är den balen och vilket zoo finns den på?

irma
0

#16 jag köper Staben spånbal på granngården för 74:- och den räcker i 2 veckor till 4-5 burar. Har prövat andra spånsorter men Sune och Ursula tål dom inte, är för mycket damm i dom sorterna så jag är så glad när dom har Staben spånet. Var svårt att få tag på det i vintras för nu börjar pelletsen (som man eldar med) att bli populär så det pressas mycket det av spånet.

KajsaM
0

Jag köper spån från stallet ;)