Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4131 ggr
a1-eksandras
0

Förkylning? Hjälp!

Jag är lite orolig för min Grej…

Han har nyst några gånger om dagen den senaste veckan

..och sedan igår ger han ifrån sig ett ständigt knakande ljud. När jag lyssnat närmare på honom verkar ljudet komma från näsan/halsen, det låter som slem.

Men i övrigt är han pigg och visar inga fler tecken på sjukdom, äter och pratar. Han är varken rinnig i näsa eller ögon och är inte varmare än normalt. Men han gnager litegrann på mig, vilket han aldrig brukar göra 

Jag trodde först att han kanske reagerat på damm, men rummet och buren hålls rent varje dag.

Är det någon som erfarit förkylning hos marsvin?

Hur botas detta?

Jag skulle behöva några (snabba) kloka råd…

Abico
0

Om du misstänker förkylning så är det viktigt att du ser till att buren står helt dragfritt och ger honom mycket c-vitamin. Jag vet flera som ger en bit c-vitamin brustablett i vattnet när deras marsvin är förkylda. Själv föredrar jag askorbinsyra som finns att köpa i en vanlig matvarubutik vid kryddorna. Askorbinsyra är rent c-vitamin och till snoriga marsvin brukar jag dutta en knapp knivsudd med askorbinsyra över deras gönsaker.

Hanna 

a1-eksandras
0

Ok! Tack för tipsen, jag ska genast sätta lite c-vitamin i vattnet. Jag har ett sånt pulver hemma. Kan försöka leta efter askorbinsyra imorgon.

Hoppas han blir fort frisk.. och att inte brorsan blir smittad.

emelie92
0

Jag tror inte att c-vitamin botar förkylning, utan att det används i förebyggande syfte.

Det är viktigt att du inte ger dina marsvin FÖR mycket c-vitamin.

Creation
0

#3 Det gör väl inte alls någon skillnad om man ger dem för mycket c-vitamin? Obestämd Då kissas det ju bara ut?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stormviskaren
0

Världens dyraste krydda! Saffran. Jätte bra mot förkylda grisar. Blanda det i vattnet.

Abico
0

#3 - Enligt vetenskapliga tester är det bevisat att c-vitamin inte hjälper någonting i förebyggande syfte mot förkylningar men snabbar på tillfriskningsprocessen.

På vilket sätt vore det farligt om marsvinen fick i sig för mycket c-vitamin?

Hanna 

Abico
0

#4 - C-vitamin kan vara hälsoskadligt i stora doser, precis som vatten, gurka, hö osv. Men då talar vi om orimliga mängder. Forskare har dragit slutsatsen att det är skadligt för människor vid 1000mg/dag…

Däremot ska man vara försiktig med askorbinsyra eftersom den kan irritera magen och eftersom syra är frätande. Men för att detta ska ge sådana effekter behövs det nog åtminstone några 50mg/ dag för marsvinet och så mycket behöver och bör man inte ge.

Hanna 

trocadero
0

#5 Även väldigt giftigt (dödligt) i relativt lite mängd.

a1-eksandras
0

#5 Har du någon rekommenderad mängd på saffran? Obestämd

#6 Jag tror absolut på C-vitamin för snabb tillfriskning!

parsley
0

Håller med Stormviskaren. Saffran botar förkylda marsvin. Jag brukar ta och blanda ut en påse saffran i ett halvt glas vatten och de marsvinen några droppar. Såpass små mängder är inte farligt.

FeliciaS
0

Du har fått många bra tips ang. att tillsätta c-vitamin. Saffransmetoden har jag aldrig testat - har inte haft sjuka marsvin efter att jag fått nys om den.

Något jätteviktigt är att se till så det är dragfritt kring marsvinen hela tiden, särskilt då de är förkylda. Ge inte heller brustablett i för stor dos, eller för ofta då det kan bidra till ökad risk för urinsten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

a1-eksandras
0

TACK FÖR ALLA TIPS! Glad

Grej verkar må lite bättre, gör i alla fall inte längre något knakande ljud. Troligtvis verkar c-vitamintillskottet! (pulver i vattnet)

Dessvärre bor vi i ett ganska luftigt trähus, men jag kan inte påstå att det är drag i rummet.. Har lagt en filt om burens kortsidor för säkerhetsskull.