Bus/lek/tjaffs?
Hej.
Det är så att jag äger två marsvin, varav en är fortfarande en unge på några veckor, medan den andra är större och nått år äldre.
De går bra ihop för det mesta, men ibland ser de ut som om de jagar varandra på ett leksamt sätt. Fast ibland inte fullt så leksamt. Efter ett tag ibland visar den större utav dem tänderna när han tycker den lille kommer för nära medan den lille piper "jämrande(?)"(låga utragna pip) och fortsätter att "busa" ändå. Den store går aldrig längre än att visa tänderna.
Jag vet inte hur jag som ägare ska tolka detta beteende om det är okej och detta kanske bara är normalt, eller om de stör sig på varandra.. Men den större busar ju så klart inte lika mycket som den lilla gör, och försöker visa sig vara den som bestämmer.
Det beteendet känner jag igen, så håller mina tre tjejor på här hemma också ;) För det mesta tror jag det handlar om tillrättavisningar, alltså rangordningsbeteende. Helt normalt skulle jag säga, ingenting du behöver oroa dig för i alla fall ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Okej, jag förstår vad du menar. Tack så mycket för att du tog tid och svarade :).