Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1073 ggr
Persifone
0

Marsvin ute?

Hejsan.

Det finns ett hus i närheten av där jag bor, där har de runt 10-15 kanin/marsvinsburar (inte vanliga burar man köper i en affär utan utomhusburar eller ja, sådana på ben) dessa står ute. Också en del hagar. Jag förstår det som att dem föder upp och säljer.

Flera kaniner rymmer då och då, vilket medför att de blir överkörda. Kaniner och marsvin går ihop och de har varit ute hela vintern.

Dessa som äger allt har också massor av kattungar som springer omkring runt hagarna, de har också ett par rottweilers som nu har valpar också.

Vet med att de har ett antal fåglar inomhus då.

Är detta lagligt?

Tänker framförallt på att ha marsvin utomhus under hela året.

Vill göra någonting åt det =/

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

tantnett
0

Detta är helt klart ett fall för djurskyddsinspektören. Ring och be dom ta en titt där.

Detta verkar vara helt oseriösa människor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

Om du är orolig och vill göra någonting åt det tycker jag att du ska göra som  tantnett skriver. Annars kan du ju gå dit och fråga… säg att du är orolig och funderar.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

DFS 2005:8 Saknr L80**

8 kap
19 §** Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort.

4 kap
5 § Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade till djuren så att de inte kan tränga sig ut eller fastna. Material och infästningar i galler, nät och andra anordningar ska vara anpassade till förvaringsutrymmets storlek och till djurens storlek, styrka och eventuella gnagbenägenhet.

Jag vet inte vart du bor men vad jag vet så har väl nästan hela Sverige haft minusgrader någon gång i vinter, alltså strider deras hållande av flera av djuren mot lagen. Jag tycker att du ska göra som tantnett säger och kontakta djurskyddsinspektör.

Hanna 

TRASAN
0

jag tog kontakt med hälsovårdsnämden när jag anmälde mina grannar för djurplågeri. så testa ditt oxå. :) man får kämpa men det är det värt jag vet för jag vann över mina grannar. :)

Sandra-B
0

Som flera redan sagt så är det olagligt att hålla marsvin ute om det ät minusgrader, att djuren hålls i burar som inte är rymningssäkra är heller inte okej.

Kaniner får hållas ute året om men deras burar måste finnas en bit upp från marken och de ska bland annat ges uppvrm vatten minst två gånger dagligen.

Från och med 1 januari ansvarar länsstyrelsen för djurskyddsfrågor och vill man göra anmälningar till djurskyddsinspektörerna hittar man den på länsstyrelsen och inte i kommunen längre.

Jag tycker absolut att du ska göra en anmälan på detta, antingen tiill länsstyrelsen eller kanske till och med en polisanmälan, det är verkligen inte okej att behandla sina djur på det viset.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

TRASAN
0

#5 jaha det kanske är ändrat nu då? men ändå snälla anmäl dom om djuren far illa det är din skyldighet igentligen tycker jag. :)Glad