Nyponpulver?
Har läst på en del om nyponpulver pga värk. Vet ju också att nypon innehåller massor av c-vitamin. Tänkte höra om någon vet/testat för c-vitaminet skull? Tänkte det i så fall var ett praktiskt komplement inför vintern… Vitkålen är de inte förtjusta i, munsvamp får Amanda lätt (?) och fantasin är begränsad… Tacka vet jag (ja, det är ju marsvinen som tackar)gräs/maskrosor/klöverblandningen som jag repar var och varannna dag till och från dagis 

Nyponpulver vet jag inget om i samband med marsvin, men torkade nypon har jag läst om som "godis" för de små. Dock bara enstaka per vecka.
Vi har inte testat det själv än, men jag försöker hitta sidan (tysk) igen och återkommer i så fall.
Annars är ju persilja och även brokoli jättebra vit-C källa och det räcker med små mängder för att täcka dagsbehovet. Och åtminstone persilja gillar väl de flesta?

#1 Jo, persilja går hem. Broccoli sisådär. Men jag är av den envisa sorten så de får vad jag serverar och jag gör det om och om igen. Dock är det mindre roligt att släpa hem och sen ta bort i princip lika mycket från buren dagen efter då det bara ligger där, visset.
Jag har sett torkade nypon (?) som lösvikt bland övrigt foder i djuraffär. Eller vad kan det varit för små röda bär? Jag minns inte riktigt… Men i så fall - hur stor dos?
Paprika som, vad jag förstått, är bästa C-vitaminkällan, är smått uteslutet pga munsvampen (eller är jag övernojjig då hon haft det en gång?)
Nej, fantasin tryter som sagt. Och jag är av typen som försöker veckohandla så det gäller ju att det är grönsaker som håller sig. Då är vitkålen ypperlig. Men det känns som variation krävs, både från min sida och grisarnas.
Här hemma går broccoli, persilja och vitkål hem bäst. Paprika får dom inte så ofta och jag har märkt att marsvin som inte är vana vid det inte är helt förtjusta i det, men det finns ju vissa här hemma (En viss Tilda ;P) som lätt käkar en hel paprika själv (A).
Men i artikeln, Handla rätt till marsvinen, finns en del tips :)
Hanna

Kan tillägga att det nog var torkade rönnbär (?) jag såg efter ett nytt besök i zooaffären… Inte nypon med andra ord. Innehåller förresten rönnbär mycket c-vitamin? Någon som vet? Och torkade rönnbär låter mest som godis…
Rönnbär är rena c-vitamin bomben (!).
Jag var ute i våras och plockade många kvistar till grisarna och smakade även själv - fy bubblan vad det smakade ;P Bara tanken på det får smaklökarna att fly *s* Mina vägrade äta bären och smakade bara lite på bladet och kvisten. Men får du i dom det så är det jättebra :)
Hanna
Jag har haft nyponpulver i kligröten, det uppskattade marsvinen ;)
Men för c-vitamins skull behöver du inte vara orolig, så stort är inte deras behov. De får i sig tillräckligt via alla grönsaker de bör få.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 - Vart köpte du nyponpulver då?
Hanna
#7 Mamma hade det hemma, köpt det på Hälsokostaffären (Life) ;)
Mvh Felicia
#8 - Okej, jag kanske skulle ta en sväng dit någon dag då :) Fast nu är alla pengar slut efter "galen shoppingen" igår ;P
Hanna
#9 Japs, det kostar nog inte så mycket om du inte köper enormt mycket. Jaså? :) Mina pengar är också helt slut! Jag är helt pank *längtar efter studiebidraget* Du får tala om i pm:et vad du köpte ;)
Mvh Felicia

här köper jag nyponpulver..underbart bra ..å marsvien älskar det..läs mer om nyponpulvret via länken..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#11 just ja, sånt köpte ju jag för att ha i min egen musli men har glömt det, nu kan de små grisarna få det istället!

japp..det är jättebra till marsvinen och oss själva om vi behöver…ha det..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.