Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1069 ggr
dodeli
0

Nevöst marsvin

Hej!

Jag har haft mitt marsvin i ungefär 2 månader nu, först i början så var han väldigt nervös o rädd o verkade inte trivas så efter några dagar köpte jag en kompis till honom. Men han jagar kompisen och verkar mer besvärad av att bo tillsammans med honom. Den andra har blivit tam och förstått att alla ljud o rörelser inte är farliga men den jag köpte först är fortfarande lika rädd och nu har han börjat få någon sorts vit diarre ofta när han är ute och som luktar väldigt mycket. Har haft koll på honom så han inte har diarre alltid men det är bara när han är ute som han får det. Kan han vara så rädd så han får diarre varje gång han varit ute eller är det något annat fel på honom iomed att den är vitaktig också? Är rädd för att dom behandlade honom illa i djuraffären som han bodde länge i, men han verkar lite efter….tacksam för lite svar,råd från andra:)

FeliciaS
0

Alla marsvin har olika temperament. Att han är nervös kan absolut bero på att han kommer ifrån djuraffär. Han kan ju ha kommit från en stor djurgrossist, och där har djuren det långt ifrån bra. Det ända att göra åt saken är att tillbringa mycket tid med honom.

Vit diarré? Det låter jättekonstigt! Har aldrig hört något liknande…!?

Det är för sent att säga nu kanske, men man bör definitivt inte köpa marsvin från djuraffärer och stötta deras hemska verksamhet  ;) (Artikeltips: Djuraffär eller uppfödare?)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Vit diarré?? Låter konstigt…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Kanske en bild vore på sin plats?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

asså, jag misstänker att killen i fråga kommer från affären jag jobbar i! vi har isf fött upp honom själv, mamman är en lunkarya och pappan en teddy.. lunkaryan i sin tur kommer från TRASAN här på mif och teddyn kommer från en uppfödare och har stamtavla………..
han har inte alltid varit så snäll mot andra marsvin men vi hittade en hane som han kunde bo med, en väldigt väldigt snäll långhårig hane (som vi oxå fött upp själv).. men tjejen som köpte den här killen då hon ville inte ha båda två, utan bara ett för hon hade marsvin hemma. vi sa att det kunde vara problem att sätta ihop dom osv… men hon skulle ha honom ändå. den andra hanen har nu fått flytta till ett par honor (för att para) men han satt kvar ett tag och hon hade kunnat komma o köpa honom oxå..
han var inte nervös när han bodde hos oss.. vi hanterar våra marsvin ganska mycket. vi har definitivt inte behandlat honom illa som trådskaparen skriver!!
om det är något tycker jag hon kan vända sig till oss, som hon köpte honom av!

(jag är 99% säker på att det är denna hane då ålder och utseende passar precis..plus att det är i malmö)

marsvin2008
0

Om det är som du skriver #4 så tycker jag också hon kan vända sig till er. Fast jag förstår om hon inte "vågar" för många djuraffärer sökter verkligen inte om sina djur…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[findusen]
0

ja, jag anser att vi sköter våra djur bra. jag har ju själv fyra grisar hemma och jag försöker ge dom som är på jobb kel och gos oxå. det är jag som tar hand om djuren där så det känns inte så kul att höra att våra djur kan vara misskötta =(

ett exempel är ju att hon köpte honom när han var 10 månader.. vilka djuraffärer låter sina djur leva tills dom är 10 månader?

Stormviskaren
0

de vita du förklarar är nog inte diareé min hane Oban har också de, och de luktar ganska illa, jag vet inte vad de är men han har haft de i 3 år så jag tror inte de är något farligt jag tror de e nått som hanar producerar.

linn-nanna
0

Vit diarré? Jag tror inte att det är diarré eller är du helt säker? :) Mina han-marsvin lämnar vit gläfs efter sig, men det är ju inte diarré, kan det vara något parningsrelaterat? Ofta kommer det med kisset, när dem är uppspelta. Efter att hon marsvinen varit ute före dem eller när hanarna bara håller på larvar sig. Men jag har aldrig tänkt på vad det kan vara, eftersom mina marsvin aldrig mått dåligt. Har bara trott att det är något, ja vad ska man säga? :) Parningsrelaterat, helt enkelt. Men rätta mig om jag har fel, för som sagt jag har ingen aning om vad det är….. Det är inget farligt iaf :)

marsvin2008
0

undrar om de är nått sånt som mina killar lämar efter sig när de varit ute ibland.. de luktar F*N men jag ser inget vitt…

linn-nanna
0

#9 Nej det mina killar lämnar efter sig är inte heller kritvitt, lite mer genomskinlig färg som lutar åt det vita hållet :)

marsvin2008
0

Jag trodde de va "skummigt" nykissat kiss…

dodeli
0

Såg att jag fått några svar på mitt inlägg, vill bara påpeka att jag inte skrivit att djuraffären behandlat honom illa men att jag var rädd för det i och med att han är så nervös så är det väl klart att man undrar, om dom hade påpekat hur svår han var att sätta ihop med andra marsvin hade jag naturligtvis inte separerat honom från hans kompis.

TRASAN
0

jag kan gå i mycket go tro på denna djuraffär i malmö att det är den bästa jag har varit i o sett hur dom behandlar sina djur. Där är rent o snyggt o deras djur är INTE elaka. Som sakt dom har köpt en lunka av mig o det har aldrig varit fel på deras marsvin. tvärtom man blir slickad av deras djur när man kommer. O man blir bemöt hur vänligt som helst dom tar tiden att visa o prata med en. :) Så jag blir ledsen för det du skriver om denna djuraffär för jag har själv varit där.

[findusen]
0

#13 tack trasan =) Satay, lunkan från dig, är en av mina favorithonor och hon är ju faktiskt mamma till den här Dude-killen! Satay är en väldigt snäll och mysig tjej med världens härligaste päls =) teddy-pappa seppo köpte vi som ettåring från en uppfödare och han var vääldigt rädd och ohanterad. han bor nu hos en vän och han är världens kelgris! så Dude har iaf generna på sin sida^^ ;) han har fått lika mycket hantering som alla andra marsvin på jobb.. tog bland annat hem en 6 månaders hane som är superkelen och lägger sig på sidan och gosar direkt! så det kanske snarare är personkemin det hänger på då……

TRASAN
0

#14 jag blev bara så arg när man lägger ut en anklagan o inte vågar gå till personen direkt. Så jag har faktigt mormor här hemma. o hon är den snällaste o gosigaste marsvin bland mina. så marsvin blir som dom blir hanterade av ägaren som uppfostrar marsvinen själva. Ett marsvin biter inte om det inte är i fara eller har jätteont i sin kropp. så snälla gå alltid till personerna det handlar om innan man anklagar någon för nått! kram :) skönt att höra att era marsvin har det bäst. krama henne från marsvinmamman hihi.

dodeli
0

Jag har inte anklagar någonför någonting, men folk som skriver här vill tydligen få saker o ting till det negativa, jag skrev ett inlägg om att mitt marsvin beter sig nervöst och avslutade med att skriva att jag var rädd för att djuraffären hade behandlat honom illa, för det kunde varit vilken djuraffär som helst, har inte kollat upp djuraffären innan och jobbat där och vet precis hur dom sköter saker o ting, förstår verkligen inte hur man kan ta det personligt, för det ligger ju inget som helst personligt i det, hade jag jobbat i den affären hade jag bara klarlagt för köparen hur han var innan och att djuren blir väl skötta. Han har bara bitit mig 1-2 gånger men det har varit pga att han var nervös för ingenting och kände fara. Hatar verkligen när folk bara drar egna slutsatser av saker o ting…..

marsvin2008
0

Men gahh! Lägg ner tjaffstråden. 

Tyst

TRASAN
0

Jag har slutet nu för jag fick säga mitt. då behöver inte andra lägga sig i. LÅS gärna denna nu så är ni snälla detta fall är uppklarat. kram till dom som tar emot den. GladGlad :) Jag har INTE anklagat dig jag har bara sakt om denna djuraffär som jag tycker. Snälla gå tillbaka o berätta istället hur han har varit innan. kram igen den som vill ha en. för jag vill inte bli ovän med er här inne det är så tråkigt. Glad