Färghjälp
Har ju fått hem Tabascos 2 söner, varav en jag ska behålla den andra bara bor här så han inte ska behöva vara ensam hos sin mor.
Skulle vilja veta vad de har för färger. Vi börjar med min grabb Jalapeno "Jappe/Jalle"
Jag vet att han iaf är white och sen någon slags aguouti, kanske buff?
Från höger sida
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Terry
Enda bilden jag har men han har samma nyans på agoutin som Jalapeno kanske lite mörkare + att han har lite vitt också då :)
Nu får ni säga vad ni tror :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Är någon av föräldrarna roan eller dalmatiner? Tycker nämligen att hans er roanad ut.
White/Lemonagouti/Cream ser det ut som och ev. Roan då. Möjligen kan man kalla det för ljus Buffagouti/Buff/White, men det är rätt flytande skala mellan de två…
Den andra är bara Lemonagouti/White om han inte har någon creamfläck också.
#2 Deras pappa är white/goldenagouti men deras mamma vet jag ej.
Terry har bara någon fläck under hakan men de är av samma färg som resten av kroppen (agouti) så då är han leminagouti/white :)
Hittade en bild på mamman och jag tycker att hon har samma färger som Jalle fast Jalle är lite mer stänk av vitt i sin agouti
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Justja, ungen som syns närmast mamman, jag har gissat på att den är goldenagouti kan jag ha gissat rätt? Kan fixa fram bättre bild om det behövs :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mamman ser också ut att vara lemonagouti/cream/white och den mörkare ungen är goldenagouti/white (ev. golden också, men det syns inte på bilden).
Du har ingen bild på pappan? Om man är mycket vit så kan han vara roan/dalm trots att man kanske inte tänker på det. En av ungarna ser som sagt misstänkt roan ut. Det är ganska viktigt om det skulle bli så att den ungen används i avel i framtiden då man inte ska para roan+roan.
Hittade denna gamla bild fast han har inte ändrat färg :P
säg till om den visar färgen för dåligt så letar jag upp en nyare!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Nej han ska inte användas i avel utan det är tänkt att han ska kastreras vid lämplig ålder så han kan gå med damerna sen när hans pappa inte finns i livet och kan hålla honom sällskap för hans bror flyttar till sin riktiga ägare när det är dags för kastrering eller kanske tidigare.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kan nästan garantera att han är roan! Vitt med teckning sådär på huvudet är klart misstänkt. Så när ungen ser ut som den gör också så vågar jag säga att han ÄR roan. Så varken han eller ungen får alltså paras med en annan roan eller dalmatiner.
Grymt söt teckning för övrigt… :)
#10 Så de kan vara roan utan att det syns? För det är väl då de är som stickelhåriga?
Ja jättesöt :D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nja, syns och syns. De kan vara roan utan att ha tydlig roanteckning. Det finns många sätt som roan kan se ut på. Pappans vita kropp med mest teckning på huvudet är ett sätt. Den ena ungens fält där lemonagoutin har insprängda vita hår är ett annat sätt. Båda är roan fast de är så olika tecknade. Roan/dalmatiner är inte okomplicerat. Tyvärr, eftersom att det är så viktigt att känna igen dem (om man ska avla). :-/
#12 Tack för hjälpen :) Ska läsa på om roan/dalmatiner för detta var ju intressant
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Om du är medlem i SMF så finns det en artikel som publicerades nån gång förra året som jag skrivit. Där finns lite mer info.
#14 Nej är ej medlem där men funderar på att bli.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Väldigt söta bebbar var det iaf. :)
Hanna
#16 Tack tack ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se