Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 976 ggr
sotgurkan
0

ungar!

hej!! idag 30/1-09 så fick min kompis (maria95 i fokus)

ungar!! skulle vara fyra men 3 överlevde :'(.

hennes dator är trasig så hon bad mig ^^ de är hennes andra kull. Hon är  super glad hon ska ha en lite fest imorgon för att hon har fyllt år och det var lite roligt att dom kom nu. men det kommer inte vara musik eller skrickit så att ungarna och mamman kan ta det lungt. när ungefär börjar ungarna dia ?

och om det är fura ungar är det fyra eller en limoder ?

om ni kan skulle jag vilja ha svar på dessa frågor så snart som möjligt ^^

sotgurkan
0

putt*

sotgurkan
0

ingen ^w^

Abico
0

Du behöver inte putta upp inlägget efter 25 minuter, det hinner inte sjunka ner från senaste inlägg listan så snabbt. Alla sitter heller inte och bevakar de nya trådarna och då kan det ta ett tag att få ett bra svar :) Så du får ha lite tålamod ^^

Ungarna ska börja dia kort efter födseln och jag skulle rekomendera att flytta ut mamma marsvin + ungar ur kalasrummet. Det känns inte snällt att stressa upp honan som troligen behöver vila efter en lång dräktighet och födseln.

Hanna 

FeliciaS
0

Mamma + ungar behöver lugn och ro den första tiden. Själv skulle jag inte ta hem massvis med folk som kommer och kollar, pratar och stressar upp. Ungarna börjar normalt sätt dia rätt fort, gör dem inte det kan det vara något som inte står rätt till. 

Jag tror marsvin har två "livmodrar"…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Jag säger som de andra, att marsvinen bör slippa onödigt oljud och hållas i ett avskilt rum under kalaset, så att gäster inte kommer och stör eller stressar upp dem. Honan är fortfarande i risk för toxicos de första dygnen efter förlossningen, så stress kan vara livsfarligt för henne.

Marsvin, precis som flertalet andra däggdjur, har en livmoder uppdelad i två "livmodershorn".

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Jag håller nog med de andra fast jag inte vet så mkt om sånt fast iof har väl även jag nått som kallas sunt förnuft

Flört

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"