Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1604 ggr
Abico
0

Saltat hö?

Här sitter jag och inspekterar hö annonser och hittade en som verkade riktigt intressant och bra tills;
_Hö i hårdpressad småbalar, 12 -14kg/bal. Skulltorkat och saltat.

_Brukar man salta hö? Jag är inte helt säker på att jag vill att mina marsvin ska få i sig extra salt, dom får nog tillräkligt som det är.. Men allt hö kanske är saltat?

Hanna 

Creation
0

Man brukar salta höet för att avlägsna fukt. :)
För hästar går detta, men vet inte om man gör så för gnagare?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#1 - Aha, det låter ju väldigt logiskt när du säger det :)
Jag kanske skulle gå ut och smaka på höet i garaget, och se om det är salt ^^

Hanna 

Mari
0

Man brukar inte salta så mkt :)

Vi saltade när de låg på skullen för att det ej skulle antända och brinna upp, så man slängde ej på så mkt så att höet smakade salt efteråt :P Har testat själv ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#3 - Okej ^^ Med det är ingen fara då att ge marsvinen saltat hö?

Hanna 

Mari
0

#4 Mina har inte dött än och de har fått saltat hö i omgångar sedan 2002

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tantnett
0

Helt rätt att man strör salt över balarna när man lägger in dom på logarna.

Saltet är ju inte inne i balarna så du behöver inte vara orolig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Mari
0

#6 Vi kastade ut salt när de låg ute på fältet och sen hade vi löshö på logen som vi kastade på också så de hamnade ju på höet. Fast det kanske bara var vi som gjorde så :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tantnett
0

#7 Det var något helt nytt!

Nej vi srödde enbart mellan balarna när vi staplade in dom på logen. För fuktans skull.

Men som sagt det är sån obetydlig mängd så det kan inte påverka negativt för smådjuren. Det skulle nog visat sig i nuläget då man ju alltid har gjort på detta vis.

[PixelMollan]
0

Hah de visste jag inte :P Coolt

Mari
0

Fast jag visste inte att det var för fuktens skull :) De sa till oss bara att vi måsta salta ibland så att det ej började brinna :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvin2008
0

Hmm intressant ämne :-) Ska fråga bonden vi köper ifrån nästa gång (om ja kommer ihåg) ifall han har saltat sit skulltorkade hö…

Det är förresten lite fuktigt är de skadligt? Grisarna älskar de här höet iaf.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

tantnett
0

#10 Saltet drar åt sig ev fukt så att det inte skall bildas mögel.

Mari
0

#11 Fukt är väl inte jättebra, hö ska vara torrt. Mitt hö är fuktigt då jag har det ute i stallet. Fast när jag tar in det i värmen så torkar det upp.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvin2008
0

Ja han har sina balar ute i nån boda… höet torkar fort när jag tagit in det och hällt ut hela balen i ett påslakan. :)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

Vad bra att det inte var värre ^^
Då ska jag ta och ringa på annonsen så fort jag får tummen ur ;)

#14 - Påslakan - supersmart!

Hanna 

marsvin2008
0
#15 Ja jag behövde nått stooort och plast är inte så bra om fukten ska bort. Jag lovar att en 15kg bal fyller upp hela påslakandet på både längden och tvären… Tur att vi har stort förråd i källaren *fniss*

marsvin2008
0

men vad är det me mif idag..

tantnett
0

#16 Jamen du skrev ju STOOORT.  Ha Ha.

marsvin2008
0

#18 Hur fasiken lyckades jag med det? Jag bara skrev som vanligt…iof kör jag pekfingervalsen och dessutom med fel hand idag för jag har ont i min vänstra.

FeliciaS
0

Det visste faktiskt inte jag heller *s*
Då är det verkligen inte konstigt att marsvin får överflöd av salt om man ger de saltsten *fniss*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Vi var och hämtade 44kg hö från den här säljaren igår, jättefint hö :) Och inte smakar det salt heller ;)

Hanna 

FeliciaS
0

#21 Jaså, så mycket att till och med du äter av det? ;P Som sagt - jättekul att du äntligen fick tag på nått :)

Mvh Felicia

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 - Jag får ju ingen annan mat här hemma (A)
Och nog finns det så att det räcker ett tag även om jag är på och knaprar lite…

Hanna 

Creation
0

#23 Oj, vad fullproppad bilen är! Hur mycket kostade det? =)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#24 - 170kr för 44kg.
Om man jämför det med när vi brukade åka in till Göteborg och köpa hö och det blev minst 280kr för samma mängd + 6 mils bensin avgift så är det nästan gratis ;)

Hanna 

parsley
0

Håll reda på numret till din bonde, så kan du säkert köpa där fler gånger.

Abico
0

#26 - Numret är noga infört i marsvinspärmen och jag är ditbjuden igen så snart svinen ätit upp ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#23 Oj! Vilken enormt fullknökad bil ;)

Det var bra pris tycker jag! :) För 44 kg är väldigt mycket *s*
Vilken trevlig bonde du hittat ^^,

Mvh Felicia

Abico
0

#28 - Ja, det tycker jag också :) Lillebror var också nöjd, han fick provsitta traktorn och frågade ut herr bonde om varenda maskin i hela ladan ;)

Hanna 

FeliciaS
0

#29 Haha, okej ^^,

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Bra med stor bil, vi får bara in två sånna balar i våran lillbil :-)

tantnett
0

Man är bortskämd med att dagligen kunna ta med hem från stallet i kassar.

Det kan ju även vara "knökigt" med fövaringsplats när man skall hysa större kvantiteter. Iallafall när man bor i en etta.