Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 869 ggr
Rafflan
0

Rang ordningsbyte?

Idag satte jag ihop Sebbe & Sammy igen, hade ju förväntata mig att dom skulle tjafsa endel men blev ganska förvånad, Sebbe som har bott själv och är väldigt underlägsen och sällskaps sjuk är den som jagar Sammy å bråkar med honom :S

Är det så att han försöker klättra i rang nu när han bott själv ett tag? Det är en ny bur så det är inte revir tjafs ;)

Kan det även vara för att Sammy luktar annorlunda som han bli tjurig?

Jaja, det är iaf inga stor bråk så får hålla ögat på dom under kvällen nu ;)

Rafflan
0

Detta verkar inte lösa sig, nyss rök dom ihop och Sammy plockade en tuss från Sebbe :(

Kommer dom lyckas reda upp rangordningen igen? :(
Nåt jag kan göra för att underlätta rangordningen?

När jag är där å "bråkar" med dom gömmer dom sig i samma hus utan problem :/

Rafflan
0

Vad tycker ni? Ska jag bada dom så dom luktar lika?

Rafflan
0

Ingen här som har nå tips?

Badat dom nu, å hittade även 2 små sår på Sebbe (pälslösa fläckar som var röda men det blöde ej) :/

marsvin2008
0

Varför hade du tagit isär dem? har nån gått med hona kanske det är därför de tjaffsar.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Rafflan
0

Ja, Sammy gick ju med Snuttan nyligen men Sebbe å Sammy har ju rastats tsm på golvet med jämna mellan rum utan bråk :/

FeliciaS
0

Om jag hade haft två hanar varav den ena gått med hona hade jag badat honom innan jag satt in honom till den andra hane igen…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

Båda är som sagt badade ;)

Dom fick massa nytt hö å mat å godis (igen) å nu verkar som ha ätigt å vilat klart, nu får vi se om dom lugnar sig :/

Rafflan
0

Vart nyss ett rejält bråk igen, vad ska jag göra för att få det att gå lättare vid sammanföringen?

FeliciaS
0

#8 Om du gör "på rätt sätt" från början är ju alltid risken mindre. Men jag skulle inte släppt ihop dem i buren utan på neutral yta. Och ha rengjort buren så hanens, som bott där hela tiden, lukt är borta.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

Jag har ju haft dom löst på golvet utan problem fler gånger, dom är båda tvättade, buren har ingen av dom bott i så det är ingens revir. Dom har fått mat och hö och godis som dom har delat, vad mer kan jag göra?

Funderar på att flytta dom till den buran där den som blir jagad har bott i. vad tycker ni?