Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 5232 ggr
bima69
0

Höhäck!

Vad tycker ni om att använda höhäck till era marsvin?

För och nackdelar?

Vi har det inte till Flipper men funderar ibland på att skaffa mig en sån för han bajsar och kissar i höet, känns inte så fräscht att han ska äta det sen. Tar ju så klart bort höet, men man är ju inte hemma hela tiden.

[Tootikki]
0

Jag tycker verkligen inte att du ska skaffa det!!! Det kan skada mersvinens ryggar eftersom de vanligtvis äter från marken och inte är byggda för att sträcka sig på ett så konstigt sätt. Marsvinen kan också fastna eller bara skada sig i den! SKAFFA INTE!

sotgurkan
0

vissa marsvin trivs med höhäck men många skadar nacken ryggen p.g.a av det. det är inte så frächt att dom bajsar och kissar i något dom äter men det är i deras natur. det är som att dom kissar i sinna hur och sen sover dom där marsvin äter ckså bajs normalt men nte alla . gör et som käns bäst för ditt marsvin:D

Abico
1

Höhäck medför enbart nackdelar, inga höhäckar här hemma sedan en av mina honor fastnade i en för många, många år sedan.
Blir höet smutsigt så äter marsvinen mest sannorlikt inte upp det, sådana strån lämnas. Ett tips kan var att ge små portioner hö, någon tuss åt gången bara/ flera gånger om dagen. Då blir höet aldrig tråkigt och chanserna ökar att han hinner äta upp allt innan det blir smutsigt.

Hanna 

sotgurkan
0

dom behörver inte fasna eller hata hö hckar. min kompis har. och när hennes ena marsvin levde var häcken det bästa han viste han soviden hela tiden och mös  det finns hö häckar som sitter utan på buren och går in i byren som dom inte kan fasna i men nacken kan få riktigt ont

Abico
0

#4 - Marsvin är ändå designade för att äta från marken = munnen sitter neråt. Alla som har marsvin känner nog igen att dom gärna ger upp om något är för jobbigt eller tappar intresset för det. En höhäck medför därför lätt att dom inte får i sig alls lika mycket hö och då kan magen krascha.
Det räcker att studera marsvinen en kort stund efter att dom fått hö för att se att det är på burgolvet, där dom kan skutta och busa i det, som höet bör vara.

Hanna 

FeliciaS
0

Vilka fördelar finns det med höhäckar? Jadu, det är en knepig fråga. Faktum är att det inte finns några alls. Höhäckar är skapade enbart för oss lata djurägares skull - utan någon som helst tanke på djuren. Vi vill kanske att höet ska vara snyggt och prydligt på samma ställe och inte röras runt i buren, men marsvinen älskar ju att busa runt i höet. Dessutom är marsvin betesdjur (därav munnen på undersidan nära marken) - det är en onaturlig ställning för dem att äta med huvudet uppåt och nackarna böjda på det sättet. Hö ska vara 80% av marsvinens kost och de står och tuggar det titt som tätt - tänk vad fel det skulle bli att låta dem ha höhäck då! ;)
Dessutom kan de fastna och göra sig riktigt illa om man har höhäcken på insidan i buren. Visst kanske vissa marsvin kissar och bajsar i höet - men ger man många gånger och lite hö åt gången händer inte det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hamzter95
0

Håller med #6

Men om mina marsvin pissar på höet så äter dom det ju inte :P

FeliciaS
0

#7 Men ger man det i små mängder, ofta och inte bara på ett ställe i buren kan inte det hända ;P Det är väl ändå inte så att de så fort de får höet springer dit och kissar ^^ Och på det höet de inte äter upp/kissar på kan man väl slänga ;)

Mvh Felicia

linn-nanna
0

Jag har hängt upp höet i mina burar med ståltråd. Gör en stor tuss och lindar tråden runt höet och hänger upp den i taket. Men jag hänger den så att höet nuddar marken, så att det precis hänger i höjd med marsvinen utan att bli nedstampat. Men sen har jag också massor med hö som bomaterial och uppe på hyllplanen. Men detta sätt gör att jag kan åka till jobbet och vet att dem hela dagen får i sig hö om dem vill, för dem äter ju inte det nerpissade höet….

Jappeloup
0

#9 smart!

Jag har tagit bort mitt, de tröttnar och äter inte ur den…

[SusannaK]
0

Jag ger ganska mycket hö åt gången just för att dom tjuter av lycka när det kommer hö i buren som dom kan gömma sig under och springa runt i…visst äter dom också men det är ett nöje med! Lite kul kan dom väl få haFlört

Hamzter95
0

#11 hah mina marsvin skriker alltid om dom är hungriga xD elr ja dom tigger typ , men gud så högt dom kan skrika!

marsvinlover
0

själv har jag en höhäck till mina marsvin och det har jag inte haft problem med det går faktist jättebra du kan väl pröva

FeliciaS
0

#11 Precis, jag ger en jättehög på kvällen som de kan sova i (och äta ur samtidigt - smart när man är effektiv och kombinerar två saker på samma gång) samt flera mindre under dagens gång. Mina grisar kissar sällan i höet men brukar ta ut en näve varannan dag som är lite smutsigt och nertrampat ;)

Mvh Felicia

svampi
0

Håller med att man inte ska ha höhäck, det är så många nackdelar!

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en fördel med höhäk *L* man kan göra fina hus av dom Flört

[Buppie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känner jag mig som en riktig elaking. Jag har haft höhäck enda sedan grisarna kom till mig. Jag trodde det var bra för dom.

Min höhäck ser inte riktigt ut som era. Mina äter liksom genom gallret:

Tycker ni jag ska ta bort det?

Rafflan
0

#2 Det är inte marsvins natur att äta och sova i ner kissat och ner bajsat hö å spån, i det vilda har dom ju hur mycket plats som helst att röra sig på så dom slipper sova och äta på samma ställe dom kissar/bajsar på…

#17 din hö häck är inte farlig, dock kan du ju ha kvar den för mat och ha en till hög som ligger i buren som dom kan leka i. Eller så tar du bort den och ger dom enbart en hög att leka i.
En av mina nissar kissar ner sitt hö jämnt, helt hopplös, så jag har en lika dan höhäck som du har och en lös hög i botten till lek å bus ;)

[Buppie]
0

#18 okej. tack för tipset :D

[Buppie]
0

#18 okej. tack för tipset :D

FeliciaS
0

#17 Jag hade en sådan där till min förra bur, men använde den inte som höhäck. Tycker det är onödigt, bättre att ha höet på burgolvet ;)

Mvh Felicia

Hamzter95
0

#17 jag tycker du ska ta bort höhäcken.. Inge bra alls att ha sån

[Buppie]
0

Okej. har tagit bort den nu. Vill ju inte att dom ska fastna ellrtr få ont i nacken Tungan ute

lomsen
0

#16 smart sätt att anv. de som är av plast, ska jag också göra, tack för tips!

bima69
0

Tack allihopa.

Struntar nog i att skaffa en höhäck…

Får plocka upp efter honom istället.

FeliciaS
0

#25 Bra beslut :)

Mvh Felicia