avel
Hej!:)
nu har vi satt ihop mitt marsvin med ett annat marsvin (hona då:P) så förhoppningsvis kommer det småbäbisar om några veckor:)
men är det något man måste tänka på?:)
varför ska du ta en kull ?
Det är väldigt mycket man bör tänka på även innan man sätter dom i avel. Har du läst något om avel eller?
Oj, okej ^^
Avel innebär väldigt mycket - det är verkligen mycket du måste tänka på. Främst syftet med kullen, sedan om honan verkligen är mogen att få en kull eller i bra kondition etc.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

för det första så ska du läsa på allt om marsvinsungar. När dem blir könsmogna, hur man stödmatar ungar ifall det skulle bli komplikationer, har du råd att betala veterinären ifall det skulle uppstå några problem med födseln? m.m. Det är bra att läsa all fakta man kommer över, man kan aldrig veta för mycket! Sedan ska du ha tänkt på vad du ska göra med ungarna, vem ska ta hand om ungarna när dem är stora? vad gör du om du inte blir av med dem?
sedan tycker jag att det är en bra sak att ha ett syfte, ett mål med sina ungar. Att marsvinsungar är söta är inget bra skäl tycker jag.
Honan bör ha extra c-vitamin och saltsten under dräcktigheten (sätt in salt stenen när du tar ut hanen, hanen får inte slicka på salt stenen då kan dom få urin sten) sen behöver hon så klart lite extra mat ;)
Såg även på din presentation att du verkar bara ha en hane, är det så bör du spara en han unge som sällskap till den vuxna då marsvin ska vara minst 2 & 2 ;)
Läs igenom hela artikeln om avel här på marsvin.ifokus och sen är det nåt mer du undrar fråga
Undrar som alla andra, vad är syftet med kullen? :)
Å hur gammal är honan och hanen?
#5 Honan behöver inte en ha saltsten under dräktigheten. Större riskt att dom tar skada av det. Mineraler får dom i sej via ett bra foder.
#5 - Saltsen ska marsvin aldrig ha, dräktiga eller ej..
Hanna
#6 & #7 hört att det är risk att honan får brist på salt just när hon är hög dräcktig :/
#8 Tror att det är vanligare bland kaniner… där brukar iaf dräktiga honor få saltsten.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#9 och, för hörde det någonstans att c-vitamin och salt var extra viktigt att dom fick i sig :/