Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
[MatildaW]
0

Mina "bråkstakar"!

Hejjhejj!

Nu verkar bråkstake perioden gått över här hemma hos grisarna, imorse låg dom tillsammans i röret som jag har och kuttrade till varandra :) så har dom aldrig gjort förut så jag är ÖVERLYCKLIG. Dom har också börjat att göra ett speciellt ljud, det låter ungefär som när en bäbis säger "HUH", eller som när vi gör det, det låter lite lustigt, vad är det för ljud? Så undrar jag, är det någon av er som vet hur mycket terpentin det är i spån från Granngården? För jag börjar fundera nu.. Mina grisar hade ju Ohyra för någon vecka sen, och samtidigt när dom fick Ohyra, eller ja samma dag då när jag fick städa om buren så bytte jag underlag till spån (men förr var Blondie allergisk mot för mycket terpentin tror jag) och nu har det gått 2 - 3 veckor sen dom behandlades med Dermocan, Melvis är ljus i hyn som hon ska vara, kliar sig då och då normalt, men Blondie är ganska röd i hyn och kliar sig oftare. Men jag vet inte om det fortfarande är Ohyra eller om det är spånet? Hon har fortfarande kvar dom kala fläckarna, fast dom har krympt till lite mindre fläckar. Och nu vet jag inte riktigt Fot i munnnen

irma
0

Granngården har olika spånsorter, den bästa sorten som inte innehåller så mycket terpentin är Staben. Den luktar inte heller och den kostar 74:- men då är det mer spån i den än dom balar som finns för 49:- som  innehåller mer terpentin och damm.
Staben spånet är sköljt på packningstället för att få bort dammet och lite av terpentinet. (om jag kommer ihåg rätt ang. terpentinet)

Sune och Ursula tål inte alls dom andra spånsorterna, för mycket damm och små partiklar, deras luftvägar blir tät och dom rosslar enormt.
Pratade med vår personal på granngården och där sa han att Staben innehåller mindre terpentin och mindre damm + att det är mer spån i dom balarna (dom är hårdare packad)

jag tror att det tar ett tag för pälsen att växa ut, men jag har ingen erfarenhet av Ohyra och eventuella andra reaktioner på terpentin.

Härligt att bråkperioden är över..man bli så lycklig när sina djur inte bråkar utan verkar trivas ihop.

[MatildaW]
0

Okejj, jag köper stoooora förpackningar spån där jag med för 74:-  fast på dom här förpackningarna står det "Sandström" och två till bokstäver, typ O.E eller nå.

Okejj, ska nog fråga på zoo't som hjälpte mig med att upptäcka ohyran. Ja, det förstås, det kankse tar ett tag. Nää, inte jag heller, det är lite knepigt, men kan det inte bero på såhär; hon har ju sträv halvlång päls och det fastnar spån i den, kan hon inte bli irriterad då i huden för att hon kliar sig så mkt för att försöka få bort spånet som fastnar?

Jaa, verkligen härligt att det är över :) nu när dom äntligen blivit sams om vem som ska bestämma och så är nästan alla problem lösta, nu är det bara "ohyran" som ska lösas, sen är allt på topp igen :)

irma
0

Skulle tro att Granngården tar spån från närhet av deras ort. Vi har en sort som heter Forsa, den är hopplöst dammig och stinker terpentin. Sen är det en till sort som jag inte kommer ihåg namnet på men också billig och dammig.
Staben är den enda sort som finns på Granngården här och som fungerar.

Kan nog vara det med att hon försöker bli av med spånet i pälsen, annars kanske det är ohyran men är den borta på övriga så borde den vara borta på denna med.

Ohyremedel är ju starkt, kanske huden har blivit uttorkad och behöver hjälp med att återfuktas med någon salva, olja eller nått annat som är bra för marsvin?

Annars kanske ett besök till vet. kan hjälpa, dom kan skrapa på huden eller ta hårstrån och kolla i mikroskåp så ser dom om det är Ohyra. Är det inte det så kanske dom vet varför hon ser ut som  hon gör och har rätt behandling av det.

Det är ju dyrt att gå till vet. Jag har tur då jag får lite rabatt emellanåt av min, har varit där så mycket under årens lopp och dom är mycket billigare än distriktsveterinärena som finns på min hemort. Jag åker 14 mil turoretur till min vet.

Skrattande

[MatildaW]
0

Hur luktar/stinker terpentin? Tror du Staben finns här hos mig i Gävle?

Jaa, fast det står att det inte ska avfetta huden och så, kanske jag ska smörja in henne i något? För jag har just nu inte råd att besöka veterinär :/ och mamma skulle nog bli less på min små grisar då, det har varit så mkt med dom på sistone, men ett besök kostar ju 300:- här i Gävle, det skulle alltså vara 2 av mina månadspengar så kan jag gå dit själv, men frågan är om hon kan vänta 2 månader? Annars får jag nog ta alla pengar ur en månadspeng, jag får 500 :-, som ska gå till hö, spån, mat och saker till mig själv + påfyllning till mobilen.

irma
0

Du kan ringa och fråga Granngården i Gävle, kopierar in adress och tele från granngarden.se

Gävle

Rälsgatan 8

026-54 72 00

ang. staben så har dom en hemsida http://www.staben.nu kanske står något där om deras spån. En bal kostar 74:- här i Bollnäs på Granngården.

Har hon många kala fläckar? Har du möljighet att ta bild på fläckarna och lägga ut här? så man er hur huden ser ut.

Är det inte så stora kala fläckar kan du kanske smörja med helosansalva eller matolja…

[MatildaW]
0

Njae, dom är små, och just nu hittar jag bara "1 ½" fläck. Men jag ska ta dom till någon nån dag om det inte blir bättre, smörjde in henne nu med vitt vaselin. Hm, ringa ska jag nog göra nu :)

irma
0

jag tror det ordnar till sej, tar nog lite tid innan all päls har vuxit ut igen,,, jag hoppas det röda i skinnet går tillbaka också,,

[MatildaW]
0

Aah, får hopas, har smörjt in henne igår med lite vaselin. Men finns det nå annat underlag än spån å papperspellets tro?

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

möjligen om du köper sån här petabädd (tror dom kallas för det) som finns för katter och hundar,, det är skonsamt mot tassar och släpper igenom luft,, jag brukar ha en liten bit i burarna när dom fått bebisar för dom är varma.. går att tvätta i upp till 90 grader..

dessa bäddar är bra för marsvin då dom kan tugga på t ex handduk som då gör att dom får trådar i sej som lindar sej runt tarmar m.m. Petabädden är gjord av fleece som det inte gör något att dom tuggar i sej…

Har du många burar? har du bara en bur så  köper du två PETA bäddar som du kan ha en i ombyte,,dom är ganska dyra men håller i evighet… men kanske du kan ha bädd i halva buren och spån i den andra.. Finns både färdiga bitar och på metervara. Granngården har färdiga bitar och priset beror på storleken men har sett för 99:- för en färdig bit.

Sätter in bild på bädden,,,, placerade Ursula ovanpå på köksbordet :-)

irma
0

och baksidan på bädden

[MatildaW]
0

Ok, men Blondie var ju allergisk mot spån förr, så jag måste nog byta underlag nu så att dom slipper spån. Jag funderade på om man kune kankse ha halm eller torv eller nå? Kanske att man har tidningar underst, och sen ett tjockt lager halm? För papperspellets är jag trött på rent ut sagt. Så man kan ha sånna där bäddar istället? Så varje vecka tvättar man dom eller? Så här tänkte jag då; om man lägger in den ena rena filten, efter tre dagar tvättas den och den andra rena läggs in, sen efter tre dagar tvättar man den osv, så det blir att man byter hela tiden?

[MatildaW]
0

Här är en bild där man ser LITE utav en fläck, där jag har markerat röda streck, under den pälsen är det också några fläckar.

skinnymarsvin
0

OM ditt marsvin är allergiskt mot spån borde hon väl rimligtvis ha utslag/eksem på fötterna i första hend och även under magen eftersom de har så lite markfrigång………verkar underligt.
Har du inte tänkt på att hon kan vara allergiskt mot nåt hon äter?? Vad ger du för mat?? Hade en skinny förut somåkte på värsta utslagen och det visade sig att han inte tålde matblandningen han fick. Tog bort den och gav bara vatten/hö o havregryn ett tag och vips var utslagen borta.

Hannah

skinnymarsvin
0

Jag tycker att det ser ut som Sellnic, det sitter på ett sådant ställe dessutom. Marsvin som har sellnic behöver inte lida mkt av det i början men det kommer sen. Burkompisen kan också vara smittad men är en sk tyst bärare. Tycker absolut du ska behandla med Ivomec för skulle det vara sellnic så kommer marsvinet bli så dålig att hon dör. Ett skrap prov hos vet kan visa. Men att ge Ivomec för säkerhetsskull kan du göra utan att det är farligt. Köp då den receptfria varianten för häst på Apoteket.

[MatildaW]
0

#14. Tack för att du kollade! Hm, då ska jag genast gå å köpa Ivomec, och jag ska ge alltså en dos som är lika "stor" som en tändstickstopp?

skinnymarsvin
0

Helt rätt "tändstickstopp" ska du ge till båda.

[MatildaW]
0

#16. Nu har jag gett dom ungeför en tändstickstopp, gör det något om det blev PYTTELITE mer? för jag tog ett halvt riskorn att mäta med, sen strök jag av de på en tops och gav dom, dom tyckte verkligen inte att det var gott. Bör jag ger dom någon mer gång efter den här?

skinnymarsvin
0

Det är bättre om det blir lite för mkt än för lite medicin, det är inget dom dör av precis. Du ska ge 3 ggr med 7 dagars mellanrum.

Du bör märka skillnad efter första gången annars får du ge en lite större mängd nästa gång du ger.

idipidi
0

Fast det kan ju vara bra att veta att en allt för stor dos av ivomec faktiskt är dödlig…

Jag har också gett hästivomec men då spätt ut och räknat på spädning och gett med ml-sprut utav blandingen. Detta då man inte har någon garanti på hur väl blandat det är i hästpastan. Tar man en liten klutt kan det innehålla mer eller mindre verksam substans. Samt att det är svårt att dosera rätt då.
Men det är klart att oftast går det ju bra att chansa och ta en liten klutt.

Om du inte får någon effekt av ivomecet kan det också bero på att det inte är sellnick utan något annat de har.

[MatildaW]
0

#18. Kommer det synas efter nån dag då? Typ imorn, eller i övermorn?

#19. Undrar vad de kan vara om det inte är sellnic :S

idipidi
0

De brukar sluta klia sig inom 3-4 dagar och du borde se tydlig förändring inom en vecka.

Om det inte hjälper så kan det vara svamp.

[MatildaW]
0

#21. SVAMP?! Hur behandlar man det då?