dräktig hona blöder
Min rexhona som ska ha ungar när som helst började blöda för ett par dagar sedan. Inte så mycket så att det blev blod i buren men ändå såpass att det såg kladdigt ut därbak.
Idag så är hon ännu mer kladdig och det är inte rent blod, utan ngt blodblandat som luktar äckligt. Jag misstänker att hon har en eller flera ungar som dött i magen och nu börjat ruttna. Hon visar inga tecken på värkar, tyvärr. Kan jag hoppas på att hon får värkar så hon föder ungarna? Hur bråttom är det att få ut ungarna innan hon själv blir förgiftad i det här läget? Kan man ge marsvin ngt värkstimulerande medel och måste de vara helt öppna isf?
Hon är fortfarande hyfsat pigg.
Jag vill helst inte åka till vet i hennes tillstånd och kejsarsnitt är inte aktuellt.
O fy ….hoppas du får hjälp. 
Är inte hennes tillstånd så illa att en veterinär bör hjälpa till när det nu ändå gått så pass många dagar då inget hänt?
Agria har en jourtelefon du kan ringa, de borde kunna svara på dina frågor.
"Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.
Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.
Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.
Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!
Numret är: 0900-100 51 61." Kostar 25:- samtalet.

Är det verkligen inte någon som råkat ut för det här? Att en hona börjat blöda innan förlossning har hänt mig tidigare. Då ringde jag till en erfaren uppfödare för råd. Hon hade aldrig varit med om det….Nästa svarade likadant och då pratar jag om uppfödare som har mer än 15 års erfarenhet. Jag med min lilla uppfödning har alltså råkat ut för två. Tillfälligheter, eller? Den första honan fick 4 dödfödda ungar och var hur pigg som helst efteråt och även under tiden hon blödde.
Det som oroar mig nu är de illaluktande flytningarna. Jag har iaf börjat ge henne antibiotika så får vi se vad som händer.
Jag har varit i kontakt med veterinär, men de kan inte hjälpa mig.
Agrias jourtelefon lät ju jättebra. Problemet var att man först kom till en telefonist som frågande om man accepterade kostnaden på 25:- När man hade gjort det så kom man till en vet som meddelade att han inte kunde svara. Bedrägeri kallar jag det! (Inte ditt fel FrokenLindgren)

Jag brukar ringa till Helsingbors djursjukhus om jag har några problem med mina djur under jourtid, de brukar vara väldigt hjälpsamma, har dock inte jättebra kunskaper angående marsvin men det är ju få som har det.
Kostar inte mer än ett vanligt telefonsamtal och de brukar iaf kunna berätta o det finns nåt man kan göra själv hemma, om kan kan vänta till morgondagen (/när det inte längre är jortaxa) eller om det verkar akut så man måste ta sig till veterinär omgående.
Har dock ingen erfarenhet av ditt problem så jag kan inte råda dig.
Håller tummarna att allt går bra!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Att honor blöder under dräktigheten kan knappast vara speciellt ovanligt. Det har både jag och flera som jag känner råkat ut för.
Om det är tidigt i dräktigheten verkar det oftast betyda att honan kastar ungarna. Om det är senare i dräktigheten kan det betyda att en, eller några ungar har dött. När honan väl föder så kan man se att någon/några ungar dött i tidigare stadie, troligen i samband med blödningen. I något fall när de bara blött lite så har alla ungar fötts levande. Och ibland är blödningen starten på att honan kastar alla ungarna. Så det är svårt att säga.
Illaluktande flytningar är inte bra… Då är det bakterier inblandat också. Jag skulle definitivt ge antibiotika (bactrim, eusaprim). Livmoderinfektion är inte att leka med utan de kan snabbt bli väldigt dåliga.
Hoppas att det går bra. Jag håller tummar!
(Och Agrias veterinär brukar inte ha någon vidare koll på marsvin, tyvärr…)

Jag tyckte själv att det lät konstigt att blödningar skulle vara något unikt.
Tyvärr så har hon inte fått ungarna än och hon är betydligt sämre än igår. Det bådar inte gott.
#6 men varför tar du henne inte till en veterinär? Vad har du att förlora på det?

#7 Jag tar inte henne till en veterinär för jag ser inte att det skulle tillföra något positivt. Att flytta en frisk högdräktig hona är en risk. När en hona blir sjuk så kan det vara enda alternativet men inte i det här fallet. Jag har varit i kontakt med jourhavande och det enda hon sa att var att prova med antibiotika vilket jag räknat ut själv.
Visst är det här en kalkylerad risk jag tar när jag låter mina marsvinshonor bli dräktiga. Jag vet att våra veterinärer inte gör större operationer, dit räknas kajsarsnitt, så kommer inte ungarna ut av någon anledning så blir det en tråkig utgång desvärre.
Alla har inte närhet till djursjukhus som har resurser men jag vill gärna syssla med marsvinuppfödning iallafall, trots riskerna.
#8 Jag vet inte hur det går till men jag trodde kanske dom kunde gett henne något som ger värkar så dom/det kommer ut….men det skulle väl gjorts i tid i såfall kanske.

Nej stackars dej, fy vad hemskt jag som hoppades såå..
R.I.P.

Nej :(
Usch, jag beklagar..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Jag beklagar förlusten :'(
Hanna
Men va dumt att det blev så. Stackars dig!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#10----> Beklagar sorgen :-(
Usch vad hemskt :'( hon som va så fin :(
Nej, vad hemskt! Vila i frid sötnos.
Vad dum jag känner mig, kunde inte svara eller ge några råd.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack för alla tröstande ord.
Det verkar inte vara så där jättevanligt att honor råkar ut för något sånt här som tur är. Annars hade det nog varit fler som kommit med tips och råd.
#18 Nä, jag har iaf aldrig varit med om det någon gång, bara att min hona blödde när hon kastade sin kull i 6:e veckan. Då satte jag in antibiotika efter alla ungarna kommit ut och hon blev sedan helt återställd.